صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / ارز در پاسخ به پمپاژ «عدم قطعیت آمریکایی ها» تک نرخی شد
ارز در پاسخ به پمپاژ «عدم قطعیت آمریکایی ها» تک نرخی شد

شریعتمداری:

ارز در پاسخ به پمپاژ «عدم قطعیت آمریکایی ها» تک نرخی شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارز در پاسخ به پمپاژ عدم قطعیت آمریکایی ها تک نرخی شد که این تصمیم مورد قبول همه اقتصاددانان کشور و حاصل کار و تلاشی مستمر است.

به گزارش کسب و کار نیوز، «محمد شریعتمداری» روز سه شنبه با حضور در برنامه تلویزیونی صبحگاهی «حالا خورشید» اظهار داشت: در سیاست و اقتصاد، همواره بحت «قطعیت ها» یا «عدم قطعیت ها» می تواند بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز باشد.
«در سال ۹۲ و با روی کار آمدن آقای روحانی بر مسند ریاست جمهوری، هنوز تصمیم خاصی در خصوص سیاست خارجی یا اقتصاد کشور اتخاذ نشده بود، اما قیمت دلار به یکباره افت کرد و ثباتی را در شرایط اقتصادی کشور شاهد بودیم؛ دلیل این موضوع، پمپاژ قطعیت در اقتصاد و افکار عمومی بود، به طوری که انتظارات عقلایی آحاد جامعه را به سمت مثبت سوق داد؛ بر این اساس زائیده یک تصمیم یا سیاست معین نبود».
وی گفت: با خروج آمریکا از برجام، پمپاژ عدم قطعیت از بیرون کشور آغاز شد و سخنانی که رئیس جمهوری آمریکا از آغاز دوران انتخابات این کشور در خصوص برجام به زبان آورد و در داخل نیز از سوی عده ای مورد پذیرش قرار گرفت، منجر به توسعه عدم قطعیت در کشور شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: آن روزها عرضه و تقاضای ارز کم یا زیاد نشده بود و حتی بانک مرکزی با تزریق روزانه ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار ارز در بازار مداخله می کرد، اما همراهی ها با این عدم قطعیت در داخل سبب شد تا نرخ دلار از کنترل خارج شود.
وی یادآور شد: وقتی دولت نرخ ۴۲۰۰ تومانی را برای ارز تک نرخی اعلام کرد، همه اقتصاددانان این موضوع را تایید کردند و اعلام این نرخ برای جلوگیری از پمپاژ عدم قطعیت در اقتصاد و جامعه بود.
شریعتمداری تاکید کرد: این تصمیم و اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی برای همه کالاها بدون محدودیت، «کمر قیمت ارز را در ابتدا شکست» و روند افزایش نرخ ارز متوقف شد؛ تصمیمی که خلق الساعه نبود، بلکه حاصل کار و تلاشی مستمر بود.
وی اضافه کرد: دولت تلاش کرد تا با «نهادسازی»، در مقابل تصمیم آمریکا به خروج از برجام ایستادگی کرده و انعطاف نشان دهد و تصمیم به محدود کردن دامنه تامین ارز رسمی به حداقل ممکن، در همین راستا بود.
این عضو کابینه دولت تاکید کرد: وقتی دیدیم ضرباهنگ دشمن برای ضربه زدن به نظام در حال حاد شدن است، ساکت ننشستیم و ایستادگی کردیم.

** ارز مورد نیاز داروهای بیماران خاص پیش بینی شده است
وی در پاسخ به این پرسش که چرا ارز رسمی به جای خرید کالاهای اساسی و داروهای وارداتی مورد نیاز صرف واردات کالاهایی نظیر موز شدگفت: تا تاریخ دهم تیرماه ۴٫۸ میلیارد دلار ارز رسمی برای واردات تخصیص یافته که سهم کالاهای اساسی ۲٫۸ میلیارد دلار است؛ همچنین ۲ میلیارد دلار صرف واردات مواد اولیه ضروری کارخانه ها و واحدهای تولیدی شد.
شریعتمداری خاطرنشان کرد: موز نیز یکی از نیازمندی های وارداتی کشور است که عامه اقشار مردم از آن استفاده می کنند و رقمی حدود ۳٫۶ میلیون دلار ارز به آن اختصاص یافت.
وی گفت: عده ای از مردم نیز نیازمند داروهای خاص هستند که «همه آنان روی چشم و سر ما جای دارند»، اما این مقایسه ها احساسات مردم را بر می انگیزد؛ ما باید تلاش کنیم همه نیازمندی های متنوع مردم را تامین کنیم ضمن آنکه ارز مورد نیاز همه بیماری های خاص نیز در بسته ارزی بانک مرکزی پیش بینی شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: ما مسئولان، منتخب مردم هستیم و از آنها می خواهیم در شرایط سخت امروز، محدودیت ها را تحمل کنند.
ادامه دارد …
اقتصام*۳۰۶۵*۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ۳ماهه ایران و چین از ۴ میلیارد دلار گذشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.