صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / فعالیت واحدهای تولیدی در هیاهوی تحریم ها
فعالیت واحدهای تولیدی در هیاهوی تحریم ها

فعالیت واحدهای تولیدی در هیاهوی تحریم ها

برخی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با وجود مشکلات فراوان از جمله نوسانات ارزی و تحریم ها، خود را با شرایط موجود وفق داده و تحریم ها نتوانسته است کمر آنها را در مقابل مشکلات خم کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، چند سال است که گزارش ها از وضعیت نامناسب واحدهای تولیدی در نقاط مختلف کشور حکایت دارد و دولت نیز طی این مدت بسته های حمایتی در اختیار این واحدها قرار داده تا مرهمی بر زخم تولیدکنندگان کشور باشد.
در زمان حاضر که تشدید تحریم ها، نوسانات ارزی را در برداشته است ،حمایت نکردن از تولید ملی مشکلات واحدهای تولیدی را چند برابر می کند همچنان که در سال های اخیر تعدادی از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را تا تعطیلی و ورشکستگی پیش برد.
در این مدت سخنانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور گفته شد که برخی کارساز و برخی در حد شعار باقی ماند اما در این میان واحدهای تولیدی کوچک و متوسطی هم بودند که خود را با شرایط موجود وفق داده و تحریم ها نتوانست کمر آنها را در مقابل مشکلات خم کند.
در این زمینه خبرنگار ایرنا برای توصیف وضعیت تولید و اشتغال برخی واحدهای تولیدی شهرک صنعتی بیرجند با جمعی از صاحبان این صنایع به گفت وگو پرداخت.
مسئول فنی یکی از کارخانه های تولیدکننده سنگ های مصنوعی ،دکوراتیو کف و نما در بیرجند گفت: این واحد دانش بنیان با تکنولوژی روسی از سال ۸۹ به عنوان تنها واحد تولیدکننده موزائیک و قطعات پلیمری در شرق کشور شروع به کار کرد.
فورگی نژاد که نیروی انسانی شاغل این کارخانه را از معتادان بهبود یافته استان تامین کرده است، افزود: هم اکنون ۶ نفر به صورت مستقیم در اینجا مشغول به کار هستند اما بر اساس ثبت سفارش این تعداد تا ۱۵ نفر افزایش می یابد و محصولات تولیدی آن در استان های سیستان و بلوچستان، چابهار، قشم، تهران و داخل کشور استفاده می شود.
وی بیان کرد: برای تولیدات این کارخانه انواع قالب و طرح ها را می توان اجرا کرد که بیشتر در داخل کارخانه با شکل های متنوع طرح ریزی می شود درحالی که ابتدای کار طرح ها را از مالزی، تایوان، روسیه و کشورهای دیگر وارد می کردیم.
مسئول فنی این کارخانه در ارتباط با حمایت از کالای داخلی و استانی اظهار داشت: بعد از گذشت ۹ سال از فعالیت این کارخانه، تاکنون برخی دستگاه های اجرایی و اداری استان خریدهای محدودی داشته اند اما به تازگی شهرداری بیرجند برای خرید بیشتر محصولات اعلام آمادگی کرده است.
وی از مردم و مسئولان استان خواست با خرید بیشتر محصولات تولیدی داخل استان واحدهای تولیدی و کارگران را بیشتر حمایت کرده و اجازه ندهند سفره کارگران روز به روز کوچک تر شود.
فورگی ادامه داد: برخی تمایل دارند محصول مشابه استان را با قیمت های بالا از خارج استان خریداری و وارد کنند در صورتی که کیفیت محصولات ما تضمین شده است.
مدیر یک مجتمع تولیدی سنگ در بیرجند (تولیدکننده تراورتن، گرانیت و مرمریت) نیز گفت: این کارخانه سال ۸۴ آغاز به کار کرد و اکنون ۲۷ نفر به صورت مستقیم در این واحد مشغول به کار هستند.
محمدرضا محمدی با بیان اینکه سنگ از معادن استان تامین می شود، اظهار داشت: توسط دستگاه های سنگ ساب ایتالیایی سنگ معادن فرآوری می شود و ۲۰ درصد محصولات داخل استان و مابقی به کل کشور ارسال می شود.
وی ادامه داد: به کشور عراق نیز به صورت مستمر صادرات در حال انجام است، صحن حرم ائمه (ع) در کربلا و نجف از این واحد تولیدی تامین شده است.
مدیر این مجتمع تولیدی سنگ بیان کرد: در زمان حاضر که با نوسانات ارزی مواجه هستیم برخی معادن استان نیز رغبت دارند سنگ را به صورت خام صادر کنند لذا قیمت آن افزایش یافته و سبب بروز مشکلاتی برای ما شده است.
وی به رکود صنعت ساختمان در کشور اشاره کرد و گفت: دستگاه های فرآوری این واحد تولیدی بالای ۹۵ درصد کیفیت سنگ ساییده شده را در بر دارد اما پیمانکاران به دنبال سنگ های با قیمت پایین بوده و این عامل سبب شده در فروش سنگ با مشکل مواجه شویم.
محمدی با بیان اینکه قیمت محصولات تولیدی ما از فروردین ماه ۹۳ تاکنون افزایش نیافته است، یادآور شد: ابتدای سال جاری ابلاغیه ای از طرف استانداری خراسان جنوبی مبنی بر اینکه دستگاه های اجرایی استان از محصولات این کارخانه استفاده کنند دریافت کردیم اما تا این لحظه هنوز سفارش یا خریدی توسط ادارات انجام نشده است.
وی افزود: تاکنون از تسهیلات دولتی برای این کارخانه استفاده نشده و همه سرمایه شخصی بوده است اما از مردم و دستگاه های اجرایی تقاضا داریم از ما حمایت کنند چون ظرفیت کامل هنوز مورد استفاده قرار نمی گیرد.
محمدی ادامه داد: اگر بتوانیم از ظرفیت اسمی تولید این کارخانه به طور کامل استفاده کنیم زمینه اشتغال جوانان بیشتری در استان فراهم خواهد شد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی هم گفت: واحدهایی که مدیران آن وضعیت بازار و تولید را رصد می کنند، دچار مشکل نمی شوند، ممکن است ظرفیت تولید کارخانه مذکور طی سال های اخیر کاهش یافته باشد اما با مدیریت درست جلوی ورشکستگی یا تعطیلی واحد گرفته شد.
عباس جرجانی با بیان اینکه مشکل برخی واحدهای تولیدی مدیریت است، یادآور شد: تعداد زیادی از واحدهای تولیدی استان به تعطیلی کشیده شد اما تمام مشکلات به دلیل سرمایه در گردش، نقدینگی، مالیات و این قبیل موارد نبوده است.
مدیر داخلی کارخانه فوم ( ظروف یکبار مصرف) هم اشتغال این کارخانه را فصلی و ۲۰ تا ۳۰ نفر عنوان کرد و گفت: در برخی ایام خاص از جمله محرم، رمضان و نوروز به دلیل تقاضای زیاد ظروف یکبار مصرف، نیروی کار بیشتری جذب می شود.
فهمیه مطلبی پور اظهار داشت: برای توسعه کارخانه یک میلیارد تومان تسهیلات نیاز است که درصورت محقق شدن خط تولید ظروف آلومینیومی نیز راه اندازی خواهد شد.
وی ادامه داد: ظرفیت تولیدی این کارخانه روزانه ۸۰۰ تن ظروف یکبار مصرف در نظر گرفته شده است اما در زمان حاضر یک سوم ظرفیت کار می شود.
مدیر داخلی این واحد تولیدی در شهرک صنعتی بیرجند یادآور شد: محصولات تولیدی به استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی، یزد، اردبیل، بندرانزلی، ارومیه و اکثر استان های کشور ارسال می شود.
وی تنها مشکل این کارخانه را نبود سرمایه در گردش عنوان کرد و افزود: روزی سه تن مواد اولیه برای کارخانه از بورس خریداری و استفاده می شود اما باید هزینه ها نقدی پرداخت شود که در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.
رئیس بانک صنعت و معدن خراسان جنوبی هم گفت: یکی از راهکارهای توسعه فعالیت های اقتصادی از طریق بانک های سرمایه گذاری، هدایت سرمایه های موجود در بخش دلالی و واسطه گری به جایگاه حقیقی آن یعنی عامل ارتباطی بخش تولید و بازار مصرف است.
حسین امینی افزود: مشوق این تغییر موضع می تواند اعطای تسهیلات ارزان قیمت به بنکداران و بازرگانان متقاضی خرید محصولات واحدهای صنعتی هدف در قالب اعتبار اسنادی داخلی (تسهیلات اعتبار خریدار) باشد.
وی ادامه داد: در این شیوه تامین مالی، نقدینگی به واحد تولیدی تزریق می شود در حالیکه واحد بازرگانی متعهد به پرداخت اقساط تسهیلات می شود که با توجه به سرمایه گذاری قدرت بیشتری در بازپرداخت تسهیلات دارد.
رئیس بانک صنعت و معدن خراسان جنوبی بیان کرد: در ادوار مختلف و با عناوین متفاوت تزریق نقدینگی مقطعی به واحدهای صنعتی با نرخ سود بالا را آزموده ایم اما جز ورشکستگی برای واحدهای تولیدی، مقروض کردن بیشتر این تولید کنندگان و مطالبات معوق سرسام آور سیستم بانکی نتیجه ای نداشته است.
وی با بیان اینکه باید با یک راهکار اصولی مشکل را شناسایی و به طور صحیح رفع کنیم ادامه داد: به عنوان یک کارشناس بانکی، مشکل اقتصادی کشور به دلیل نبود عناصر تشکیل دهنده اقتصاد در محلی که باید باشند ایجاد شده که می بایست از طریق این سیستم ساختار آن اصلاح شود.
امینی اظهار داشت: نهادهای حاکمیتی در نظام اقتصادی سالم و صحیح مانند یک تیم فوتبال باید در کسوت مربی ایفای نقش کرده و با ترسیم دقیق نقش عناصر بازار از مشوق های لازم برای بکارگیری آنها در پست مورد نظر استفاده شود.
وی عنوان کرد: در زمان کنونی شاهد این هستیم که سرمایه های کشور به دلیل نداشتن ثبات و سیکل روان در حوزه صنعت و تولید به بازارهای دلالی روی آورده است .
رئیس بانک صنعت و معدن خراسان جنوبی افزود: یکی از عوارض استقرار این رویه که بخش تولید را تحت الشعاع قرار داده بازرگانان و بنکدارانی هستند که با سرمایه های کلان محصولات صنایع بالادستی همچون پتروشیمی را نقدی و با حجم بالا از بورس خریداری می کنند و در مقیاس خرد و با قیمت بالا به واحدهای تولیدی متقاضی می فروشند.
وی ادامه داد: اما این امکان برای واحدهای تولیدی، به ویژه واحدهای کوچک و مهمتر از آن واحدهای واقع شده در مناطق کمتر برخوردار به لحاظ شرایط بورس و وجود کف برای هر سبد از محصولات بورسی ممکن نیست.
امینی با تاکید بر اینکه تنها با اجرایی کردن ۲ راهکار این مشکل قابل حل است، یادآور شد: یکی از این راهکارها ایجاد شرکت های تامین و توزیع است که با مشارکت تمامی واحدهای تولیدی و حتی فراتر از آن با فروش سهم به همه متقاضیان خرید سهم از یک شرکت هلدینگ استانی حداقل خرید می توانند در خصوص تامین سرجمع نیاز واحدهای تولیدی همسنخ با بهای تمام شده واحد کمتر ایفای نقش کنند و سهامداران این مجموعه از حاشیه سود این تامین و تزریق آن به واحدهای تولیدی عضو منتفع می شوند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی در خصوص وضعیت واحدهای تولیدی استان یادآور شد: با همکاری اتاق بازرگانی بیرجند تعداد واحدهای فعال، نیمه فعال، در حال تولید با ظرفیت مناسب و مشکلاتی که واحدهای تولیدی با آن دست و پنجه نرم می کنند در حال شناسایی است و به زودی ارایه خواهد شد.
جرجانی افزود: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی استان این است که نمایندگی فروش ندارند و بازار محور نیستند عدم بازاریابی و نبود تبلیغات سبب شده استقبال از محصولات کمتر صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان با تاکید بر اینکه واحدی های تولیدی کوچک بیشتر اشتغالزا هستند، گفت: با سرمایه های اندک و بدون استفاده از تسهیلات می توان واحدهای تولیدی راه اندازی کرد اما نیاز به حمایت مردم و مسئولان از کالای تولید داخل داریم.
وی بیان کرد: تمامی واحدهای تولیدی مواد اولیه خود را از خارج کشور تهیه و تامین نمی کنند لذا نباید نوسانات ارزی و نبود مواد اولیه را بهانه کرد لذا همچنان حمایت از واحدهای تولیدی داخل مورد تاکید است.
گزارش: رقیه محمدی
شبک**۷۵۵۷ * ۶۰۵۴**۱۳۹۲

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۲درصدی تولید سیمان با حمایت‌های دولت سیزدهم/ صادرات سیمان به ۲۵ کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، امضای تفاهمنامه همکاری بین وزارت نیرو و صنعت، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.