صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / افزایش تنش در غزه بیانگر شکست دیپلماسی ترامپ است
افزایش تنش در غزه بیانگر شکست دیپلماسی ترامپ است

/گزارش- نیویورک تایمز/

افزایش تنش در غزه بیانگر شکست دیپلماسی ترامپ است

یک روزنامه آمریکایی نوشت که افزایش خشونت و تنش در غزه و ترس از شکل‌گیری یک جنگ جدید بیانگر شکست دیپلماسی رئیس جمهوری آمریکا است.

غزه

به گزارش کسب و کار نیوز، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی نوشت که افزایش تنش و خشونت و همچنین ترس از شکل‌گیری یک جنگ جدید در غزه در سایه عدم وجود یک طرح واضح برای صلح به منزله شکست اقدامات جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و جیسون گرینبلات، نماینده ویژه ترامپ در امور صلح خاورمیانه است.

گرینبلات و کوشنر حدود پنج ماه قبل اعلام کردند که به منظور پایان دادن به بحران در نوار غزه تمام تمرکز خود را به میانجی‌گری برای رسیدن به توافق میان فلسطین و اسرائیل اختصاص داده‌اند اما امروز با بالا گرفتن درگیری و تنش و همچنین ترس از شکل‌گیری یک جنگ جدید در نوار غزه تهدید به لغو “طرح B” (طرح جدید آمریکا برای صلح در خاورمیانه) می‌کنند که شامل بازسازی اقتصاد غزه به عنوان راهی برای صلح بین فلسطین و اسرائیل است.

این تهدید در بیانیه‌ای مشترک از سوی گرینبلات و کوشنر در روزنامه واشنگتن پست و سایت شبکه “سی ان ان” منتشر شد.

در این بیانیه مشترک آمده که در حال حاضر سرمایه‌گذاران خارجی حاضر نیستند اموال خود در غزه را سرمایه‌گذاری کنند و این امر بیانگر این مساله است که این دو نسبت به تلاش‌های خود برای بازسازی اقتصاد غزه بازنگری کرده‌اند.

کوشنر و گرینبلات در این بیانیه مدعی شده‌اند که حماس غزه را به وضعیتی ناامید کننده کشانده است. رهبران حماس باید حسن نیت خود نسبت به روابط صلح آمیز با همسایگان به منظور سرازیر شدن حمایت‌ها و سرمایه گذاری به غزه ثابت کنند.

ترس کارشناسان نسبت به احتمال وقوع یک جنگ جدید در غزه بیانگر شکست طرح جیسون گرینبلات و کوشنر موسوم به “معامله قرن” است. این درحالی است که بعد از ۱۸ ماه از ارائه این طرح و بیش از ۱۰ بار سفر به خاورمیانه، طرح صلح آنها شک برانگیز است. در حال حاضر تلاش‌های کوشنر و گرینبلات در وضعیت دشواری قرار گرفته، چرا که مقامات فلسطینی پس از آنکه ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، حاضر به گفت‌وگو با آنها نشده‌اند.

کوشنر و گرینبلات پس از اینکه ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و به علت پیامدهای این اقدام در منطقه، تمرکز خود ار روی غزه برداشتند  اما این تغییر توجه مثمرثمر نبود طوری‌که گرینبلات یک کنفرانس بین‌المللی در ماه مارس در کاخ سفید برای حمایت از بازسازی اقتصاد غزه برگزار کرد اما نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین جلسه را تحریم کرد و همین امر گرینبلات و کوشنر را بر آن داشت تا برای برگزاری نشست دیگری برنامه‌ریزی کنند، اما چند روز بعد از نشست اول فلسطینی‌ها در نزدیکی دیوار مرزی بین غزه و اراضی اشغالی تظاهرات کردند که در این تظاهرات ۱۴۰ فلسطینی غیرمسلح به دست تک‌تیراندازان اسرائیلی شهید شدند.

دیپلمات‌های اسبق آمریکا که در مذاکرات صلح خاورمیانه شرکت کرده بودند و این مذاکرات هیچ نتیجه قابل توجهی نداشت، می‌گویند که این هدف همچنان دست نیافتنی است و اقدامات گرینبلات و کوشنر در غزه فقط رسیدن به صلح را دشوارتر می‌کند.

در همین راستا، فرستاده سابق رئیس جمهوری آمریکا در امور صلح خاورمیانه تاکید کرده که حل بحران غزه فقط غیرضروری نیست، بلکه تاخیر بی‌نهایت در حل بحران آن حصول توافقنامه صلح را به واسطه تقویت واقعیت تشکیل کشور در کرانه باختری را دشوارتر می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سرلشکر باقری: به همه اهداف رسیدیم/عملیات از نظر ما خاتمه یافته است

به گزارش کسب و کار نیوز ، سرلشکر محمد باقری در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.