صفحه اصلی / استان ها / کردستان / کُردها موسس مولودی خوانی بوده‌اند
کُردها موسس مولودی خوانی بوده‌اند

مسئول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در سنندج:

کُردها موسس مولودی خوانی بوده‌اند

مسئول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در سنندج گفت: مراسم مولودی خوانی را کُردها به خاطر حب و عشق به پیامبر (ص) پایه گذاری کرده و موسس آن بوده‌اند.

ماموستا اقبال بهمنی

به گزارش کسب و کار نیوز،‌ ماموستا اقبال بهمنی روز پنج شنبه در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره مولودی خوانی هه‌تاو که در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: در صدر اسلام زمانی پیامبر اکرم(ص) وارد مدینه شدند یاران و دوستداران آنحضرت با نوای دف و شور و اشتیاق فراوان به استقبال ایشان رفتند.

وی افزود: نوای «طلع البدر علینا» یادگار همان زمان هجرت پیامبر (ص) به مدینه است که امروز هم همراه اجرای دف‌نوازی جایگاه خود را در میان مردم حفظ کرده است.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در سنندج با اشاره به اینکه در طول زمان عرب‌ها، فارس زبان‌ها و کُردها بیشتر خدمت را به پیامبر کرده اند، عنوان کرد: مراسم مولودی خوانی را کُردها به خاطر حب و عشق به پیامبر (ص) پایه گذاری کرده و موسس آن بوده‌اند.

وی با بیان اینکه در مجالس مولودی خوانی، ذکر و مدح خداوند و پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت انجام می‌شود، تصریح کرد: مراسم مولودی خوانی در مواقع مختلف سال و در خانه‌ها، تکایا و خانقاه‌های استان با شور و حال خاصی برگزار می‌شود.

ماموستا بهمنی ادامه داد: مولوی شاعر بلندآوازه کشورمان، زبان موسیقی را رساترین زبان برای ابراز عشق و علاقه عنوان کرده و نغمه‌های ایشان در دیوان شمس بر همین اساس سرورده شده است.

وی در پایان سخنان خود به ارادات مردم استان کردستان نسبت به اهل بیت اشاره و خاطرنشان کرد: بیشتر علمای اهل سنت به زیارت بارگاه امام رضا(ع) در مشهد رفته اند و به این خاندان مودت و محبت دارند.

در ادامه این مراسم، «ملادشتی قاسم علی» از کشور عراق به روی سن حاضر شد و به مداحی و دف نوازی پرداخت.

چهارمین جشنواره مولودی خوانی هه‌تاو از ۲۶ تا ۲۸ تیر جاری در خانه کُرد و مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج با داوری پیام عزیزی، حسین رضایی‌نیا، صادق تعریف و عبدالرحمان غوثی برگزار شد که امروز در آیین اختتامیه نفرات و گروه‌های برگزیده معرفی شدند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرغ‌

تست اعتیاد مرغ‌های کردستان منفی اعلام شد

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایسنا, مجتبی ورمقانی با تکذیب خبر خوراندن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.