صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / خطر ذرات کمتر از ۲٫۵ میکرون برای سیسم تنفسی
خطر ذرات کمتر از ۲٫۵ میکرون برای سیسم تنفسی

خطر ذرات کمتر از ۲٫۵ میکرون برای سیسم تنفسی

یک متخصص طب اورژانس توصیه‌هایی را برای زمان بروز گرد و غبار ارائه و اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد که ریزگردهای با قطر ۲.۵ میکرون بیشترین خطر را برای سیستم تنفسی انسان دارند؛ چرا که به راحتی و بعضا بدون تحریک سیستمهای واکنشی بدن مانند سرفه و عطسه تا انتهای ریه پیش رفته و در آنجا مشکل ایجاد می‌کنند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دکتر غلامرضا معصومی، با بیان اینکه گرد و غبار یکی از پدیده‌های جوی است که پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی بر جای می‌گذارد، گفت: یافته‌های جدید پژوهشگران طی سالهای اخیر نشان می‌دهد که ذرات گرد و غبار، سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: در مطالعات مختلف به این موضوع اشاره شده که آلودگی هوا از عوامل ایجاد بیماریها و مشکلات قلبی-ریوی بوده و منجر به تشدید علائم بیماران قلبی–ریوی می‌شود. این مطالعات نشان می‌دهد که ریز گردهای با قطر ۲٫۵ میکرون بیشترین خطر را برای سیستم تنفسی انسان دارند؛  چرا که به راحتی و بعضا بدون تحریک سیستمهای واکنشی بدن مانند سرفه و عطسه تا انتهای ریه پیش رفته و در آنجا مشکل ایجاد می‌کنند.  همچنین درحالی که ذرات بیش از ۱۰ میکرون معمولا نمی‌توانند وارد دستگاه تنفسی شوند و به راحتی دفع می‌شوند.  باید توجه کرد که ذرات با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرون معمولا از سوختهای دیزلی ایجاد می‌شوند که به همین دلیل در شهرهای بزرگ و صنعتی بیشتر باعث ایجاد مشکل در افراد خواهند شد.

معصومی با بیان اینکه ذرات گرد و غبار منجر به  تحریک چشمها و راه‌های هوایی فوقانی نیز می‌شوند، ادامه داد: نوزادان، کودکان و نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم و برونشیت و آمفیزم، بیماران قلبی و… از جمله گروه‌های حساس و پرخطر  محسوب می‌شوند که باید کمتر در معرض گرد و غبار قرار گیرند. در غیر این صورت واکنش‌های حساسیتی و حملات آسم در آنها مشاهده شده و حتی ممکن است مشکلات تنفسی حادی برایشان ایجاد شود.

این متخصص طب اورژانس ادامه داد: توصیه می‌شود در زمان بروز گرد و غبار تا حد امکان در منزل بمانید و اگر مجبور به فعالیت در هوای آزاد هستید، حتما زمان آن را کاهش دهید. همچنین مایعات بنوشید و از ماسک هم استفاده کنید. در عین حال از انجام ورزش‌های سنگین به ویژه اگر دارای مشکلات تنفسی و آسم هستید، بویژه در فضای باز خودداری کنید. در زمان بروز گرد و غبار درب‌ها و پنجره‌ها را بسته نگاه داشته و برای ممانعت از ورود گرد و غبار به درون منزل از درزگیر استفاده کنید. حتما از سیستم تهویه در منزل و محیط کار استفاده کنید. در صورت ابتلا به آسم و یا مشاهده علائمی همچون کوتاهی تنفس، سرفه و خس خس کردن و درد قفسه سینه روند درمان و داروهای خود را ادامه دهید و اگر علائم برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید.

معصومی با بیان اینکه در زمان به وجود آمدن گرد و غبار دید به سرعت کاهش می‌یابد، گفت: اگر در چنین شرایطی در جاده هستید و دچار کاهش دید شدید،  آهسته‌تر رانندگی کنید و با توجه به علائم راهنمایی و رانندگی تا برطرف شدن گرد و غبار در نقطه‌ای امن متوقف شوید. برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی نیز استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف ضروری است. از سوی دیگر باید توجه کرد که ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال کاغذی نمی‌توانند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار را به سیستم تنفسی بگیرند، بنابراین استفاده از آنها توصیه نمی‌شود، باید حتما از ماسکی استفاده کنید که به طور کامل اطراف بینی و دهان را بپوشاند.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک‌ها برای افراد سالمی که به ناچار باید در زمان بروز گرد و غبار بیرون بمانند،  توصیه می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.