صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / مصوبه ای که راه سودجویی از صادرات فلزات و فولاد را می بندد
مصوبه ای که راه سودجویی از صادرات فلزات و فولاد را می بندد

ایرنا گزارش می کند

مصوبه ای که راه سودجویی از صادرات فلزات و فولاد را می بندد

مصوبه جدید دولت برای الزام به صادرات محصولات فولادی و فلزی به دست تولیدکننده اصلی، از احتکار محصولات فلزی و فولادی و کسب سودهای بادآورده جلوگیری می کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، در ماه های گذشته عده ای از واسطه‌ ها برای کسب سود ناشی از اختلاف نرخ ارز محاسبه شده در قیمت‌های پایه بورس کالا با نرخ‌های غیررسمی، محصولات فولادی و فلزی را از کف بازار می خریدند و سپس آنها را صادر می کردند.
در همین پیوند معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت از مصوبه جدید دولت در این زمینه خبر داد که مطابق آن، هر خریداری نمی تواند محصولات تولیدی را صادر کند.
بر این اساس، فقط تولیدکنندگانی می ‌توانند به صادرات محصولات فلزی و فولادی اقدام کنند که تولیدکننده واقعی آن کالا بوده و پیش از هر چیز تعهدات ارائه شده خود را در بازار داخلی انجام داده باشند.
اگر تولیدکننده ‌ای عرضه‌‌های داخلی خود را به میزانی که متعهد شده در بورس کالا انجام داد و بورس کالا ایفای تعهدات آن را تایید کرد، هیچ مانعی برای صادرات محصولاتش وجود ندارد؛ اما اگر تولیدکننده ‌ای عرضه داخلی خود را به هر دلیلی انجام نداد، اجازه صادرات ندارد.
در این پیوند، «کیوان جعفری طهرانی» کارشناس ارشد بین الملل در حوزه معدن و فولاد و مشاور پروژه های چرخه فولاد کشور، به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: امروز با وضع بازار سکه، ارز و طلا مردم به خرید کالاهای سرمایه ای یا استراتژیک روی آورده اند؛ فولاد نیز جزو محصولات استراتژیک محسوب می شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: خریداران فولاد می دانند اگر بتوانند آن را با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری و در انبار نگهداری کنند، می توانند آن را دستکم ۲ برابر قیمت به فروش برسانند.
وی بیان داشت: عده زیادی نیز محصولات فولادی را با هدف احتکار، با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری کردند.
جعفری طهرانی اقدام دولت در محدودسازی صادرات به تولیدکنندگان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این کار شاید بر میزان صادرات تاثیر منفی بگذارد اما اقدامی کنترلی است که در همه جای جهان نیز سابقه دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز، با ابلاغ این مصوبه، شرایطی فراهم شد که محصولات فلزی و فولادی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی در بورس کالا عرضه می‌ شود، مستقیم به دست مصرف ‌کننده برسد و از این پس، مکانیزم به گونه‌ ای نباشد که افراد واسطه، این محصولات را از بازار جمع کرده و به خارج از کشور صادر کنند.
آمار عملکرد فولادسازان عمده کشور در سه ماهه نخست امسال حاکی از تولید چهار میلیون و ۸۴۹ هزار و ۸۰۲ تن فولاد خام (شمش) است که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۷ درصدی دارد.
در مدت سه ماهه نخست امسال محصولات فولادی تولیدی در مجموع به ۲ میلیون و ۸۶۴ هزار و ۹۱ تن رسید که از این رقم سهم ورق گرم مبارکه و سبا در مجموع یک میلیون و ۷۶۸ هزار و ۱۹۴ تن بود که نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش ۱۷ درصدی دارد.
سهم ذوب آهن اصفهان ۵۶۸ هزار و ۲۸۴ تن بود و رشد هشت درصدی در مقایسه با دوره مشابه در سال ۹۶ و بقیه مربوط به فولادسازان آذربایجان، خراسان، فولاد آلیاژی، نورد و لوله اهواز، فولاد اکسین و ورق خودرو چهارمحال و بختیاری است که نسبت به سه ماهه نخست پارسال رشد ۱۱ درصدی دارد.

اقتصام*۳۰۶۵*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

واردات ۳۰ تن طلا به کشور در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران گفت: ۲۹ تن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.