صفحه اصلی / استان ها / کرمان / امکان بروز تخلف در خرید تضمینی گندم وجود ندارد
امکان بروز تخلف در خرید تضمینی گندم وجود ندارد

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازگانی استان کرمان:

امکان بروز تخلف در خرید تضمینی گندم وجود ندارد

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمان ادعای نماینده مردم سبزوار در خصوص تخلف در خرید تضمینی گندم را تکذیب و ابراز عقیده کرد: تاکنون هیچ تخلفی از فرایند خرید تضمینی گزارش نشده است و طرح چنین ادعاهایی بی‌انصافی بوده و موجب آزرده‌خاطر شدن همه فعّالان در این عرصه از کشاورزان تا کارخانه‌های تولید آرد می‌شود.

گندم

“مجید نژادبیگلری” در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص ادعای نماینده مردم سبزوار در مجلس در خصوص تخلف در خرید تضمینی گندم با اشاره به سخنان «یزدان سیف» مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: این ادعا کاملا تکذیب می‌شود و امکان چنین رفتارهایی در پروسه خرید تضمینی گندم وجود ندارد، حتی اگر به عنوان تخلف نیز چنین اتفاقاتی رخ دهد به‌واسطه بهره‌گیری از سامانه‌های آی.‌تی(IT) پهنه‌بندی وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران قابل رصد است؛ بنابراین عملاً امکان وقوع چنین تخلفاتی در پروسه خرید تضمینی گندم وجود ندارد.

وی افزود: همه مسئولان و حتی رسانه‌ها از پروسه خرید تضمینی گندم کاملا آگاه هستند و به مراحل آن آشنایی دارند و هم‌اکنون که خرید تضمینی این محصول استراتژیک در جریان است، خرید حدود ۱۰ میلیون تن از این محصول در قالب یک میلیون و ۵۰۰ هزار محموله از حدود ۶۵۰ هزار کشاورز در۱۱۰۰ مرکز خرید انجام می‌شود که یکی از بزرگترین پروژه‌های لجستیکی کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمان ادامه داد: هرگونه اظهارنظر غیرکارشناسانه در این زمینه به دور از انصاف و تضییع حقوق تک تک افرادی است که در این زمینه تلاش می‌کنند، چراکه موجبات دلخوری کشاورزانی که با خون و دل گندم را تولید می‌کنند را فراهم می‌سازد.

نژاد بیگلری با اشاره به مواردی که در خبر منتشر شده از سوی این نماینده مجلس مطرح شده یادآوری کرد: در این خبر گفته شده که ناخالصی‌هایی به گندم اضافه می‌شود در حالی که در سیستم و سامانه‌های شرکت بازرگانی دولتی همه محموله‌های ورودی و خروجی نمونه‌برداری شده و میزان افت مفید و غیرمفید آنها بررسی می‌شود و در واقع یک محموله در ورود و خروجش در قالب چهار آیتم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که شامل افت مفید، غیرمفید، رطوبت و میزان سن‌زدگی است.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی هر کدام از این موارد در ورود و خروج گندم تغییر کند باعث می شود که مرکز خرید مورد نظر دچار کسری شود و نهایتا تضامینی که آنها برای خرید تضمینی گندم داده‌اند، قابل اجرا پیدا می‌کند. به این معنی که اگر افت یا کاهشی در یکی از این پارامترها از هنگام ورود یک محموله تا خروج آن به وجود بیاید مرکز رگولاتوری به نام مرکز پژوهش‌های غلات آن را مورد داوری قرار می‌دهد و می‌تواند یک مرکز را به راحتی محکوم کند بنابراین امکان تخطی از موارد مطرح شده وجود ندارد.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمان تصریح کرد: طرح کردن چنین ادعاهایی و دادن اخبار ناامیدکننده به مردم نباید در دستور کار کسی قرار گیرد. البته در هر مرکز خرید دو کارمند دولتی به عنوان عوامل تشخیص و ذی‌حساب وجود دارند که تمامی این موارد به امضاء آنها می‌رسد و در سامانه ثبت می‌شود. بنابراین هرگونه تخلفی رخ بدهد این دو نفر باید مسئولانه پاسخگو باشند.

وی با بیان این‌که وجود چنین تخلفاتی در پروسه خرید تضمینی گندم تکذیب می‌شود، گفت: همه کسانی که دل در گرو این کشور دارند باید منصفانه و دلسوزانه درباره این پروژه بزرگ یعنی خرید تضمینی گندم اظهارنظر کنند و این پروژه را تبدیل به ناامیدی در جامعه نکنند، چراکه طرح کردن چنین ادعاهایی جز خدمت رساندن به کسانی که دل در گرو واردات دارند حاصلی ندارد. بنابراین حتی اگر یک مورد تخلف هم صورت گرفته باشد نباید به کل این پروژه تعمیم داد که البته در این ادعا مصداق دقیقی مطرح نشده است.

وی با بیان این‌که از همه دست‌اندرکاران و تلاشگران، از کشاورزان تا کسانی که گندم را از آنها می‌خرند، عذرخواهی می‌کنم، اظهار کرد: برخلاف ادعای مطرح شده مبنی بر بازداشت دو نفر در حوزه خرید تضمینی گندم باید گفت که امسال چنین تخلفاتی گزارش نشده و وجود ندارد اما حتی اگر وجود هم داشته باشد نشان‌دهنده پویایی این سیستم است چراکه این سیستم آنلاین بوده و همگی آن را رصد می‌کنند.

نژادبیگلری ادامه داد: جالب آنکه در مصاحبه مورد نظر آمده است که گندم‌ها در مراکز موقت نگهداری می‌شوند که باید گفت محموله‌هایی که از کشاورزان می‌گیریم اکثراً کمتر از یک تن بوده که در سال گذشته به حدود ۱۱۶ هزار محموله رسید بنابراین این محموله‌های خرد برای کمک به اقتصاد کشاورزان در ابتدا در مراکز موقت نگهداری و نهایتاً پس از تجمیع به مراکز مشخص شده و سیلوها حمل می‌شوند. گرچه هیچ‌وقت تخلف مورد تأیید ما نیست و اگر  باشد با آن برخورد خواهیم کرد اما نباید چنین مصاحبه‌هایی انجام شود و باید آنها را سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده بنامیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کلزا

پیش‌بینی برداشت ۵۰۰۰ تن دانه‌های روغنی از مزارع استان کرمان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, “عباس سعیدی” در جریان برداشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.