صفحه اصلی / سرخط خبرها / حق‌آبه زیست‌محیطی مدنظر قرار گیرد

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست:

حق‌آبه زیست‌محیطی مدنظر قرار گیرد

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در مراسم روز محیط بان گفت: باید تلاش کنیم حق‌آبه محیط‌ زیستی را مدنظر قرار دهیم.

 

به گزارش کسب و کار نیوز عیسی کلانتری امروز در حاشیه مراسم روز ملی محیط‌بان که در هتل پارس مشهد برگزار شد در جمع خبرنگاران در خصوص مذاکره با ترکمنستان برای حل مشکل ریزگردهای مشهد اظهارکرد: بخش عمده‌ای از گرد وغبار حاصل خشکسالی‌هایی است که در تمام کشور همچنین ترکمنستان وجود دارد. بخش‌هایی از آن قابلیت مهار کردن را ندارند. باید تلاش کنیم حق‌آبه محیط‌زیستی را مدنظر قرار دهیم که بخشی از آن به دشت‌های بی‌آب برمی‌گردد.

وی ادامه داد: دشتی که بی آب مانده باعث می‌شود ساختمان خاک بهم بریزد، خاک در مقابل طوفان‌ها و بادها مقاومت خود را از دست بدهد و گرد و غبار بلند شود. اگر آب آن‌ها تخصیص داده شود ساختار آب بهم پیوند می‌خورد، علف سبز می‌شود که می‌تواند جلوی ریزگردهای چند متر مربع را بگیرد. چه ما و چه همسایه‌های ما این منابع آبی را در اختیار نداریم یا درست مصرف نمی‌کنیم و به شدت در معرض کم آبی و بی‌آبی هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در خصوص صنایع آب‌بر گفت: با مشورتی که با رئیس جمهور داشتیم کل صنایع آب‌بری که از مقداری بیشتر آب نیاز داشته باشند داخل سرزمین احداث نخواهند شد و همه باید در کنار سواحل جنوب و شمال کشور با رعایت ضوابط زیست محیطی مستقر شوند. جلوی طرح‌های گذشته را نمی‌توانیم بگیریم اما ازابتدای سال جاری اجازه تاسیس صنایع آب‌بر را درون سرزمین نداده‌ایم.

وی تصریح کرد: از صنایع خوروسازی درخواست می‌کنیم که با استاندارهای تعیین شده قبلی حتی در زمان تحریم‌ها خودروها را تولید کنند تا بیشتر از این از آلودگی‌ها رنج نبریم.

کلانتری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه توقف پروژه کمربند جنوبی را به دلیل مشکلات زیست محیطی تایید می‌کنید یا خیر؟ گفت: موضوع باید بررسی شود. الان نمی‌توانم اظهار نظر کنم. اگر این پروژه مشکل ایجاد می‌کند باید متوقف شود.اگر مشکل ایجاد نمی کند باید اجرا شود. هنوز برآورد طرح زیست محیطی آن را ندیده‌ام.

وی در خصوص مشکلات باغ وحش مشهد عنوان کرد: اصلاح سیستم باغ وحش‌ها استانداردهای مشخصی دارد. اگر باغ  مشهد وحش پایین تر از آن استانداردها باشد قطعا تعطیل خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.