صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / بهای کالاهای اساسی در تیرماه حدود ۴ درصد رشد کرد
بهای کالاهای اساسی در تیرماه حدود ۴ درصد رشد کرد

بهای کالاهای اساسی در تیرماه حدود ۴ درصد رشد کرد

در حالی که فعالان اقتصادی انتظار داشتند با تغییر نرخ ارز، بازار مصرف با افزایش چشمگیر قیمت ها روبرو شود، بهای کالاهای اساسی به دلیل برنامه های حمایتی دولت، در تیرماه به طور میانگین نزدیک به چهار درصد رشد داشته است.

به گزارش کسب و کار نیوز، دولت در عین حال که در شامگاه بیستم فروردین اجرای سیاست های جدید ارزی را با دلار ۴۲۰۰ تومان کلید زد، نرخ آن را برای تامین کالاهای اساسی، دارو و نهاده های بخش کشاورزی با تخصیص یارانه ۳۸۰۰ تومان اعلام کرد تا تورم در این بخش کنترل شود و مشکلی در تامین نیازهای عمومی مردم پیش نیاید.
آخرین آمارهای بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران نشان می دهد در این ماه همه ۱۱ گروه کالای اساسی رشد قیمت داشته اند که بین سه دهم درصد در نرخ تخم مرغ و حبوب تا ۱۲٫۸ درصد بهای گوشت مرغ متغییر است.
در تیرماه بهای لبنیات ۶ دهم، تخم مرغ سه دهم، برنج ۵٫۸، حبوب سه دهم، میوه های تازه ۹ و سبزی های تازه ۷٫۱ درصد افزایش نرخ داشته اند.
افزایش قیمت ها برای گروه گوشت قرمز ۳٫۲، گوشت مرغ ۱۲٫۸، قند و شکر ۲، چای ۶ دهم و روغن ۱٫۹ درصد برآورد شده است.
نگاهی به روند تغییر قیمت ها در گروه های کالایی یاد شده نیز نشان می دهد بهای گوشت قرمز و قند و شکر در هفته پایانی تیرماه ثابت مانده و در گروه سبزی های تازه ۲ دهم درصد کاهش یافته است.
براساس نرخ های اعلامی بانک مرکزی، بهای تخم مرغ در بازار مصرف بین ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۱۸ هزار تومان متغییر است که نرخ پایینتر مربوط به تخم مرغ هایی است که برای تنظیم بازار به نرخ دولتی عرضه می شود.
اکنون هر کیلوگرم برنج وارداتی حدود هشت هزار تومان فروخته می شود و بهای هر کیلوگرم گوشت مرغ ۸۲۰۰ تومان، گوشت گوسفندی ۵۶ هزار تومان و گوشت گوساله ۴۷ هزار تومان است؛ قیمت هر لیتر روغن نباتی نیز حدود ۵۶۰۰ تومان اعلام شده است.
اقتصام*۹۱۸۶ ** ۲۰۲۳

همچنین مطالعه کنید:

۷۰ هزار تن از تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، پرویز فروغی گفت: برآوردها حاکی از آن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.