صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / نبود زنجیره تولید چالش اصلی حوزه کشاورزی است
نبود زنجیره تولید چالش اصلی حوزه کشاورزی است

معاون رئیس جمهوری:

نبود زنجیره تولید چالش اصلی حوزه کشاورزی است

معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: نبود زنجیره تولید در بخش کشاورزی از مشکلات و چالش های اصلی صادرات محصولات به خارج از کشور است.

به گزارش کسب و کار نیوز محمد نهاوندیان روز یکشنبه در نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در اتاق بازرگانی خرم آباد افزود: رغبت کشورهای خارجی برای عقد قرارداد خرید محصولات کشاورزی ایران کم است زیرا وقتی وارد ایران می شوند مرجع مشخصی برای عقد قرارداد پیدا نمی کنند.
وی اظهار داشت: این کشورها نمی خواهند خود را با مسایل ما درگیر کنند؛ می خواهند پول بدهند، محصول بخرند اما واحدهای صادرات کشاورزی ما به صورت جداگانه و جزیره ای عمل می کنند.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم آغاز حمایت از ایجاد زنجیره تولید محصولات کشاورزی از استانها افزود: مرجع کامل و زنجیره واحدی در کشور وجود ندارد در صورتیکه زنجیره ها می توانند به بازارگشایی صادراتی کمک شایان توجهی کنند.
وی اظهار داشت: سیاست دولت تشویق همه جانبه برای تامین ارز صادرات غیرنفتی است.
نهاوندیان درخصوص نحوه اجرای طرح ارتقای سیستم های کشت، برداشت، بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی گفت: اگر لرستان بخواهد پرچم دار اجرای این طرح باشد باید علاوه بر بروز رسانی، مسئول و مکان مشخصی را برای این طرح در نظر بگیرد.
وی خواستار ارائه این طرح طی یک ماه آینده توسط استاندار لرستان شد و افزود: این طرح به عنوان یک طرح فرا استانی در دستور کار قرار می گیرد.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری اضافه کرد: بانک کشاورزی نیز برای حمایت از طرح اعلام آمادگی کرده است.

** تنها ۶ درصد مازاد محصولات کشاورزی لرستان صادر می شود
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رئیس اتاق لرستان نیز در این نشست گفت: بیش از ۸۰۰ هزار تن مازاد محصولات کشاورزی در لرستان وجود دارد که فقط ۶ درصد معادل کمتر از ۵۰ هزار تن امکان صادرات دارند.
حسین سلاح ورزی افزود: اگر بتوان میزان صادرات این محصولات را به ۳۰ درصد افزایش داد و برای استان برندسازی کرد سهم عمده ای در ارزش افزوده و اقتصاد استان ایجاد می شود.
وی با اشاره به سفر مسئولان کشوری از جمله معاون اقتصادی رئیس جمهوری به لرستان گفت: باید در این سفر برای افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی لرستان برای توسعه این استان تصمیم گیری شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان افزود: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ۶ سال است با ابتکار نهاوندیان معاون رئیس جمهوری ایجاد شده و هیات دولت موظف است مصوبات آن را حداکثر تا ۳۰ روز در هیات وزیران مطرح و برای آنها تصمیم گیری کند.
وی اظهار داشت: در بیشتر شوراهای کشور و لرستان موانع کسب و کار مورد بحث است اما به دلیل استفاده از زمان حضور معاون اقتصادی رئیس جمهوری و هیات همراه امروز درخصوص همین افزایش ۳۰ درصدی و تعریف محورهای گردشگری بحث می شود.
استاندار لرستان نیز در این نشست گفت: طرح کشت، برداشت، بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی مربوط به سال ۱۳۸۰ است که باید بازبینی شود چون نهادها و فناوری های جدید ایجاد شده و ارقام کشاورزی نیز تغییر یافته اند.
سید موسی خادمی افزود: اتاق بازرگانی باید این طرح را بررسی کند زیرا در حال حاضر بحث تعریف الگوی کشت در استانها مطرح است که باید به آن توجه شود.
به گزارش کسب و کار نیوز مسایل بانکی، بیمه و مالیاتی فعالان اقتصادی لرستان فردا در حضور نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری و هیات همراه در پنج کارگروه مالیاتی، بازآفرینی شهری پایدار، تامین اجتماعی، بانکی، ارتقای سیستم های کشت، نگهداری، بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی و کارگروه کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان بررسی خواهند شد.
۷۲۶۹/۳۰۲۲

همچنین مطالعه کنید:

پیش بینی خودکفایی در تولید گندم/ امسال نیاز به واردات نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، ئعلیرضا مهاجر معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: گندم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.