به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، «سیدعباس صالحی» عصر چهارشنبه در جمع سفرا و نمایندگی های ایران در خارج از کشور در محل دفتر مطالعات وزارت امور خارجه افزود: باید زمینه ای ایجاد کنیم تا در کنار ارتباطات اقتصادی و صنعتی، صنایع فرهنگی خلاق مجرایی در بازار بین المللی پیدا کنند.
** تاکید بر ارتباط تنگاتنگ فرهنگ و دیپلماسی عمومی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین ارتباط تنگاتنگ فرهنگ و دیپلماسی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: در شرایط حساس فعلی، دشمنان نظام چند پروژه مهم مانند تحریم های فلج کننده، آشوب های اجتماعی و انزوای جهانی را درپیش گرفته اند که در ارتباط با توطئه سوم، چیزی که باعث می شود ایران از فضای انزوا عبور کند فعال سازی عرصه فرهنگ و هنر از طریق دیپلماسی عمومی و هم تاثیرگذاری بر مناسبات اجتماعی است.
صالحی با تاکید بر اینکه می توانیم ظرفیت های موجود حوزه های مختلف در یک مدیریت ارتباطی میان حوزه فرهنگ و هنر و دیپلماسی فعال تر استفاده کنیم، گزارشی از توانمندی های حوزه های مختلف فرهنگ و هنر ایران ارائه کرد.
**فرهنگ و هنر ایران در سال ۹۶ در نگاه آمار
عضو کابینه دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنانش با تشریح روند اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر و رسانه، اظهار کرد: در سال گذشته ۱۰۰ فیلم سینمایی، ۳۰۰ فیلم ویدیویی، سه هزار فیلم کوتاه، یکهزار فیلم مستند، ۲۰ انیمیشن و چهار سریال نمایش خانگی تولید کردیم، این حجم از محتوی یعنی توان تولید ما در فعالیت های متعدد حدود چهار ۴۵۰۰ اثر است. همچنین در این سال سینمای ایران ۵۶۲ جایزه در جشنواره های بین المللی کسب کرده است.
** هر دو روز دریافت یک جایزه بین المللی
وی خاطرنشان کرد: ما فرصت های ارتباطی زیادی از طریق سینمای ایران با برگزاری جشنواره های داخلی داریم. ۳۰۰ شخصیت از ۷۸ کشور جهان در جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت کردند و ۲۰ فیلمساز با ۴۵ فیلم در جشنواره فیلم کوتاه حضور داشتند. در دوره قبل جشنواره کودک و نوجوان ۱۰۰ فیلمساز از ۱۷ کشور با ۶۰ فیلم خارجی و در جشنواره حقیقت (مستند) ۶۰ فیلمساز خارجی از ۴۶ کشور با ۶۰ فیلم شرکت کردند. در سال گذشته ما ۹ فیلم سینمایی تولید مشترک داشتیم و امسال هم ۱۳ فیلم سینمایی مشترک داریم.
صالحی تاکید کرد: این آمار بخش کوچکی از ظرفیت ارتباطی جهانی سینمای ایران در سال گذشته است و سینمای ایران هر دو روز یک جایزه بین المللی و منطقه ای گرفته است. ما با سینما شناخته می شویم و می توانیم از این طریق قدرت جهانی ارتباطی داشته باشیم. سینما زبان امروز جهان است و دیپلماسی می تواند یاری کند تا از دریچه سینما بتوانیم با فضای جهانی ارتباط وسیع تری داشته باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انجمن خوشنویسان ایران حدود ۱۰ هزار فارغ التحصیل ممتاز دارد، گفت: ۵ هزار خوشنویس، ۵۰۵ نگارخانه و حرّاج تهران با هشت میلیون دلار فروش که چند سالی است که جزو حراج های خوب منطقه به شمار می رود و افزایش قابل توجه فروش تابلوهای ایران به خارج کشور در ۱۰ سال گذشته و استعداد هنرهای تجسمی، می تواند در ارتباطات بین المللی ما را یاری کند.
وی گفت: خانه موسیقی ایران ۳ هزار عضو دارد و برآورد می کنیم ۵۰ هزار تن در زمینه موسیقی فعالیت کنند؛ در سال گذشته ۲۵۰۰ مجوز اجرای کنسرت داده شد. ما می توانیم از فضای موسیقی که زبان ارتباطی بی کلام است برای ارتباط با دیگران استفاده حداکثری کنیم.
صالحی با بیان اینکه انتقال تفکر و ادبیات ایرانی فرصت های قابل توجهی را به وجود می آورد گفت: سال گذشته در حوزه هنرهای نمایشی ۶ هزار و ۹۳۰ تئاتر با ۱۰۱ هزار اجرا داشتیم و در حوزه کتاب، حدود ۱۰۰ هزار عنوان کتاب تولید شد که ۶۲ هزار چاپ اول و ۷۵هزار جلد آن تألیفی هستند و ۱۶ هزار عنوان کتاب کودک ، ۱۵ هزار عنوان ادبیات داشتیم.
**ظرفیت های ایران فقط نفت و معدن نیست
صالحی با بیان اینکه نباید توانایی و ظرفیت های خود را صرفا در حوزه نفت و معدن ببینیم، عنوان کرد: بخشی از ظرفیت های کشور در خلاقیت های اجتماعی مربوط حوزه فرهنگ و هنر است. حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار فارغ التحصیل هنر پس از انقلاب داشتیم و درحال حاضر ۳۴۰ هزار دانشجو در ۱۰۳ رشته در حوزه های فرهنگ و هنر مشغول به تحصیل هستند. اینها نشان می دهد که می توانیم و بایستی در مسیری حرکت کنیم که این ظرفیت اجتماعی، اقتصادی و خلاقانه حوزه فرهنگ و هنر را به فضای بین المللی و منطقه ای نزدیکتر کنیم و به نظر می رسد در این مسیر فرصت ها و چالش هایی داریم.
به گفته وی، فرصت اول این است که ایران را در جهان به عنوان سرزمین فرهنگ و هنر می شناسند و باید مطابق این تصویر حرکت کرده و از این فرصت مهم ارتباطی استفاده کنیم.
صالحی گفت: فرصت دوم، به رشد کمی و کیفی در صنایع فرهنگی و خلاق بر می گردد؛ یعنی این صنایع جایگاه مهمی در حوزه اقتصاد جهانی دارد و می توانیم از این ظرفیت بیش از گذشته استفاده کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: آمارهایی که ارائه شد، آمارهای بالفعل ما است یعنی آمار درستی از توانایی های روستاها و شهرهای کوچک نداریم و فرصت سوم، در برخی حوزه ها مانند سینما و صنایع دستی هم اکنون مزیت رقابتی داریم.
**چالش های حوزه فرهنگ و هنر از نگاه وزیر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود به برخی از چالش ها و مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر کشور نیز اشاره و تاکید کرد: چالش اول این است از آنجائی که نگاه اهالی فرهنگ و هنر خلاقانه و هنرمندانه محسوب می شود این قشر فرهیخته نگاه ارتباطی و بازاریابی کمتری دارند لذا نیاز با ایجاد نیازهای مشترک حوزه فرهنگ، دیپلماسی و اقتصاد می توان اهالی فرهنگ را با مشاوره هایی به بازار فرهنگی نزدیکتر کرد.
صالحی در ادامه چالش دوم را عدم توجه به فرصت های فرهنگ و هنر در مقایسه با حوزه های اقتصادی و سیاسی دانست و گفت: حوزه های سیاسی و اقتصادی به دلیل زود بازده بودن همواره مورد توجه و اهتمام هستند درحالی که حوزه های فرهنگ و هنر تاثیراتش پایدارتر و ماندگارتر است.
وی درعین حال تصریح کرد: باید راهبردهایی در ادامه این مسیر تعریف شود تا سطوح ارتباطی و نقاط تقاطع میان همسایگان، کشورهای منطقه و کشورهای درحال توسعه مشخص شود.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این حرکت بخش خصوصی عمل کننده و دولت نقش تسهیل کننده دارد و خطوط ارتباطی با حوزه فضای فرهنگ و هنر داخلی را سفیران جمهوری اسلامی درخارج از مرزهای این کشور می توانند مهیا کنند.
صالحی در خاتمه اضافه کرد: نکته دیگر اولویت بندی موضوعات است که می تواند در جایگاه مزیت های رقابتی در دستور کار قرار گیرد.
شبک**۱۳۹۲