صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / آیا عربستان می‌تواند تولید نفت را افزایش دهد؟
آیا عربستان می‌تواند تولید نفت را افزایش دهد؟

هفدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران برگزار شد

آیا عربستان می‌تواند تولید نفت را افزایش دهد؟

در هفدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران مصوب شد طرح قابل دفاعی از پیشنهاد برقی شدن ناوگان حمل و نقل درون‌شهری تهیه و به مراجع مسوول ارسال شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، در نشست نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون انرژی اتاق تهران، رضا پدیدار به سفر اخیر خود به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور به اجلاس سازمان یونیدو اشاره کرد و نتایج این سفر را با اعضای کمیسیون انرژی اتاق تهران در میان گذاشت.

همچنین در این نشست، گفته‌های چندی پیش معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر عرضه نفت خام در بورس و ورود بخش خصوصی کشور به فروش نفت، روی میز نقد فعالان اقتصادی این حوزه قرار گرفت و در رابطه با این رویکرد تازه دولت، دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

بررسی دوباره طرح بخش‌خصوصی برای برقی کردن ناوگان حمل‌و‌نقل درون‌شهری و همچنین تشریح نتایج نشست چندی پیش اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران با مسولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع و معادن ایران در محل این نهاد دولتی، از دیگر موضوعات مطرح شده در هفدهمین جلسه کمیسیون انرژی بود.

در ضرورت تک‌صدایی بخش خصوصی

در ابتدای این جلسه، رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران با بیان اینکه در ماه‌های اخیر و به دنبال تنش در اقتصاد و بازار مالی کشور، بعضا اظهارنظرهای مختلف و غیرواقعی از سوی بخش‌های خصوصی و دولتی شنیده می‌شود، گفت: در شرایطی که اقتصاد کشور در وضعیت نابسامان قرار دارد، باید از بیان اظهارنظرهای خلاف واقع و غیرکارشناسی به طور جدی پرهیز کرد، این در حالی است که مقامات مسئول دولتی نیز رویه محافظه‌کارانه در پیش گرفته‌اند.

رضا پدیدار سپس به تصمیم جامع پارلمان بخش خصوصی برای ساماندهی به این مخاطره اشاره کرد و افزود: در نشست اخیر هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران مقرر شد برای تقویت صدای واحد بخش‌ خصوصی و کاهش اظهارنظرهای عجولانه و غیرکارشناسی، آقای مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران، هدایت‌گر این جریان باشند، از این رو دیدگاه‌های پارلمان بخش خصوصی پس از طرح مسائل روز اقتصادی در کمیسیون‌های اتاق ایران و اتاق تهران مورد جمع‌بندی قرار گرفته و از سوی رییس اتاق تهران مطرح خواهد شد.

آمادگی یونیدو برای مشارکت در اجرای طرح‌های بخش خصوصی ایران

پدیدار در ادامه به حضور خود در اجلاس سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) به عنوان نماینده بخش خصوصی در این اجلاس، اشاره کرد و افزود: در این گردهمایی، وزیر صنعت کشور ایتالیا در سخنرانی رسمی خود، پس از تشریح وضعیت اقتصاد جهانی، خاطرنشان کرد که تنگناهای پیش آمده برای اقتصاد ایران  توسط بخش خصوصی این کشور قابل حل و فصل است.

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران افزود: این سخنان، گویای این واقعیت است که همه چشم‌ها به بخش خصوصی ایران دوخته شده است.

وی با این توضیح که در اجلاس یونیدو، سخنرانی داشته است گفت: سازمان توسعه صنعتی ملل متحد برای حمایت و مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای که از سوی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ایران آماده می‌شود، اعلام آمادگی کرده است.

امیدواری برای عرضه نفت در بورس

وی در ادامه به گفته‌های معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر فعال شدن بورس نفت اشاره کرد و گفت: طبق آخرین آمار مربوط به صادرات نفت خام کشور، ایران با ۱۶ کشور جهان معامله نفتی دارد. از این تعداد، پنج مشتری عمده شامل هند، چین، کره‌جنوبی، ژاپن و ترکیه هستند، هفت کشور نیز از اروپا مشتری نفت ایران هستند و چهار کشور دیگر نیز غیراروپایی هستند.

پدیدار افزود: طبق آخرین آمار، صادرات نفتی ایران معادل ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی بوده که کاهش ۳٫۸ درصدی معادل ۶۹ هزار بشکه در طول ۶ ماه اخیر داشته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه سابقه تشکیل بورس نفت به سال ۱۳۸۹ بازمی‌گردد، افزود: به رغم موافقت دولت وقت برای تشکیل این بورس در جزیره کیش، اولین عرضه در این بورس به دلیل اصرار و پافشاری معاون وقت امور بین‌الملل وزارت نفت بر قیمت اعلامی خود، با شکست مواجه شد در حالی که در بورس، تعیین قیمت دستوری معنی ندارد. از همین رو، این بورس در همان ابتدای راه‌اندازی با مشکل جدی مواجه شد و در حال حاضر نیز ساختمان بورس نفت در جزیره کیش خاک می‌خورد.

وی سپس گفت: امیدواریم فروش نفت و عرضه فرآورده‌های هیدروکربوری در بورس به زودی آغاز شود، هرچند برای آن هنوز ساز و کار مشخصی تدوین نشده است.

افزایش تولید نفت برای عربستان شدنی نیست

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در ادامه به موضوع فشار ایالات متحده آمریکا به عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت این کشور و عرضه آن در سطح جهانی، گفت: در حال حاضر میزان تولید و عرضه نفت خام از سوی عربستان سعودی معادل ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز است. حال آنکه برای حداکثر کردن ظرفیت برداشت این کشور از میادین نفتی خود، دست کم به یک سال و نیم زمان نیاز است تا این کشور بتواند میزان تولید نفت خام خود را به ۱۲٫۵ میلیون بشکه برساند.

پدیدار سپس با تاکید بر اینکه افزایش تولید نفت عربستان مقدور نیست، افزود: این کشور در صورت اقدام سریع تنها می‌تواند تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدات نفتی خود اضافه کند در حالی که عربستان در اجلاس اخیر اوپک طرح فریز نفتی را پذیرفت.

وی با بیان اینکه روند تولید نفت ایران دست کم تا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ (۱۳ آبان ۱۳۹۷) تغییر نخواهد کرد، افزود: تهدیدات فروش نفت ایران را می‌توان با انسجام در وضعیت معاملاتی عرضه نفت کشور توسط بخش خصوصی تا حدود زیادی برطرف کرد.

 در ادامه این نشست، فرزین سوادکوهی، کارشناس موتورهای احتراق داخلی، که روی پروژه برقی کردن خودروهای حمل و نقل درون شهری با همکاری اتاق تهران فعالیت می‌کند، توضیحات تکمیلی در رابطه با ضرورت تغییر پارادایم در این حوزه ارائه داد. وی در جلسات قبلی کمیسیون نیز توضیحاتی در این باره با فعالان اقتصادی حوزه انرژی داده بود.

پس از توضیحات سوادکوهی، به گفته رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران مقرر شد کارگروهی با مشارکت اتاق تهران، اتاق ایران و سازمان ایدرو برای تدوین طرح قابل دفاع در این حوزه، تشکیل شود.

همچنین اعضای کمیسیون مصوب کردند، برای رسیدگی به موضوعات مطرح شده از سوی نمایندگان بخش خصوصی حوزه انرژی در نشست با مسولان سازمان ایدرو، کارگروهی تشکیل و در آن خواسته‌ها و راهکارهای دستیابی به آن مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش کسب و کار نیوز، خانم «شایسته مراد زاده» معاون وزیر حمل ونقل تاجیکستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.