صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / استقرار راهنماهای بالینی، رفتارسازی در طبابت است
استقرار راهنماهای بالینی، رفتارسازی در طبابت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

استقرار راهنماهای بالینی، رفتارسازی در طبابت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برخی فکر می‌کنند راهنماهای بالینی، بخش‌نامه است، اما این‌‍طور نیست و استقرار راهنماهای بالینی به معنی رفتارسازی و تغییر مسیر طبابت در کشور است.

آقاجانی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر محمد آقاجانی درباره راهکار کاهش هزینه‌ها در نظام سلامت گفت: باید برنامه‌هایی اجرا کرد که ضمن حفظ سطح دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، هزینه‌ها کاهش پیدا کند؛ زیرا گاهی در این مسیر ساده انگارانه برخورد می‌شود. بزرگ‌ترین شعار سازمان جهانی بهداشت طی سال‌های اخیر، برقراری پوشش کامل و دسترسی آحاد مردم به خدمات بهداشتی و درمانی است.

وی افزود: اتفاقی که باید در مدیریت هزینه‌ها بیفتد این است که اولا مردم از خدمات محروم نشوند و دوما به منابع توجه کنیم.

آقاجانی ادامه داد: یکی از مواردی که می‌توان بیشترین صرفه‌جویی را در آن انجام داد، خدمات سرپایی است؛ زیرا تاکنون ضوابط و مقررات و محدودیتی برای خدمات سرپایی برای ارائه دهنده و گیرنده خدمت وجود نداشته است.

معاون سابق درمان وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر سازمان بیمه سلامت محدودیت‌هایی مثل راهنماهای بالینی را اجرایی کرده است. این موضوع یک اتفاق رفتارساز و با تاثیر بلندمدت است. یعنی به پزشک و مرکز درمانی گفته می‌شود که چه خدماتی به چه بیمارانی باید ارائه شود. برخی فکر می‌کنند راهنماهای بالینی، بخش‌نامه است، اما این‌‍طور نیست و استقرار راهنماهای بالینی به معنی رفتارسازی و تغییر مسیر طبابت در کشور است. این موضوع باید از نقطه صفر تربیت پزشکان آغاز شده و تا زمان ارائه خدمات ادامه پیدا کند.

وی درباره ورود راهنماهای بالینی به کریکلوم‌های آموزشی بیان کرد: تغییر رفتار پزشکی که ۳۰ سال از طبابت او می‌گذرد، ساده نیست. راه حل این مشکل در آموزش پزشکی است تا وقتی پزشک فارغ التحصیل شد، با ایده اجرای راهنماهای بالینی تربیت شده باشد.

آقاجانی گفت: از طرفی سازمان‌های بیمه‌گر باید تیم‌های علمی داشته باشند که این تیم‌ها بتوانند بر اساس راهنماهای بالینی خرید راهبردی کنند. در حال حاضر سازمان‌های بیمه‌گر مثل یک مشتری معمولی خرید می‌کنند و خرید هدفمند ندارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان اظهار کرد: در نتیجه برای کاهش هزینه‌های نظام سلامت اولا باید پزشکان با راهنماهای بالینی تربیت شوند و دوما سازمان‌های بیمه‌گر باید متناسب با راهنماهای بالینی خرید خدمت کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.