صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / علایم غرق شدگی را بشناسیم
علایم غرق شدگی را بشناسیم

علایم غرق شدگی را بشناسیم

یک متخصص طب اورژانس، علایم غرق شدگی و بایدها و نبایدها برای شنا کردن را تشریح کرد.

غرق شدگی

دکتر غلامرضا معصومی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه غرق شدگی به عنوان یک مشکل جهانی و بزرگ بهداشت عمومی قابل پیشگیری است، گفت: میزان مرگ ناشی از غرق شدگی در شمال ایران ۱.۴ در هر ۱۰۰هزار نفر است که این میزان در مرکز ایران که به دریا دسترسی ندارند، به کمتر از ۰.۹ در هر ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه شناسایی استراتژی‌های غرق شدگی اهمیت زیادی دارد، افزود: باید توجه کرد که پیشگیری موثر از غرق شدگی، نیاز به شناسایی این استراتژی ها دارد. فراهم کردن جاهای امن برای بازی کودکان یک تا چهار  سال که در روستاهای ساحلی یا در کنار رودخانه‌ها و کانال‌ها زندگی می‌کنند، تهیه یک مرکز مراقبت روزانه ایمن برای کودکان چهار تا هفت سال که در روستاهای ساحلی یا در کنار رودخانه‌ها و کانال‌ها زندگی می‌کنند، آموزش شنا و مهارت‌های ایمنی آب به کودکان سن مدرسه، مقاوم سازی ساختمان‌ها و پیش بینی و مدیریت مخاطرات سیل و خطرات دیگر، آموزش مهارت امداد و نجات، وضع قوانین و نظارت بر اجرای قایقرانی، حمل و نقل و کشتیرانی ایمن از جمله این استراتژی‌هاست که باید مورد توجه قرار گیرند.

معصومی درباره چگونگی تشخیص غرق شدگی، گفت: در فرد غرق شده لب‌ها و گوش‌ها خاکستری شده، پوست بدن سرد و بی رنگ و شکم به دلیل خوردن مقادیر زیاد آب متورم می‌شود. تهوع و استفراغ، خفگی، ناآگاهی، عدم تنفس، سرفه همراه با خلط صورتی و کف آلود، درد قفسه سینه و بی‌قراری نیز از دیگر علائم شایع فرد دچار غرق شدگی است.

وی با بیان اینکه عدم توانایی شنا کردن، طوفانی بودن دریا، افتادن در آب به دلیل شکستگی یخ، ‌ ضربه خوردن و آسیب دیدن در حین شنا کردن و شیرجه زدن از علل غرق شدگی به حساب می‌آید، افزود: استفاده از بعضی از استراتژی‌های ساده و کم هزینه می‌تواند باعث پیشگیری و کاهش مرگ و میر ناشی از غرق شدگی شود. آشنایی با فنون اولیه شنا و آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا است. بنابراین باید شنا و مهارت‌های گریز از خطرات آن را بیاموزید، به علائم ایمنی و تابلوهای هشداردهنده در کنار ساحل یا رودخانه‌ها توجه کنید، هنگام شنا کردن در صورت شنیدن صدای رعدوبرق بلافاصله از آب خارج شوید، در شرایط ناپایدار جوی از شنا کردن در دریا و رودخانه‌ها جدا خودداری کنید و قبل از شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب، عمق آن را بررسی کنید. باید توجه کرد که شیرجه زدن در آب‌های کم عمق احتمال آسیب به سر و گردن و متعاقب آن غرق شدگی را افزایش می‌دهد.  

معصومی با بیان اینکه مبتدیان باید از ورود به آب‌های عمیق خودداری کنند، گفت: یک سوم افراد غرق شده به طور کامل شنا بلد بوده‌اند، پس به تنهایی در آب‌ها شنا نکنید. به‌ منظور اقدام فوری در زمان حادثه احتمالی، تا حد امکان به‌صورت چند نفره شنا کنید. همچنین از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید. زیرا ورود یکباره به آب سرد منجر به شوک دمایی شده و احتمال غرق شدگی را افزایش می‌دهد.  

وی با تاکید بر اینکه در حین شنا باید از شوخی پرهیز کرد، گفت: در صورتی که از داروهای آرامبخش یا خواب آور استفاده کرده‌اید، شنا نکنید. همچنین هیچ گاه کودکان را در کنار ساحل تنها نگذارید و حتما شنا کردن را به کودکان بیاموزید و اجازه ندهید که به تنهایی شنا کنند. در صورت مواجهه با یک غریق، با حفظ خونسردی، هر چه سریع‌تر درخواست کمک کنید (با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند) و در صورت امکان با حفظ ایمنی خود، دست فرد غرق شده را گرفته و در غیر این صورت طناب و یا چوبی درون آب بیندازید تا او را بیرون بکشید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.