صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان شرقی / ضرورت توجه ویژه دولت به فرش دستباف تبریز
ضرورت توجه ویژه دولت به فرش دستباف تبریز

ضرورت توجه ویژه دولت به فرش دستباف تبریز

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تبریز گفت: برای رسیدن به حداقل نرخ بیکاری و رشد روند ارزآوری کشورو افزایش میزان درآمد اقشار مختلف جامعه، باید توجه به فرش دستباف توسط دولت در اولویت قرار گیرد.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، «اسماعیل چمنی» در مراسم افتتاحیه نمایندگی فرش دستباف که در تهران برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به این‌که هم‌اکنون چهره‌های جهانی فرش در این محل حضور دارند و باید به بخشی از مشکلاتی که گریبان‌گیر این صنعت شده اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: میزان پنج میلیون نفر در این صنعت در حال فعالیت هستند که از این تعداد عددی بالغ بر دو میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بافندگی و اشتغال در این حوزه مشغول هستند و حوزه فرش دستباف یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های اشتغال‌زایی بخش خصوصی است.

چمنی افزود: تنها کالایی که در سال ۲۰۱۵ ثبت جهانی شده، فرش دستباف ایرانی بوده و مردم چهار قاره، ایران را از نماد آن که فرش دستباف بوده می‌شناسند و در میان آن‌ها محبوب‌ است.

رئیس‌ اتحادیه فرش دستباف تبریز گفت: لزوم بیمه شدن افرادی که در خانه به بافت فرش اشتغال دارند توسط مجلس براساس قانون تصویب شد، اما از تعداد دو میلیون بافنده فقط ۳۵۰ هزار نفر بیمه شده‌اند این نظام‌ متعلق به زحمتکشان و افرادی است که با سختی و با دست باردیگر هویت ایرانی را خلق می‌کنند، البته لازم به ذکر است که در عمل چنین اتفاقی نیافتاده است.

این‌ تولیدکننده فرش دستباف تشریح کرد: متأسفانه طی سال‌های اخیر از شمار بیمه‌شدگان فرش دستباف کاسته شد و به ۳۵۰ هزار نفر از ظرفیت دو میلیونی رسید، هم‌چنین یکی دیگر از موضوعاتی که در این سال‌ها قابل توجه است انتشار آمار صادرات این بخش بوده که عمدتاً نشان از افزایش آن‌ دارد، در حالی‌که بخش زیادی از تجار صادراتی به کشورهای دیگر نداشته‌اند.

این فعال حوزه فرش دستباف ادامه داد: فرش دستباف صنعت اول کشور است و اغلب کشورهای دنیا ایران‌ را با فرش می‌شناسند باید توجهی بسیار زیادی به این بخش بشود تا اقتصاد کشور در مسیر رشد وتوسعه قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت بیمه‌ی قالی‌بافان افزود: هنگامی که بیمه‌ی یکی از این بافندگان قطع می‌شود به این معناست که این فرد از چرخه‌ی تولید فرش دستباف خارج شده است؛ لذا بیمه ی این افراد بسیار اهمیت دارد.

هم‌چنین چمنی خطاب به رئیس مرکز ملی فرش و نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: باید هفته‌ای به نام هفته‌ی فرش در تقویم کشور برای ارج نهادن به این قشر درنظر گرفته شود.

وی افزود: براساس تحقیق‌و پژوهش هایی که این مرکز در دستورکارخود قرار داده در برنامه داریم تا یکی از روزهای سال که نقطه‌ی عطف صنعت فرش دستباف است را به عنوان روز فرش دستباف نام گذاری کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش تشریح کرد: قرار است تا شورایی به عنوان شورای فرش دستباف متشکل از روسای اتحادیه‌ها به ریاست شخص وزیر صنعت تشکیل شود تا اتفاقات قابل توجهی دراین صنعت متوجه فعالان این حوزه شود.

«احد عظیم‌زاده»، صادرکننده نمونه کشور نیز دراین مراسم تصریح کرد: فرش دستباف از جمله صنایع مهم کشور به شما می‌رود و از ظرفیت بالایی برخوردار است.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین «میرتاج‌الدینی» و «علیزاده» نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و «داودی» نائب رئیس فراکسیون فرش مجلس بر لزوم صادرات فرش دستباف تأکید کردند.

این نمایندگی در نظر دارد با حمایت از این کالای ارزشمند ایرانی هنرمندان و فعالان اقتصادی عرصه فرش را گرد هم آورد تا به واسطه آن گرهی از مشکلات فرش ایران باز شود

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.