چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / بانک: مناطق آزاد فصل مشترک گسترش دیپلماسی اقتصادی کشور است
بانک: مناطق آزاد فصل مشترک گسترش دیپلماسی اقتصادی کشور است

بانک: مناطق آزاد فصل مشترک گسترش دیپلماسی اقتصادی کشور است

مشاور رییس جمهوری، مناطق آزاد را فصل مشترک گسترش دیپلماسی اقتصادی در کشور دانست و افزود: این مناطق برای ایفای نقش موثرتر در تامین کالاها و منابع ضروری و راهبردی کشور به ویژه در شرایط تحریم ها و محدودیت های تحمیلی، آمادگی کامل دارند.

به گزارش شنبه شورایعالی مناطق آزاد، «مرتضی بانک» در همایش رییسان نمایندگی های ایران در خارج از کشور که در مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه در تهران برگزار شد، افزود: توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری با کشورهای منطقه و جهان به ویژه همسایگان نیازمند نقش آفرینی موثر دستگاه دیپلماسی است.
وی یادآوری کرد: اشراف سفیران بر ظرفیت ها، قابلیت ها، مقررات، مزیت ها و مشوق های مناطق آزاد کشور، می تواند به معرفی و ترویج این مناطق و جذب سرمایه گذار کمک کند.
بانک ادامه داد: افزایش سهم کشورها از اقتصاد جهانی، تعمیق ورود اقتصادهای ملی به اقتصاد بین الملل، جذب سرمایه گذاری های خارجی، استفاده از فناوری های جدید، بهره مندی از ظرفیت های علمی و تخصصی در سطح بین المللی در توسعه مناطق کمتر توسعه یافته، کاهش پیامدهای بیکاری و پیاده سازی مدل های جدید مدیریتی از جمله راهبردهایی است که در مناطق آزاد کشور دنبال می شود.
مشاور رییس جمهوری با اشاره به مزیت های قانونی مناطق آزاد کشور، گفت: هفت منطقه آزاد کیش، قشم، چابهار، اروند، انزلی، ارس و ماکو قابلیت ها و فرصت های متعدد سرمایه گذاری در بخش های صنعتی، گردشگری، کشاورزی و خدماتی را دارند.
وی معافیت مالیاتی ۲۰ ساله اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در هر فعالیت اقتصادی، معافیت عرضه کالا و خدمات در مناطق از مالیات بر ارزش افزوده، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه و سود فعالیت های اقتصادی در مناطق، امکان مالکیت ۱۰۰ درصدی خارجی در شرکت هایی را که در مناطق تاسیس می شود از اهم مشوق های قانونی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد برشمرد.
وی برخورداری سرمایه گذاران از حمایت و تضمین دولت، امکان استفاده سرمایه گذاران از منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد، بی نیازی به روادید قبل از ورود به این مناطق، مستثنی بودن تجارت خارجی مناطق از مقررات واردات و صادرات سرزمین اصلی، امکان تاسیس بانک برون مرزی و شعب بانک های خارجی و فضای کسب و کار مناسب و سهل نسبت به سرزمین اصلی را از دیگر مشوق های مناطق آزاد برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی عنوان کرد.
بانک ادامه داد: همکاری و افزایش تبادلات تجاری و سرمایه گذاری مناطق آزاد اروند با عراق، کیش با قطر و عمان، قشم با عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس، چابهار با عمان، هند، پاکستان و افغانستان، انزلی با روسیه و کشورهای آسیای میانه، ارس با ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ماکو با ترکیه افق های روشنی را پیش روی توسعه روابط سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای همسایه قرار داده است.
همایش رییسان نمایندگی های ایران در خارج از کشور در مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه در تهران برگزار شد.

اقتصام*۱۰۷۰*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ۱۰ میلیارد‌ دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.