صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / آنکارا: آزادی تبعه ترکیه نتیجه توافق با آمریکا نیست

آنکارا: آزادی تبعه ترکیه نتیجه توافق با آمریکا نیست

یک مقام ارشد دولت ترکیه امروز (جمعه) اعلام کرد، گزارش‌ها مبنی بر این که یک زندانی تبعه این کشور در اسرائیل در نتیجه توافق با آمریکا در ازای آزاد کردن کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه آزاد شده است، کاملا بی‌اساس است.

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، رژیم صهیونیستی ماه میلادی گذشته ابرو ازکان، تبعه ترکیه را که به عنوان گردشگر وارد اراضی اشغالی شده بود، بازداشت کرد. در هشتم ژوئیه این رژیم این تبعه ترکیه را به داشتن ارتباط با حماس متهم کرد.

پیش از این برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند که بر اساس آن آزادی این شهروند ترکیه به علت توافقی بوده که میان واشنگتن و آنکارا در خصوص آزاد کردن یک کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه به عمل آمده است.

ادامه حبس اندرو برانسن، کشیش آمریکایی یک کلیسای پروتستان در ازمیر، تنش میان واشنگتن و آنکارا را تشدید کرده است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و مایک پنس، معاونش دولت ترکیه را به خاطر ادامه بازداشت این کشیش آمریکایی به تحریم تهدید کرده‌اند.

اندرو برانسن از حدود دو سال پیش به اتهام جاسوسی و همکاری با گروه‌های تروریستی در بازداشت به سر می‌برد.

دونالد ترامپ پنج‌شنبه با انتشار پیام تندی در شبکه اجتماعی توییتر به ترکیه هشدار داد، اگر برانسن آزاد نشود، این کشور هدف تحریم‌های گسترده آمریکا قرار خواهد گرفت.

ترامپ نوشت: ایالات متحده تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ترکیه به خاطر بازداشت طولانی مدت کشیش اندرو برانسن که یک مسیحی بزرگ، یک مرد خانواده و یک انسان خارق‌العاده است، اعمال خواهد کرد. او شدیدا در رنج است. این فرد متدین بی‌گناه باید بلافاصله آزاد شود.

مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا نیز پنج‌شنبه همزمان با سخنرانی در اجلاس آزادی ادیان در واشنگتن در توییتر به دولت ترکیه هشدار داد که باید متوجه عواقب ادامه بازداشت برانسن باشد.

در مقابل مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در توییتر نوشت: هیچ کس به ترکیه نمی‌تواند دیکته کند که چه بکند. هیچ تهدیدی را تحمل نخواهیم کرد. حاکمیت قانون برای همه است و استثنا وجود ندارد.

ابراهیم کالین، سخنگوی رییس جمهوری ترکیه هم لحن تهدیدآمیز آمریکا علیه یک متحد خود در ناتو را “غیرقابل قبول” خوانده است.

اندرو برانسن که کشیش یک کلیسای پروتستان در ازمیر ترکیه است، برای سال ها به همراه همسر و سه فرزندش در این کشور زندگی کرده است. او پس از کودتای نافرجام دو سال پیش در ترکیه به اتهام همدستی با کودتاگران و جاسوسی بازداشت شد. او یکی از حدود ۲۰ شهروند آمریکاست که به دست داشتن در کودتای نافرجام ۱۵ ژوییه ۲۰۱۶ متهم شده‌اند.

دولت ترکیه اندرو برانسن را متهم کرده است که با تشکیلات فتح‌الله گولن، رهبر تبعیدی که در آمریکا زندگی می‌کند، در ارتباط بوده است. او همچنین به همکاری با حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) متهم شده است.

در صورت محکوم شدن برانسن در دادگاه، ممکن است او تا ۳۵ سال حبس بگیرد.

تحریم یک عضو ناتو به وسیله آمریکا موضوعی است که تاکنون سابقه نداشته ولی دیپلمات‌های آمریکایی پیش از این نیز آنکارا را تهدید کرده بودند که در صورت خرید سامانه ضدهوایی از روسیه به چنین کاری دست خواهند زد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.