صفحه اصلی / استان ها / مازندران / بسیاری از عشایر به ناحق مجوز مرتع را از دست داده‌اند

رئیس سازمان امور عشایر کشور:

بسیاری از عشایر به ناحق مجوز مرتع را از دست داده‌اند

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: بسیاری از عشایربه ناحق مجوز مرتع را از دست داده اند که به دنبال احقاق حق آنها هستیم.

عشایر

به گزارش کسب و کار نیوز، کرمعلی قندالی در جلسه امور عشایری مازندران اظهار کرد: عشایر میلیاردها تومان به افرادی که بدون هیچ دامی مجوز دارند باج می‌دهند که باید تعیین تکلیف شود.

وی با بیان این که بر اینکه باید  این مشکل را ریشه ای حل کنیم، تصریح کرد: جایی که فرد پروانه داشته است اما به هر دلیلی از دست داده را باید احیا کنیم در این راستا در بند «پ» ماده ۲۹ به دنبال سرمنشا حل این مشکلات هستیم.

وی با بیان این که بسیاری از عشایر مابه ناحق مجوز مرتع از دستشان رفت، تصریح کرد: ۲۱۳ هزار خانوار عشایر در کشور وجود دارد که برای چرای دام های آنان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مرتع اختصاص یافته است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اینکه  تعدادی از عشایر امکان کوچ در مناطق را ندارند یادآور شد:با خدمات رسانی و اسکان این گروه باید از ظرفیت تولیدی آنان نیز استفاده مناسب داشت زیرا در حوزه بهره برداری از مراتع بهترین نقاط در اختیار عشایر بوده و حفاظت از مراتع را نیز انجام می دهند.

وی در مورد طرح های جایگزینی استفاده از مرتع تحت عنوان مصرف کنسانتره، خاطرنشان کرد: به منظور جبران و افزایش درآمد جامعه عشایر توجه به توسعه کشت گیاهان دارویی، کشت در اراضی شیب دار، گردشگری و صنایع دستی را با هدف کاهش فشار بر مرتع را مدنظر داریم.

قندالی با بیان اینکه با حمایت دولت تدبیر و امید سوخت ۶۰ درصد عشایر کشور از تهیه چوب جنگلی به سوخت فسیلی و انرژی پاک تغییر کرده است، گفت:  25هزار خانوار عشایر از انرژی پاک پنل خورشیدی استفاده می‌کنند.

محمد اسلامی استاندار مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه عشایر تامین کننده نیازهای جامعه هستند که باید حمایت شوند و زیر ساخت های مناسب برای آن ها به وجود بیاید اظهارکرد: در مازندران در حوزه خدمت رسانی به عشایر غافل بودیم که باید ساختار آن اصلاح شود.

وی با تاکید براین که فرمانداری و بخشداری ها مکانی را برای عرضه محصولات در نظر گرفته و با راه اندازی بازارچه های دائمی با کیفیت، اقتصاد روستا و عشایر رونق می گیرد، افزود: احیای صنایع دستی عشایری در دستور کار قرار دارد.

استاندار مازندران گفت: خانواده ها باید در دل طبیعت بروند و با صنایع دستی عشایر و روستاییان آشنا شوند که این وظیفه سازمان گردشگری است که بتواند مردم را با این صنایع آشنا شوند.

* عشایر کشور ۲۵ درصد گوشت کشور را تولید می کنند

سید صمد کاظمی، مدیر امور عشایر مازندران  نیز در این جلسه با بیان اینکه جامعه عشایری نقش بارز و تعیین کننده‌ای در مسائل سیاسی و حیات اقتصادی کشور دارد اظهار کرد: با  توجه ظرفیت جامعه، عشایر کشور ۲۵ درصد از دام سبک و ۴ درصد دام سنگین و ۲۵ درصد گوشت کشور را تولید می کنند.

وی با بیان اینکه ۲۸۵ دستگاه خورشیدی به عشایران واگذار شده است، افزود: ۱۸ کیلومتر از ایل راه در سوادکوه (ورسک) مرمت شده است.

* ۵۹۲۰ خانوار عشایری در استان وجود دارد

کاظمی با اشاره به اینکه ۵ هزار و ۹۲۰ خانوار عشایری در استان شناسایی شدند، ادامه داد: ۴ شرکت تعاونی عشایری در استان مازندران وجود دارد که ۵ هزار و ۹۵ نفر در آن عضو هستند.

مدیر امور عشایر مازندران با اشاره به کمبود اعتبارات در حوزه عشایری تصریح کرد: اعتبارات عشایری در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان بوده است که ۶۲ میلیون تومان تخصیص پیدا کرد که با توجه به فعالیت های عمرانی این اداره بسیار اندک است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد دام استان متعلق به جامعه عشایری است، گفت: ۷۰ درصد دام سبک و ۶۰ درصد دام سنگین در مازندران تحت اختیار عشایر است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.