صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / حفظ کشاورزی و احیای دریاچه ارومیه را همزمان پیگیری می‌کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبرداد:

حفظ کشاورزی و احیای دریاچه ارومیه را همزمان پیگیری می‌کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از کشت نشائی چغندر قند در ۱۲هکتار ازاراضی حوضه دریاچه ارومیه خبر داد.

دریاچه ارومیه

به گزارش کسب و کار نیوز، اسمعیل کریم‌زاده در جلسه بررسی مسائل مرتبط با احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی با بیان اهمیت بهینه کردن مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه افزود: برای اولین بار در سال جاری چغندرقند در ۱۲ هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به صورت نشائی کشت شد تا تعداد دفعات آبیاری ۵ تا ۶ نوبت کاهش یابد و به صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب منجر شود.

وی با بیان این‌که آذربایجان غربی یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول در کشور و یکی از مناطق مستعد برای کشت این محصول است و بنابراین باید از آن حمایت‌های لازم را داشته باشیم، ادامه داد : با اجرای عملیات کاهش سطح زیر کشت چغندرقند و توسعه کشت آن در شهرستان‌های شمالی استان که در خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده‌اند و تغییر در آرایش کشت چغندرقند و استفاده از ابیاری نوار تیپ، استفاده از ارقام زودرس در ذرت و استفاده از ارقام مقاوم به خشکی در گندم، به میزان قابل ملاحظه‌ای در مصرف آب در سطح استان صرفه جویی به عمل خواهد آمد.

کریم‌زاده با تاکید بر این‌که ۶۰ درصد از اراضی زیرکشت چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با روش‌های نوین آبیاری می‌شود، افزود: راندمان آبیاری با استفاده از این روش ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته و در این راستا با بکارگیری روش‌های ارتقای راندمان تولید در واحد سطح و مدیریت بهینه مصرف آب کشاورزی، بیش از  120 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است.

وی تصریح کرد: با هدف اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی این استان، سطح زیر کشت چغندرقند در حوضه آبریز این دریاچه از ۲۱ هزار و ۸۴۵ هکتار در سال ۱۳۹۵ به ۱۳ هزار و ۳۰۷ هکتار در سال جاری کاهش یافت.

وی با بیان این‌که اجرای برنامه‌های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی رضایت بخش است، گفت: برنامه ما حفظ همزمان کشاورزی در منطقه و در کنار آن تلاش برای احیای دریاچه ارومیه است.

کریم‌زاده تصریح کرد:  متاسفانه در خصوص عوامل موثر در خشکی دریاچه که تغییر اقلیم مهم‌ترین عامل آن است، شاهد برخی اظهار نظرهایی هستیم که هیچ پشتوانه علمی ندارند ‌و متهم کردن نادرست بخش کشاورزی به خشکی دریاچه ارومیه، موجب انتقال اطلاعات نادرست به مردم می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که از توسعه باغات در اراضی آبی جلوگیری می‌شود، اضافه کرد: توسعه باغات در اراضی دیم شیب‌دار با بارندگی بالای ۳۰۰ میلی متر در خارج از حوضه آبریز و از جمله در شهرهای پیرانشهر و سردشت امکان پذیر است و اصلاح و جایگزینی واریته‌های جدید کم آب‌بر با واریته‌های قدیمی در باغات موجود نیز از برنامه‌ها و اولویت‌های اجرایی ما در بخش باغات است.

کریم‌زاده تاکید کرد: توسعه کشاورزی صنعتی در استان نیز می‌تواند روند احیای دریاچه ارومیه را تسریع بخشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به این‌که توسعه آبیاری نوین از اولویت‌های بخش کشاورزی نه تنها در حوضه دریاچه ارومیه بلکه در تمامی حوضه‌های آبخیز است، اظهار کرد: مشکل اصلی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تجمیع نبودن اراضی به ویژه اراضی باغی است و هیچ محدودیتی برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری تحت فشار  در استان نداریم.

وی با تاکید بر لزوم تسریع در تجهیز اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سیستم‌های نوین آبیاری، اضافه کرد: از مجموع نزدیک به ۴۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه که به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند، در حدود ۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال ۹۳ تا کنون به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

وی هم‌چنین با بیان این‌که بیش از ۵۸ هزار هکتار ازاراضی کشاورزی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است،  ادامه داد: در سه ماه اول سال جاری ۱۵۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی استان اجرا و آماده بهره‌برداری شده است و ۸۶۰ هکتار نیز در دست اجراست.

کریم‌زاده از جمله چالش‌ها و مشکلات موجود بر سر راه اجرای این طرح‌ها را کمبود اعتبارات تخصیص یافته بر اساس نیاز استان، عدم تخصیص به موقع اعتبارات، روند ضعیف نصب کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی توسط سازمان آب و برق دار کردن چاه‌های کشاورزی، عدم درج حقابه از سوی امور آب شهرستان‌ها برای متقاضیان در انهار سنتی و منابع آب سطحی، عدم تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بهره‌برداری، عدم همخوانی اعتبارات تخصیصی به مطالعات و نظارت عنوان و خاطرنشان کرد: با وجود همه این چالش‌ها و مشکلات، اجرای برنامه‌های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه  در بخش کشاورزی تا کنون رضایت بخش است، اما برای دستیابی به هدف نهایی که احیای دریاچه ارومیه است، مستلزم حرکت جهادی مضاعف و هماهنگی سایر دستگاههایی اجرایی و مشارکت مردم در این زمینه هستیم. 

کریم‌زاده تاکید کرد: ترویج استفاده از ارقام جدید کم آب بر چغندرقند؛ کشت فراسرزمینی، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری تحت فشار، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و جایگزینی کشت سایر محصولات زراعی کم آب بر بجای چغندر قند در استان، از برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در جهت تداوم تولید این محصول با عنایت به احیای دریاچه ارومیه است که مساعدت کشاورزان استان در اجرای برنامه‌های اصلاح الگوی کشت مورد انتظار است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.