صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / غفلت مدیران شهری از اجرای مبحث ۱۹ ساختمان/ساختمان‌هایی که عایق نیست

کارشناس ارشد واحد انرژی سازمان نظام مهندسی استان اصفهان:

غفلت مدیران شهری از اجرای مبحث ۱۹ ساختمان/ساختمان‌هایی که عایق نیست

کارشناس ارشد واحد انرژی و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه تا زمانی که ساختمان‌ها عایق بندی نباشد مصرف انرژی حدود 40 درصد افزایش می‌یابد، گفت: متاسفانه در هیچ کدام از ساختمان‌ها مبحث 19 اجرا نشده است و این ناکارآمدی مسئولان شهری را نشان می دهد.

مسکن مهر پردیس فاز 5

نوید مسائلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص وضعیت بحران انرژی و قطعی برق در کشور، اظهار کرد: ساختمان های جدید الاحداث باید حداقل استانداردها و الزامات قانونی را برای بهینه سازی مصرف انرژی رعایت کنند.

وی با بیان اینکه در بحث ساختمان، مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان وجود دارد، افزود: در این مبحث مهندسان طراح و ناظر که با شهرداری همکاری می کنند باید در بحث اجرا و نظارت این مبحث را رعایت کنند، براین اساس پوسته ساختمان باید عایق ساخته شود و الزامات بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان رعایت شود.

کارشناس واحد انرژی و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به اینکه متاسفانه در اصفهان به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان پرداخته نمی‌شود، افزود: عدم رعایت این مبحث موجب پرت انرژی ساختمان می شود، اما اگر ساختمان ها از ابتدا به گونه ای عایق ساخته می شدند مصرف کولرهای آبی و برقی به شدت امروز، نیاز نبود و ما پرت حرارتی کمتری داشتیم.

وی با بیان اینکه برای پیگیری این موضوع خطاب به شهرداری و استانداری، فرمانداری و اداره راه و شهرسازی و …. نامه زده شد که این موضوع اجرا شود، گفت: متاسفانه هنوز که هنوز است در هیچ کدام از ساختمان ها مبحث ۱۹ اجرا نشده است و این ناکارآمدی مسئولان شهری را نشان می دهد.

مسائلی با تاکید بر اینکه مطابق قانون شهرداری می تواند پروانه پایان ساخت را برای ساختمان‌هایی که این مبحث را رعایت نمی کنند، صادر نکند، تصریح کرد: متاسفانه شهرداری ها به راحتی این مبحث را نادیده می گیرند و نظام مهندسی نیز این موضوع را جدی نمی گیرد.

وی افزود: علاوه بر این تفاهم نامه ای بین شرکت آبفا استان اصفهان و نظام مهندسی ساختمان در خصوص بهینه سازی مصرف آب منعقد شد که متاسفانه این موضوع نیز مسکوت مانده و به مرحله اجرا نرسیده است.

کارشناس واحد انرژی و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در خصوص اینکه چرا نظام مهندسی قدرتی برای پیگیری اجرای این مبحث ساختمانی ندارد، اظهار کرد: نظام مهندسی ساختمان زیرمجموعه اداره کل راه و شهرسازی است که باید به نوعی بر اجرای این مبحث نظارت کند و بر مجموعه نظام مهندسی برای اجرای این قانون فشار وارد کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قوانین مربوط به ساختمان نیازمند بازبینی نیست؟ اظهار کرد: متاسفانه امروز برخی خود را درگیر مباحثی همچون آب خاکستری می کنند که حتی در کشورهای اروپایی نیز زیاد استفاده نمی شود، اما ما از عایق کاری ساختمان به دور هستیم.

مسائلی تاکید کرد: زمانی که ساختمان عایق بندی نباشد مصرف انرژی حدود ۴۰ درصد افزایش می یابد که به دنبال آن مصرف برق، آب و هم‌چنین کولرهای آبی افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه مبحث ۱۶ مقررات ملی مواردی را به صورت اقدامی و پیشنهادی عنوان می کند، افزود: موارد توصیه ای مربوط به انرژی های تجدید پذیر و مصرف بهینه آب است، که باید اقدام شود. اگر مبحث ۱۹ در سال ۹۵ برای ساختمان های جدید الاحداث اجرا می شد، تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش آلودگی هوا، قدرت خرید مردم، کاهش مصرف انرژی داشت که هنوز اجرایی نشده است.

کارشناس واحد انرژی و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان افزود: به عنوان مثال شهرداری جلساتی برگزار می‌کند که در ساختمان ها انرژی‌های تجدید پذیر نصب شود، اما زمانی که پوسته ساختمان معیوب و الزامات قانونی در بحث بهینه سازی مصرف انرژی لحاظ نمی شود، عملا انرژی خورشیدی تبدیل به برق و برق تولیدی در کولر گازی وارد می شود که سرمای ناشی از آن از دیوارهای ساختمان خارج می شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه موارد قانونی و پایه ساختمان ها رعایت نمی شود و تنها به برخی موارد همچون انرژی های تجدیدپذیر، آب خاکستری و … می پردازیم. وقتی به پوسته ساختمان توجهی نمی شود لزومی ندارد که به مباحثی همچون انرژی تجدید پذیر بپردازیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.