صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / افغانستان در حل مشکلات مرز با ایران رویکرد دوسویه داشته باشد
افغانستان در حل مشکلات مرز با ایران رویکرد دوسویه داشته باشد

معاون استاندار سیستان و بلوچستان:

افغانستان در حل مشکلات مرز با ایران رویکرد دوسویه داشته باشد

در راستای دستور استاندار سیستان و بلوچستان، مبنی بر پیگیری مسائل مربوط به اتباع خارجی در استان سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استاندار از محل اردوگاه الغدیر زاهدان بازدید کرد.

مرز

به گزارش کسب و کار نیوز- مرعشی سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری در این بازدید که با حضور عبدالرحیم نیکپور سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در زاهدان‌ انجام گرفت از نزدیک روند اسکان و اعزام اتباع کشور افغانستان را بازدید کرد و مسائل و مشکلات مربوطه را مورد بررسی قرار داد.

محمدهادی مرعشی سپس در نشستی که با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در زاهدان و مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی و نماینده وزارت امور خارجه انجام گرفت، اظهار کرد: با توجه به وجوه مشترک دینی‌، مذهبی و فرهنگی با کشور افغانستان و وجود مرز مشترک با استان سیستان و بلوچستان بسیاری از مسائل و مشکلات به صورت استانی و به واسطه رایزنی‌های محلی با مقامات افغانی مرتفع می‌شود که این موضوع تاثیر بسزایی در تسریع روند حل مشکلات دارد.

وی افزود: انتظار است که مقامات افغانی نیز همین نگرش و رویکرد را در حل مسائل مبتلابه مربوط به دو سوی مرز با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری همچنین خواستار همکاری دولت افغانستان در رابطه با مبارزه و پیشگیری از فعالیت گروه‌های تروریستی و شرور شد.

وی درخصوص خدمات حوزه بهداشت و درمان به اتباع افغانستانی گفت: خدمات حوزه سلامت و واکسیناسیون در ایران و در استان به صورت رایگان به اتباع آن کشور نیز ارائه می‌شود.

مرعشی افزود: وزارت بهداشت و درمان حدود ۴۰ میلیارد تومان از وزارت کشور درخصوص ارائه خدمات به اتباع افغانی مطالبه دارد که به عنوان مثال می توان به بدهی ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیونی بیمارستان سراوان اشاره کرد.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در زاهدان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از مهمان پذیری و خدمات ارزشمند کشور ایران به اتباع این کشوراظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران طی مدت چهل سال از وقوع انقلاب اسلامی تاکنون همواره روابط حسنه و همکاری خوبی با کشور افغانستان در امر پذیرش مهاجرین داشته است.

عبدالرحیم نیکپورگفت: ایران و افغانستان دو کشور با سابقه تاریخی بالایی هستند و به ویژه مردم ما با مردم این استان رابطه خویشاوندی و خانوادگی دارند و به جز مرز جغرافیایی از لحاظ مذهبی، همسایگی و خویشاوندی؛ در واقع مرزی بین این دو کشور دوست و همسایه وجود ندارد.

این مقام کشور افغانستان در ادامه ضمن تشکر از امکانات فراهم شده در اردوگاه الغدیر و وسایل نقلیه مناسب برای انتقال اتباع به کشورشان بیان کرد: این قبیل همکاری‌ها و امکانات جای تشکر دارد و پیشنهادات و مشکلات مطرح شده نیز غیرعمدی و بسیار جزیی و قابل حل و فصل هستند.

سرکنسول افغانستان با بیان این مطلب که استراتژی دولت افغانستان برگشت تدریجی همه اتباع به کشورمان است؛، گفت: در راستای تحقق این مهم در سال جاری بیش از ۷۰ درصد افزایش جمعیت بازگشت کننده به کشورمان را داشتیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.