صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / آتش سوزی جنگل ها در بهار امسال ۷۲ درصد کم شد
آتش سوزی جنگل ها در بهار امسال ۷۲ درصد کم شد

آتش سوزی جنگل ها در بهار امسال ۷۲ درصد کم شد

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در سه ماهه نخست امسال نزدیک به 400 هکتار از جنگل های کشور بر اثر آتش سوزی آسیب دید که نسبت به مدت مشابه پارسال 72 درصد کاهش نشان می دهد.

به گزارش سه شنبه تارنمای وزارت جهاد کشاورزی، «رضا بیانی» افزود: بر اساس تصاویر ماهواره ای، می توانیم هر ۲ روز یک بار تصاویر ماهواره ای بزرگ مقیاس و تقریبا ۲ بار در روز تصاویر کوچک مقیاس از کشور داشته باشیم.
بیانی افزود: در بحث آتش سوزی ها، آمار میزان بارندگی، دما، راه ها، ارتفاع شیب، پوشش گیاهی و دسترسی انسان به جنگل را با نقشه ها و لایه هایی که داریم مطابقت می دهیم و احتمال آتش سوزی در ماه های آینده را پیش بینی و به یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اعلام می کنیم که در نهایت به کاهش صدمات به جنگل ها منجر می شود.
مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: اکنون ضریب حفاظتی جنگل های کشور بیش از ۶۰ درصد است که باید با افزایش ۴۰ درصدی تا پایان برنامه ششم توسعه کامل شود.
افزایش ضریب حفاظتی با اجرای پروژه های حفاظت مشارکتی، مدیریت جامع آبخیزداری و مدیریت پایدار جنگل ها انجام می گیرد.
وی ادامه داد: در جنگل های شمال کشور، طرح های جایگزینی مانند طرح مدیریت پایدار و در جنگل های خارج از شمال، طرح های جنگلداری چندمنظوره داریم که کافی نیست و باید با تخصیص اعتبار برای کل جنگل های کشور طرح های جایگزین تعریف، تدوین و اجرا کرد.
بیانی تصریح کرد: طرح حفاظت مشارکتی نیز در سطح ۲۰ میلیون هکتار با همکاری مردم و جوامع محلی در حال اجراست.
وی از بررسی آمار خشکسالی ۱۰ سال اخیر با توجه به وضعیت جنگل ها خبر داد و اضافه کرد: مساحت عرصه های کشور که در بحث خشکسالی دارای اکوسیستم بسیار شکننده اند، نزدیک به ۵۰ میلیون هکتار است.
مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: کل سطح جنگل ها، درختچه زارها و بیشه زارهای کشور ۱۷ میلیون هکتار است.
وی مساحت جنگل های کشور با تاج پوشش بیش از پنج درصد را ۱۴ میلیون و ۳۱۹ هزار هکتار و جنگل ها با تاج پوشش بیش از ۱۰ درصد را ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: مساحت ناحیه رویشی زاگرس ۶ میلیون هکتار است که بیشترین تخریب شامل تغییر کاربری و عملیات عمرانی مانند ساخت جاده و انتقال لوله های عظیم آب و گاز در این ناحیه رویشی صورت می گیرد.
به گزارش کسب و کار نیوز، جنگل ها را به پنج ناحیه رویش زاگرسی، هیرکانی، ارس بارانی، ایران- تورانی و خلیج عمانی تفکیک می کنند.

اقتصام*۹۱۸۶*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

۷۰ هزار تن از تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، پرویز فروغی گفت: برآوردها حاکی از آن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.