صفحه اصلی / استان ها / گیلان / قابلیت آستارا برای تبدیل شدن به بازار ملی گیاهان دارویی
قابلیت آستارا برای تبدیل شدن به بازار ملی گیاهان دارویی

نماینده ویژه معاونت علمی ریاست جمهوری:

قابلیت آستارا برای تبدیل شدن به بازار ملی گیاهان دارویی

نماینده ویژه معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: آستارا قابلیت تبدیل شدن به بازار ملی گیاهان دارویی را دارد.

نماینده ویژه معاونت علمی ریاست جمهوری

به گزارش کسب و کار نیوز، «علی‌محمد عمویی»، در نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی استان گیلان که با رویکرد تجاری‌سازی گیاهان دارویی در شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد، اظهار کرد: ستاد فناوری گیاهان دارویی، سه جشنواره به صورت ملی در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار و پتانسیل های کشور را در این زمینه معرفی کرده است.

وی با بیان این‌که چهارمین جشنواره ملی گیاهان دارویی در آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود، ادامه داد : باید فرصت‌هایی که در زمینه گیاهان دارویی در شهرستان مرزی بندر آستارا وجود دارد به‌صورت یک پکیج برای ارائه در تالار ویژه استان‌ها تدوین شود.

نماینده ویژه معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان این‌که این بسیار خوب است که در شهرستان آستارا به موضوع فوق توجه ویژه شده است، افزود: رویکرد جدید بشر توجه ویژه به فرآورده‌های طبیعی و گیاهان دارویی می‌باشد که شغل‌های بسیاری را ایجاد کرده است.

عمویی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۲ سند ملی گیاهان دارویی کشور تدوین و توسط ریاست جمهوری به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

وی خاطر نشان کرد : در همین راستا باید به توسعه کشت آن به شکل همه جانبه پرداخته شود و برند کشور در حوزه گیاهان دارویی، از خام فروشی به زنجیره ارزش افزوده تغییر یابد.

نماینده ویژه معاونت علمی ریاست‌جمهوری در بخش دیگر سخنان خود به ارزش‌های بنیادین که در سند ملی گیاهان دارویی مطرح است، اشاره کرد و گفت: عدالت‌محوری، تولید ثروت، شفافیت، صداقت و مسایل مربوط به اخلاق در این بخش بسیار مطرح است.

عمویی تصریح کرد: مطابق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و با افزایش تولیدات و فرآوری گیاهان دارویی، ۲۰ درصد داروهای مصرفی کشور به این مهم اختصاص می‌یابد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران باید طبق سند چشم‌انداز، در صادرات گیاهان دارویی در ردیف ۱۰ کشور اول جهان قرار گیرد و توجه به محیط زیست ، بومی کردن و توسعه فرآوری گیاهان دارویی و ایجاد دهکده‌ها و پارک‌های سلامت ضروری است.

نماینده ویژه معاونت علمی ریاست جمهوری اظهار کرد: با توجه به پیشینه و گستره استفاده از گیاهان دارویی و ظرفیت آن در کشور، باید با سرمایه‌گذاری جهت احیا و توسعه آن گام‌های بلندی برداشته شود.

عمویی با بیان این‌که در سال ۲۰۵۰ میلادی حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی به ۵۰۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید و امیدواریم تا آن زمان، سهم ایران از صادرات آن افزایش یابد، گفت: با توجه به حجم ورود توریست به آستارا، این شهرستان قابلیت تبدیل به بازار ملی گیاهان دارویی را دارد و باید استانداردسازی تولیدات و آموزش جوامع محلی در زمینه کشت و فرآوری جدی گرفته شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فرماندار رشت

ضدعفونی معابر رشت با استفاده از تجهیزات تخصصی ارتش

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, میرشمس مومنی زاده در نشست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.