صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / شرایط سرمایه‌گذاری متقابل خارجی در کشور فراهم نیست
شرایط سرمایه‌گذاری متقابل خارجی در کشور فراهم نیست

ضرابی در نشست فعالان اقتصادی ایران در حوزه عمان

شرایط سرمایه‌گذاری متقابل خارجی در کشور فراهم نیست

به اعتقاد رئیس اتاق ایران و عمان یکی از اشتباهات بزرگ سرمایه‌گذاری ایرانی در دیگر کشورها، عدم فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری متقابل است؛ اشتباهی که در سال‌های گذشته باعث تحمیل بحران‌های سیاسی متعددی شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایرانی در حوزه عمان که با حضور محسن ضرابی رئیس اتاق ایران و عمان و علیرضا ساعدی معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی برگزار شد، ارائه تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی به خریداران خارجی کالا و خدمات ایرانی و آشنایی فعالان اقتصادی با ضوابط دریافت این تسهیلات مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس اتاق ایران و عمان در این نشست گفت: تسهیلات ارایه شده از سوی صندوق توسعه ملی منجر به توسعه صادرات خواهد شد.

محسن ضرابی با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری‌های متقابل در تجارت با کشورهای خارجی بیان کرد: یکی از اشتباهات بزرگ سرمایه‌گذاری ایرانی در دیگر کشورها، فراهم نکردن شرایط سرمایه‌گذاری متقابل برای کشورهای خارجی است؛ اشتباهی که در سال‌های گذشته باعث تحمیل بحران‌های سیاسی متعددی شده است.

به اعتقاد رئیس اتاق ایران و عمان با ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاران خارجی در ایران، زمینه حضور این سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه‌های مختلف فراهم و رونق اقتصادی نیز در کشور ایجاد خواهد شد.

او همچنین کاهش قیمت نفت و تغییر پروژه‌های پیمان‌کاری عمان به پروژه‌های BOO و BOT را یکی دیگر از دلایل لزوم حمایت صندوق توسعه ملی از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران در عمان دانست.

رئیس اتاق ایران و عمان تأکید کرد: تجار ایرانی به‌منظور صادرات مجدد و بهره‌مندی از مزایای قرارداد تعرفه‌ ترجیحی عمان برای اتصال به بازارهای بزرگ دنیا، نیازمند سرمایه‌گذاری در این کشور و پوشش ۳۰ درصد ارزش‌افزوده کالای خود در خاک عمان هستند و تسهیلات صندوق توسعه ملی می‌تواند راهگشای این موضوع مهم باشد.

شرایط اعطای تسهیلات به فعالان اقتصادی در عمان

در ادامه، ساعدی معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی با ارائه توضیحاتی در خصوص شرایط اعطای تسهیلات به فعالان اقتصادی ایرانی در عمان افزود: درصورتی‌که طرحی صادراتی باشد و بتواند بانک‌ عامل را طبق شرایط اعلام شده از توجیه بودن طرح خود مطمئن نماید، صندوق توسعه ملی هم بر اساس اولویت‌های مشروح در ضوابط خود اقدام به ارایه تسهیلات خواهد کرد.
او با تأکید بر ارزان بودن تسهیلات ارائه‌شده و دوره بازپرداخت گفت: سرمایه‌گذاران خارجی هم می‌توانند بعد از ثبت شرکت در ایران و پیدا کردن شخصیت حقوقی ایرانی از منابع صندوق بهره‌مند شوند. اما متأسفانه تاکنون با توجه به شرایط موجود و عدم‌آگاهی، متقاضی خارجی به صندوق مراجعه نکرده است.

ساعدی تصریح کرد: اتاق مشترک ایران و عمان جزو اولین مجموعه‌هایی بوده است که با اطلاع از شرایط ویژه‌ صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی وارد مذاکره شده است و با هماهنگی‌های صورت‌گرفته برخی پروژه‌های مشترک در مرحله اجرایی قرار دارد.

به گفته معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی، تاکنون ۳۸ و نیم میلیارد دلار پروژه توسط این صندوق اعلام وصول‌شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.