صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / ایران و پرتغال به دنبال همکاری در صنایع مکمل
ایران و پرتغال به دنبال همکاری در صنایع مکمل

در دیدار دبیرکل اتاق ایران و سفیر پرتغال در تهران مطرح شد

ایران و پرتغال به دنبال همکاری در صنایع مکمل

سفیر پرتغال در تهران با دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد. او در این نشست از تمایل فعالان اقتصادی پرتغال برای توسعه همکاری‌ها با ایران به‌ویژه در صنایع مکمل خبر داد. به اعتقاد علیرضا اشرف، دبیر کل اتاق ایران نیز دو کشور در حوزه صنایع غذایی می‌توانند مکمل هم باشند و ظرفیت بالایی برای همکاری دارند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، سفیر پرتغال در تهران طی ملاقات با دبیرکل اتاق ایران پیشنهاد اعزام هیات تجاری از سوی اتاق ایران برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های اقتصادی پرتغال و زمینه‌سازی برای توسعه مناسبات اقتصادی ارائه داد.

ژواعو ژوزه کورته رئال، سفیر پرتغال در تهران همچنین با اشاره به سفر اخیر هیاتی از نمایندگان مجلس به همراه دو نفر از اتاق ایران به کشور پرتغال خواستار بررسی دستاوردهای این هیات شد و تأکید کرد: برای گسترش سطح روابط باید رفت‌وآمدهای هیات‌های تجاری بین دو کشور را افزایش داد.

او با اشاره به تصمیمات نامناسب رئیس‌جمهور آمریکا در مورد ایران، گفت: پرتغال جزء اتحادیه اروپاست و خواستار تداوم برجام است. از طرفی معتقد است هر اتفاقی هم رخ دهد، ایران یک بازیگر مهم در خاورمیانه محسوب می‌شود.

سفیر پرتغال در تهران تصریح کرد: به‌طور حتم برای همکاری دو کشور فرصت‌های قابل‌توجهی وجود دارد که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد. ما به دنبال آن هستیم که تبادلات بین ایران و پرتغال را افزایش دهیم و از طرفی توجه ویژه‌ای به صنایع مکمل در هردو کشور داریم.

در ادامه علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق ایران با اشاره به قابلیت‌های تجاری، صنعتی و کشاورزی پرتغال، گفت: ما نیازهای وارداتی پرتغال و ظرفیت‌های صادراتی خود را بررسی کرده و به دنبال آن هستیم که طبق مطالعات انجام شده، به‌صورت هدفمند سطح روابط دو کشور را افزایش دهیم.

به باور او، ایران و پرتغال می‌توانند در حوزه صنایع غذایی مکمل هم باشند و از طرفی ایران قادر است نیاز این کشور به نفت، گاز و پتروشیمی را پاسخ دهد. البته در این رابطه باید سازوکار روابط بانکی دو کشور نیز مشخص شود.

وی همچنین به مذاکرات اتحادیه اروپا و ایران در مورد گسترش همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط اشاره و تأکید کرد: در این رابطه هم راهکارهای مشخصی وجود دارد و اتاق ایران مأموریت دارد در راستای توسعه همکاری‌های مشترک ایران با کشورهای مختلف قدم‌های جدی بردارد.

هادی قوامی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس که یکی از اعضای هیات اعزامی به پرتغال بود نیز در این نشست حضور داشت. وی در ابتدا گزارشی از برنامه‌های هیات در طول سفر ارائه داد و افزود: در این سفر با تجربیات نظام بودجه‌ریزی پرتغال آشنا شدیم و قرار شدن گزارشی از کارکرد این سیستم از طریق سفارتخانه برای مجلس ایران ارسال شود.

وی همچنین از دیدار هیات ایرانی با گروه دوستی نمایندگان پارلمان پرتغال خبر داد و افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، مقرر شد این گروه نیز برای آشنایی با ظرفیت‌های ایران، سفری را ترتیب دهند و به ایران بیایند.

بر اساس اظهارات این نماینده مجلس بازدید از یکی از پارک‌های علم و فناوری پرتغال برنامه دیگری بود که در طول سفر انجام شده است. به عقیده قوامی نوع زندگی و فرهنگ پرتغال نشان داد که دو کشور می‌توانند به دلیل نقاط مشترک قابل توجه با یکدیگر همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

در ادامه محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران پیشنهادی در راستای توسعه همکاری‌های دو کشور مطرح کرد. وی معتقد است ایران به دلیل دسترسی به بازار ۴۵۰ میلیونی منطقه، موقعیت خوبی برای سرمایه‌گذاری و صادرات محصولات به منطقه و درعین‌حال توزیع در داخل کشور دارد و در این فرایند، سرمایه‌گذاران پرتغالی نیز می‌توانند در یک رابطه دوجانبه به فعالیت تولیدی و صادراتی در ایران پرداخته و منابع حاصل از فعالیت‌های اقتصادی خود را نیز بدون هیچ‌گونه مشکل بانکی از ایران خارج کنند.

همچنین مطالعه کنید:

یارانه ۱۰ هزار یورویی برای تاکسی‌های برقی/​ ۷ هزار خودروی برقی در راه ایران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن کریمی ‌‌سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.