صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / مردم با ایستادگی توطئه دشمنان را خنثی کنند
مردم با ایستادگی توطئه دشمنان را خنثی کنند

وزیر صنعت و معدن:

مردم با ایستادگی توطئه دشمنان را خنثی کنند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مردم می توانند با ایستادگی و مقاومت به جای یاس و ناامیدی، ثبات و آرامش به جامعه ببخشند و توطئه دشمنان را خنثی کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد شریعتمداری عصر پنجشنبه در شصت و هشتمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کردستان اظهار داشت: ایستادگی و مقاومت در اقتصاد ایران باعث آرامش بیشتر جامعه می شود.
وی افزود: قبل از برجام در جهان خارج، تصویر نادرستی از ایران منعکس شده بود که اهل مذاکره نیست و نمی خواهد در تامین صلح جهانی مشارکت کند که درست نبود البته ایران برای بازی برد – برد وارد مذاکره با کشورهای ۱+۵ شد.
شریعتمداری با اشاره به دوران پسابرجام تاکید کرد: در این دوران مسیر مثبت در اقتصاد ایران ادامه داشت تا زمانی که یکی از طرف های مذاکره اعلام کرد این توافق نامه را قبول ندارد لذا فشار بر ایران و سایر کشورها را افزایش داد.
وی یادآور شد: تحریم های اروپا و سازمان ملل در سال های قبل به کشورمان فشار آورده بود اما اکنون این جریان مانند قبل نیست لذا جامعه را نباید از فشارها و تهدیدات آمریکا نگران کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشارکت مردم در انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ اضافه کرد: دولت تدبیر و امید با حمایت مردم سرکار آمد البته پیش از این دولت، مشکلاتی در کشور وجود داشت ولی مردم در انتخابات شرکت و به اعتدال رای دادند.
وی گفت: اقوام مختلف ایران از جمله غیورمردان کُرد در این انتخابات به خوبی وارد عمل شدند و سرنوشت خود را رقم زدند لذا خدمات رسانی به این مردم حداقل کاری است که باید دولتمردان انجام دهند.
شریعتمداری افزود: پس از انتخابات ۹۲ تدبیر و تعقل جایگزین رویه قبلی شد و مردم فهمیدند این تدبیر و تعقل نتیجه می دهد و این عامل باعث ثبات در بازار شد و بعد از آن بود که برجام به نتیجه رسد.

** نظارت ها بر بازار باید بیشتر شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم نظارت بیشتر بر بازار تاکید کرد: دستگاه های نظارتی باید برای کنترل و رصد بیشتر بازار وارد عمل شوند چون مکلف هستند در مبارزه با احتکار با جدیت کار کرده و با کسانی که کالاها را انبار می کنند برخورد و مایحتاج مردم را در بازار عرضه کنند.
شریعتمداری اظهار داشت: افزایش قیمت یک امر طبیعی در بازار است و نباید این موضوع عاملی برای نگرانی مردم باشد ولی اگر از حدی بیشتر شود و به گرانفروشی برسد باید دستگاه های ذی ربط وارد عمل شوند.
وی با اشاره به محدودیت ورود خودروهای خارجی به کشور یادآور شد: در دولت قبل ممنوعیت خورود خارجی اعمال شد ولی ثبت سفارش های قبلی ابطال نشد و برخی افراد از این موضوع سوءاستفاده کردند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید این موضوع دوباره ممنوع شد و با رصد ثبت سفارش های غیرقانونی، از گمرک خواستیم از ترخیص این نوع خودروها خودداری کند.
وی افزود: سیستم اطلاعاتی کشور این خودروها را شناسایی کرد و اسامی شرکت های متخلف در این زمینه نیز مشخص و اعلام شد.

**کردستان به کلنی فولاد کشور پیوست
وزیر صنعت،معدن و تجارت با اشاره به شروع چند طرح واحد تولید مواد معدنی در کردستان گفت: این استان وارد کلنی تولید فولاد کشور شد و این می تواند در کنار تولید محصولات کشاورزی اشتغال را بهبود ببخشد.
شریعتمداری یادآور شد: مسایل زیست محیطی برای اجرای این طرح ها اهمیت زیادی دارد لذا تا زمانی که وزارت نیرو تامین آب طرح های جدید تولید آهن در کردستان را تایید نکرده بود، عملیات اجرایی آنها شروع نشد.
وی به مسئولان کردستان توصیه کرد واحدهای تولیدی در استان خود را حفظ کنند و با حمایت از آنها اجازه ندهند این واحدها و سرمایه گذاران از استان خارج شوند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دیگر پتانسیل های کردستان افزود: در مناطق مرزی امکان مبادله کالا در بازارچه ها وجود دارد و این فرصت خوبی برای توسعه استان است.
شریعتمداری درخصوص تمهیدات اتخاذ شده در کارگروه رفع موانع تولید این استان اظهار داشت: سبک کار در کارگروه تسهیل و رفع موانع، مطرح شدن موانع تولید است و در این کارگروه راهکارهایی عملی برای رفع این موانع پیدا می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، محمد شریعتمداری وزیر صنعت،معدن و تجارت علاوه بر شرکت در کارگروه رفع موانع تولید برای شروع عملیات اجرایی سه طرح زنجیره تولید فولاد شامل کارخانه های تولید گندله آهن شرکت صبا نور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه با سرمایه گذاری داخلی و تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد گستر الماس سقز با سرمایه گذاری خارجی واحدهای صنعتی روز پنجشنبه به استان کردستان سفر کرده است.
این کارخانه ها به ظرفیت تولید سالانه حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن با پیش بینی ۲۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ارزی و ریالی و فراهم کردن زمینه اشتغال مستقیم یک هزار و ۵۵۰ نفر در این شهرستان ها احداث و پیش بینی می شود پس از بهره برداری از فروش خام حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن مواد معدنی جلوگیری شود.
کارخانه های تولید گندله آهن شرکت صبانور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه هر کدام با ظرفیت اسمی سالانه یک میلیون تن گندله آهن (مواد اولیه تولید آهن اسفنجی) با پیش بینی ۲۰۰ شغل مستقیم و سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی در زمینی به مساحت ۷۰ هزار متر مربع با ۱۲ هزار متر مربع زیربنا احداث می شود.
کارخانه تولید آهن اسفنجی شرکت فولاد گستر الماس نیز در شهرستان سقز با سرمایه گذار خارجی ساخته می شود که ظرفیت اسمی تولید کنسانتره آهن، گندله آهن و آهن اسفنجی خام آن سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن است.
اجرای این طرح در زمینی به مساحت ۱۰۵ هکتار با ۲۰ هکتار زیربنا، ۱۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری خارجی انجام و براساس پیش بینی ها برای یک هزار و ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می کند.
از نظر ذخایر معدنی کردستان دارای ۶۲۰ میلیون تن ذخایر معدنی است و هم اکنون ۳۸۴ معدن در این استان با یک هزار و ۹۴۰ نفر اشتغالزایی دارای پروانه بهره برداری هستند.
ظرفیت اسمی استخراج معادن کردستان سالانه ۱۹ میلیون تن است اما فقط ۶ میلیون تن از این میزان استخراج می شود. وجود ۱۸ گونه ماده معدنی در استان از جمله انواع سنگ های تزئینی، پلی متال، طلا و سنگ آهن، باریت و پوکه ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کردستان وجود دارد.
استان کردستان دارای ۲۰ معدن سنگ آهن است که ۷۴ میلیون تن از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن از ذخیره قطعی معادن کشور را در خود جای داده است.
سهم کردستان از ذخیره قطعی ۴۸ هزار میلیون تُنی معادن کشور ۱٫۲ درصد و در بخش اشتغال هم سهم استان از ۱۳۸ هزار و ۸۷۹ نفر اشغال اسمی کشور سه درصد است.
شبک**۳۰۲۰/۹۱۰۲**۱۳۹۲

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.