صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / موفقیت در تولید فیلم کودک تصادفی نیست
موفقیت در تولید فیلم کودک تصادفی نیست

نسبت سینماگران با فیلم کودک و نوجوان (3)

موفقیت در تولید فیلم کودک تصادفی نیست

بازیگر مجموعه تلویزیونی «قصه‌های تابه‌تا»، گرانی تولید فیلم کودک را یکی از دلایل کاهش فعالیت فیلمسازان این حوزه دانست و گفت: قطعاً موفقیت در تولید آثار کودک، تصادفی نیست و نیاز به شناخت و تخصص دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، رضا فیاضی روز دوشنبه ، با مرور دلایل موفقیت فیلم‌های کودک دهه‌های ۶۰ و ۷۰، افزود: واقعیت این است که در آن دوران، کار را کارشناسان برعهده داشتند و تعداد تولیدات زیاد بود بنابراین مقایسه وضعیت سینمای کودک و نوجوان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ با اکنون کار درستی نیست.
وی یادآور شد: برای نمونه، مرضیه برومند در سینمای کودک و نوجوان آثار موفقی دارد و فیلم‌های او در خاطره مخاطب ثبت شده است، او اگرچه در عرصه بزرگسال نیز مجموعه تلویزیونی موفق «آب پری» را تجربه کرده است اما موفقیت کارهای کودک او نظیر«زی زی گولو» را کمتر تکرار کرد، زیرا کارگردانی است که کودک را می‌شناسد.

**گرانی تولید فیلم دلایل کاهش فعالیت فیلمسازان کودک است
فیاضی، گرانی تولید فیلم کودک را یکی از دلایل کاهش فعالیت فیلمسازان حوزه کودک و نوجوان دانست و گفت: کارهای پیشنهادی سینمای کودک و نوجوان معمولا با بودجه‌های پایین برآورد شده و عموماً به مراحل اولیه ساخت نمی‌رسند بنابراین برای ساخت آنها باید درصدد جذب حامی مالی بود.
این بازیگر درباره هزینه‌های تولید در دهه‌های گذشته فعالیت سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد: در آن دوران، تولید یک اثر هنری هزینه سنگینی نداشت ولی امروز فیلمسازی گران شده و بخش قابل توجه تولید آثار کودک و نوجوان، متوجه مسائل اقتصادی است و پس از آن به متخصصان حوزه کودک برمی‌گردد.
وی با اشاره به نمونه آثار موفق کودک و نوجوان، افزود: در تولید «دنیای شیرین»، یک روانشناس کودک و نوجوان به سازندگان و عوامل ساخت این اثر مشاوره می‌دادند تا تولید یک اثر به نقطه مطلوب نزدیک شود و ساعت‌ها بحث و بررسی در جلسات مشترک داشتیم و به طور کلی برای آثاری مرتبط با مخاطبان کودک و نوجوان زحمت زیادی کشیده می‌شد.
فیاضی با بیان این که کودکان و نوجوانان امروز نوستالژی ندارند، ادامه داد: در گذشته تنها دو شبکه تلویزیونی وجود داشت و الان با وجود شبکه‌های متعدد تلویزیونی، تولید سریال‌های کودک و نوجوان عملا فراموش شده و اگر موردی وجود دارد هم سفارشی است و خروجی آن هم پیشاپیش مشخص است.

**متولی خاصی برای سینمای کودک و نوجوان نداریم
وی با اشاره به اهمیت آموزش فیلمسازان جوان و خلاق در حوزه سینمای کودک، گفت: باید برای بهبود شرایط تولید، سرمایه گذاری مالی و معنوی انجام داد و افراد متخصصی را تربیت کرد تا سینمای کودک و نوجوان رونق بگیرد، متاسفانه اکنون متولی خاصی برای سینمای کودک و نوجوان نداریم و از همین رو اتفاقات مورد انتظار را شاهد نیستیم.
فیاضی دغدغه اصلی خود را توجه به قشر نوجوان دانست و خاطرنشان کرد: تولید اثر سینمایی برای نوجوانان بسیار خطیر و مهم است زیرا کودک را از طریق موسیقی و ایجاد سرگرمی متناسب با سن او می‌توان راضی و شاد نگه داشت اما نوجوان تغذیه فرهنگی تخصصی، مؤثر و مفید نیاز دارد و با هر اثر سینمایی نیاز او تأمین و جذب هر فیلمی نمی‌شود.

**فیلم‌های کودک انتظارات دنیای خیال‌انگیز کودکان را برآورده نمی‌کنند
وی با اشاره به این که نیاز اصلی کودک، مواجهه با فضایی فانتزی است، افزود: آثار فعلی سینمای کودک، فانتزی نیستند؛ فانتزی‌هایی نظیر سریال «زی زی گولو» که در آن روز، شب می شود و ابر بر سر آقای جمالی می‌بارد و در واقع توقعی که در دنیای خیال انگیز کودکی اتفاق می‌افتد، در این فیلم‌ها برآورده می‌شود.
این بازیگر فیلم‌های کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما فجایعی در ارتباط با کودکان و نوجوانان اتفاق می‌افتد که در رسانه‌ها نسبت به آن آگاهی‌ بخشی صورت نمی‌گیرد و انیمیشن‌ها و فیلم‌های خوبی نیز در این رابطه ساخته نمی‌شوند.
سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۴ شهریور ۹۷ در شهر اصفهان برگزار می شود.

همچنین مطالعه کنید:

چطور با موبایل در فضای مجازی پول‌دار شویم؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، بسترهای اشتراک ویدئو در فضای مجازی امروز، یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.