سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / فارس / ایران اسلامی ابرقدرت معنوی است
ایران اسلامی ابرقدرت معنوی است

امام جمعه‌ی شیراز تاکید کرد:

ایران اسلامی ابرقدرت معنوی است

امام جمعه‌ی شیراز با اشاره به سالروز اقامه‌ی نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اهمیت این رویداد عبادی سیاسی را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد که نباید ذره‌ای از اهمیت این موضوع کاسته شود.

امام جمعه‌ شیراز

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه‌ی پنجم مرداد شیراز، با یادآوری اینکه اقامه‌ی نماز توسط مرحوم آیت‌الله طالقانی و به فرمان امام رحال، اولین نماز جمعه تحت ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی بود، گفت: بحث نماز جمعه، بحث ولایی است و نباید آن را به چیز دیگری تبدیل کنیم.

او با گرامی‌داشت یاد تمام ائمه‌ی جمعه‌ای که رحلت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در شیراز سابقه‌ی اقامه‌ی نماز جمعه به دوران مشروطیت و زمانی که آیت‌الله حاج سید حسین نجفی‌لاری شخصا آن را اقامه می‌کردند باز می‌گردد، ایشان خودش فقیه بود و طرح ولایت فقیه را مد نظر داشت و نماز جمعه را شان ولی امر مسلمین و ولی فقیه می‌دانست نه کسانیکه منسوبین به طاغوت بودند.

آیت‌الله دژکام با اشاره به آیه‌ای از سوره‌ی مبارکه‌ی جمعه، گفت: خداوند اقامه‌ی نماز جمعه را واجب فرموده و کسی نمی‌تواند در آن تردید کند؛ نوع وجوب محل بحث است؛ اما با توجه به متن آیه بعضی از فقها تاکید دارند که منظور از منادی، امام مسلمین است.

او گفت: تمام فقها فرموده‌اند که وقتی امام زمان(عج) ظهور کنند، نماز جمعه واجب عینی تعیینی است و کسی نمی‌تواند بگوید که نمی‌روم، فقها فرموده‌اند که فقیه عادلی که جانشین امام است هم اگر صدا بزند و ندا بدهد باید مسلمین به نماز جمعه بروند.

آیت‌الله دژکام با تاکید براینکه بعضی فقهای معاصر نیز معتقد هستند که امروز نماز جمعه وجوب تعیینی است، گفت: این دقت را داشته باشیم که اهمیت نماز جمعه به دلیل آن است که دستور الهی است؛ منادی هم از نظر رهبر معظم تعیین می‌شود؛ در واقع نماز جمعه حج کوچکی است در هر هفته و ثواب حج را برای حاضران در آن دارد.

او با بیان اینکه آیه‌ی شریفه تاکید دارد که معامله را در روز جمعه و هنگام اقامه‌ی نماز جمعه رها کرده و به نماز بروید، این موضوع را نشان‌دهنده‌ی اهمیت این دستور دانست و تصریح کرد: کسانیکه در نماز جمعه شرکت می‌کنند مورد توجه ویژه‌ی امام زمان(عج) قرار خواهند گرفت.

امام جمعه‌ی شیراز در بخش دیگری از خطبه‌ی نماز با اشاره به تحول در تیم اقتصادی دولت، گفت: این تغییر برای رسیدن به یک هدف است؛ تمام کسانیکه دلسوز انقلاب هستند، نمایندگان مجلس، مدیران دولتی و مردم توجه کنند که این موضوع برای یک هدف دنبال شده و اگر به هدف نرسیم ارزشی ندارد.

وی گفت: تغییر افراد و مسئولان به این معنی نیست که اکنون همه چیز درست می‌شود، تغییر را ایجاد می‌کنیم که درست بشود؛ مهم این است که چه کسی می‌تواند این تحول را به نحوی سامان دهد که وضعیت اقتصادی کشور اصلاح شود.

خطیب جمعه‌ی شیراز با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه امروز به مدیر شجاع و جهادی نیاز داریم، گفت: اگر مدیر شجاع و جهادی نباشد صد مدیر هم عوض شود ما به جایی نمی‌رسیم؛ ما دیده‌ایم که دولت‌ها در زمان تصمیمات سخت می‌گویند بگذار در دولت بعدی انجام شود؛ تصمیمی که بیست سال قبل می‌شد در نظام پولی و بانکی اتخاذ کرد انجام نشد و امروز با مشکلاتی مواجه هستیم.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه یکی باید مرد بشود و بگوید بر اساس صلاح کشور و مردم این تصمیم سخت را می‌گیرم، همه‌اش که نباید رفاه مدیر و به به و آفرین گفتن به مدیر باشد، یک مدیر شجاع و جهادی باید بگوید،” اگرچه می‌دانیم این تصمیم ممکن است برای خودم دشواری‌هایی ایجاد کرده و حتی آبرویم را با مخاطره مواجه کند اما چون به صلاح کشور مردم است آن را می‌گیرم.”

وی با بیان اینکه تصمیمات مهمی در نظام بانکی باید گرفته شود و مدیر محترم  بانک مرکزی باید پای این تصمیمات بایستد؛ گفت: اخیران مجلس محترم تصمیمی گرفته و قانونی تصویب کرده که افراد بازنشسته از مشاغل دولتی کنار بروند؛ اصل این تصمیم هم خوب است زیرا هدف دارد.

آیت‌الله دژکام در عین‌حال گفت: در این زمینه هم باید هدف را در نظر گرفت، ممکن است یک مدیر داشته باشیم که علی‌رغم بازنشسته بودن ایستاده و تلاش می‌کند؛ هدف بهبود وضع مردم است، اگر قرار باشد کار به دست افرادی سپرده شود که مدیر نیستند ولو اینکه جوان باشند مشکلات مرتفع نمی‌شود.

خطیب جمعه‌ی شیراز با تصریح اینکه نباید در بررسی و تصویب قوانین و اجرای آن اشتباه کرد؛ لزوم توجه‌ی شورای محترم نگهبان را به هدف اصلی هر مصوبه‌ای خواستار شد و گفت: این تصمیم هرجا که زمینه‌ی اشتغال برای جوان و فعالیت‌های جدید و بهبود وضعیت فراهم می‌شود باید انجام شود اما اگر با جابه‌جایی یک مدیر ده‌ها مشکل بروز کند اجرای آن صحیح نیست؛ نباید مسائل اصلی و فرعی را با هم اشتباه گرفت.

آیت‌الله دژکام گفت: شاید کسی بگوید هدف من این است که فردی بماند، خیر، اگر مشکل کشور با اجرای این قانون حل می‌شود استقبال می‌کنیم؛ اما اگر مشکلی را رفع نمی‌کند بلکه بر مشکلات اضافه خواهد کرد، این کار را نکنید.

آیت‌الله دژکام همچنین با اشاره به سخنان سردار قاسم سلیمانی و استقبال از نظرات و حمایت از دیدگاه‌های وی، گفت: دنیا هنوز توان ایران اسلامی را باور ندارد اما ما به دلیل ایمان به خدا باور داریم که ایران یک ابرقدرت معنوی است.

خطیب جمعه‌ی شیراز تاکید کرد که سخنان مطرح شده از سوی سردار سلیمانی، فریاد یک امت به پاخواسته است که تکیه‌گاهی جز خداوند متعال ندارد و گفت: ما نه به شرق اتکا داریم نه به غرب؛ توکل این ملت به خدا است و خدای متعال هم فرموده به من توکل کنید تا پیروزتان کنم.

او گفت: به حمدالله امروز ملت ایران با تمام سختی‌هایی که دشمنان و شیاطین به آنان تحمیل کرده و می‌کنند در راستای حفظ و حراست از نظام و پیشبرد اهداف اسلام محکم ایستاده به‌گونه‌ای که اگر همه‌ی کفر یکجا جمع شوند چنان مشتی به دهانشان می‌زنیم که همه روانه جهنم شوند.

امام جمعه‌ی شیراز همچنین با اشاره به دیدارهایی که با بازاریان و کامیونداران و اقشاری که مشکلاتی فرارویشان بوده و هست، گفت: نمایندگان این اقشار تاکید دارند که اجازه نخواهند داد مطالبات صنفی‌شان به سیاسی تبدیل شود.

آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه همه‌ی این اقشار علی‌رغم تمام مشکلاتی که دارند، پای نظام اسلامی و اهداف آن ایستاده‌اند؛ از دولت درخواست کرد که خواسته‌ها و مطالبات به‌حق آنان مورد رسیدگی قرار گیرد.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فاصله گذاری اجتماعی

اجرای فاصله گذاری اجتماعی به معنی بحرانی بودن وضعیت نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, روح‌الله حسینی شنبه ۹ فروردین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.