صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / چه خطراتی سلامت سالمندان را تهدید می‌کنند؟
چه خطراتی سلامت سالمندان را تهدید می‌کنند؟

چه خطراتی سلامت سالمندان را تهدید می‌کنند؟

یک متخصص طب اورژانس ضمن تشریح عوامل تهدیدکننده سلامت سالمندان، گفت: با توجه به شرایط ویژه فیزیولوژیک و طبیعی بدن سالمندان، لازم است شرایط مراقبتی مناسب و درخور برای این گروه سنی ایجاد شود.

معصومی

دکتر غلامرضا معصومی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سالمند به افراد بالای ۶۵ سال گفته می‌شود، گفت: البته بعضی از کشورهای پیشرفته با توجه به برخورداری از شرایط بهداشتی مناسب، این محدوده سنی را بالاتر نیز برده‌اند. باید توجه کرد که سالمندان، بزرگ‌ترین سرمایه انسانی، فکری و تجربه‌ای یک جامعه هستند و استفاده از این سرمایه عظیم یکی از برنامه‌های قطعی و منطقی هر کشوری است که می‌خواهد مسیر رشد، توسعه و پیشرفتش را سریع‌تر و با اطمینان بیشتر طی کند.

وی با بیان اینکه در این حوزه حفظ سلامتی سالمندان و مراقبت‌های پزشکی از آنها بسیار مهم است، افزود: کم آبی یکی از مشکلات اصلی در سالمندان است. مشکلی که با توجه به بر هم خوردن سیستم تنظیمی بدن در سنین بالا رخ می‌دهد. بدن یک سالمند علی‌رغم کم آبی شدید ممکن است علائم کم‌آبی را نداشته باشد. به عنوان مثال یکی از علائم این مشکل احساس تشنگی و تعریق است که ممکن است در سالمندان ایجاد نشود؛ به‌طوریکه ممکن است حتی فرد دچار اختلال سطح هوشیاری شود، اما تا آن زمان طلب آب نکرده باشد. بنابراین نباید سالمندان در معرض گرما و شرایط سخت قرار گیرند.

این متخصص طب اورژانس با بیان اینکه حوادث نیز یکی از مهم‌ترین علل ناتوانی و مرگ در سالمندان محسوب می‌شوند، افزود: به همین دلیل سالمندان جزو گروه‌های پرخطر در حوادث قرار می‌گیرند. باید توجه کرد که توان بدنی فرد سالمند برای بهبودی و بازگشت به شرایط بعد از حادثه کاهش‌یافته است. بنابراین مراقبت از این افراد به خصوص سالمندانی که به دلیل افزایش سن دچار مشکلات حافظه مانند آلزایمر می‌شوند، بسیار حائز اهمیت است.

معصومی با تاکید بر اینکه آسیب در سالمندان نیازمند بررسی و ارائه خدمات بیشتر در مراکز درمانی است، گفت: بر همین اساس نمی‌توان به‌ راحتی از یک آسیب در افراد مسن تحت این عنوان که مشکل خاص یا علائم مشخصی ندارند، بگذریم. در افراد سالمند حتی خونریزی‌های مغری می‌تواند بدون علائم اولیه باشد و بعد از مدت‌ها خودش را با کاهش هوشیاری و حافظه نشان دهد. آسیب به اندام به خصوص شکستگی‌های اندام تحتانی که عمدتا در ناحیه لگن اتفاق می‌افتد نیز باعث زمین‌گیر شدن بیمار شده و عوارض و ناتوانی‌های بسیار زیادی اعم از مراقبت‌های پرستاری روزمره تا انواع و اقسام عفونت‌ها را برای فرد سالمند ایجاد می‌کند؛ به‌طوریکه احتمال ایجاد ناتوانی‌های دائمی و یا حتی مرگ در اثر عفونت‌های شدید و انسداد عروق را در این گروه سنی به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه کاهش سطح هوشیاری در تمام گروه‌های سنی جزو علائم خطرناک بوده و نیاز به بررسی کامل بیمار دارد، افزود: در گروه سنی سالمندان این حساسیت چند برابر می‌شود؛ چرا که نه تنها تعداد موارد بیماری منتهی به کاهش سطح هوشیاری در سالمندان بیش از سایر گروه‌های سنی است، بلکه احتمال ناتوانی و مرگ نیز در این گروه سنی بیشتر خواهد بود. در سنین بالا حتی یک عفونت ساده در حد یک ذات‌الریه معمولی می‌تواند فرد را دچار کاهش سطح هوشیاری کند و البته از سوی دیگر هم بحث سکته‌های مغزی و قلبی وجود دارد که معمولا در سنین پایین بسیار کمتر دیده می‌شود. افت قند خون، افت و افزایش فشارخون و مصرف الکل نیز می‌تواند منتهی به این وضعیت شود که درمان‌های سریع خود را لازم دارند.

معصومی با بیان اینکه با توجه به شرایط ویژه فیزیولوژیک و طبیعی بدن سالمندان لازم است شرایط مراقبتی مناسب و درخور برای این گروه سنی ایجاد شود، گفت: باید اقداماتی برای سالمندان انجام شود تا بتوانند سال‌های باقی‌مانده عمر خود را هرچه بهتر و با کیفیت بیشتر سپری کنند. این کار نیز باید تغییراتی مانند ایجاد شرایط و امکانات مناسب بهداشتی برای این گروه سنی، فراهم کردن تجهیزات پیشرفته انتقال اطلاعات پزشکی بیمار بصورت برخط (آنلاین) و… در سیستم‌های بهداشتی برای رسیدگی به سالمندان انجام شود تا در مواقع خطر فوریتی، سریعا شرایط بیمار را به مرکز فوریت‌های پزشکی انتقال داده و اقدامات لازم برای بیماران سالمند سریعا انجام شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

۱۱۶ قلم دارو در فهرست گران‌ترین تجویزها

به گزارش کسب و کار نیوز ، امیرحسین حبیبیان – معاون مرکز آمار و فناوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.