صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / قطعی برق و قصه پرغصه مرغداران زنجانی
قطعی برق و قصه پرغصه مرغداران زنجانی

قطعی برق و قصه پرغصه مرغداران زنجانی

شروع فصل گرما موجب افزایش بار مصرفی برق مشترکان شده است و برای کنترل و مدیریت این انرژی شرکت توزیع نیروی برق مانورهای اضطراری 2 ساعته اجرا می کند که مرغداران زنجانی از قطعی آن خسارت می بینند و تلفات می دهند.

به گزارش کسب و کار نیوز، همه مرغداران از قطعی برق دچار خسارت می شوند حتی واحدهای دارای ژنراتورهای برق نیز از این قطعی در امان نیستند، اما این همه ماجرا نبوده، بلکه با نوسان برق نیز کنتورها تک فاز می شوند و خسارت از این ناحیه بیشتر از قطعی است.
از زمان آغاز فصل گرما و افزایش استفاده از انرژی برق وزارت نیرو را وادار به اجرای مانورهای اضطراری در کشور کرد که استان زنجان نیز از این مقوله مستثنی نیست.
برای کنترل و مدیریت بار مصرف برق در استان زنجان ساعت ادارات یک ساعت زودتر آغاز شده و از طرفی نیز همه مشترکان در بخش صنعت، کشاورزی، اداری و تجاری مکلف شده اند در ساعت پیک مصرف از مولدهای برق استفاده کنند.
برخی از واحدهای صنعتی فعال در استان زنجان و مرغداری ها هنگام اجرای مانورهای اضطراری مدیریت و کنترل بار مصرفی برق دچار خسارت و تلفات ناشی از قطعی شده اند و عده ای از فعالان در این بخش نیز از اطلاع ندادن زمان خاموشی برق به این واحدها گله مند هستند.

**خسارت های ناشی از نوسان برق پرداخت می شود
به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، چنانچه مشترکان این شرکت در بخش های تجاری، خانگی و صنایع بدلیل نوسان برق خسارت ببینند، بر اساس قرارداد شرکت توانیر با بیمه دی خسارت از طریق این بیمه پرداخت می شود.
علیرضا علیزاده در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پرداخت خسارت به شرطی است که بر اساس بررسی کارشناسان مشخص شود در همان ساعت و زمان مشخص نوسان برق در آن منطقه ثبت شده باشد و مدارک مورد نیاز نیز ارائه گردد.
وی تاکید کرد: مانورهای اضطراری قطعی برق از نیمه اول تیر در استان زنجان آغاز شد و پرداخت خسارت ناشی از نوسان این انرژی شامل زمان پیش از این تاریخ نمی شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان ادامه داد: مشترکان در بخش صنایع و کشاورزی باید دیزل ژنراتور داشته باشند و در شرایط اضطراری و زمان قطعی برق آن را وارد مدار کنند.
وی اظهار داشت: هیچ راهی برای قطع نکردن و اعمال تفاوت برای مشترکان در بخش صنایع وجود ندارد آنها باید به فکر مواقع بحرانی باشند.

** ژنراتورهای برق جوابگوی تامین انرژی مورد نیاز نیست
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران زنجان اضافه کرد: همه مرغداران روزانه به دلیل قطعی برق دچار خسارت می شوند و متاسفانه اعتراضی از سوی وزیر جهاد کشاورزی به این موارد نشده است.
مجتبی ناصریان ادامه داد: تا سه روز نخست اعمال قطعی برق در شهرستان سلطانیه به واحدهای مرغداری اعلام می شد اما در حال حاضر بدون اطلاع قبلی انجام می شود.
وی خاطرنشان ساخت: به جز قطعی برق، سیستم دچار مشکل می شود و برق ها تک فاز می شوند و خسارت از این ناحیه بیشتر از قطعی است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران زنجان گفت: همه دستگاه های برقی فعال از جمله تهویه هوا از کار می افتد و تلفات برجای می گذارد.
به گفته ناصریان، واحدهای مرغداری دارای ژنراتور برق هستند اما روزانه و در شرایط دمای بالا جوابگو نیست.
یکی از تولید کنندگان تخم مرغ در شهرستان ابهر گفت: برق این واحد تولیدی بیشتر از ۲ ساعت قطع می شود.
افشار رستمی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با قطع شدن این انرژی، تولید ۴۲۰ کارتن تخم مرغ در روز به ۴۰۰ کارتن کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه قطع شدن برق باعث افت تولید می شود، یادآوری کرد: فعالانی همچون این بخش که با مشکل تولید مواجه شده اند چگونه اقدام به دریافت خسارت کنند در حالیکه ژنراتورهای موجود جوابگوی تامین برق مورد نیاز نیست.

** مولد برق را وارد مدار می کنیم
سمانه ایزدیان یکی دیگر از تولید کنندگان فعال در بخش طیور زنجان گفت: واحد تولیدی مجهز به ژنراتور است و در حال حاضر با هیچ مشکلی مواجه نشده ایم.
وی اضافه کرد: چنانچه ساعت خاموشی بیشتر از ۲ ساعت شود این مولد برق نیز جوابگوی تامین برق واحد تولیدی نخواهد بود.
علی جعفریان نیز یکی از مرغداران شهرستان ایجرود گفت: ۳۱ اردیبهشت امسال به دلیل برقی قطع این شهرستان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خسارت به دلیل تلف شدن ۱۴ هزار و ۷۰۰ قطعه مرغ ۵۶ روزه متحمل شده ام.
وی یادآوری کرد: قطعی برق در این زمان بیان شده از ساعت حدود ۲۰ تا ۱:۳۰ بامداد بود که ژنراتور موجود در مرغداری تا ساعتی توانست برق مورد نیاز را تامین کند.
این مرغدار ادامه داد: مسئولان محیط زیست، دامپزشکی، بهداشت و مسئولان شهرستان ایجرود شاهد تلف شدن ۱۴ هزار و ۷۰۰ قطعه مرغ بودند که معدوم شد.
مسئول دامپزشکی شهرستان ایجرود نیز گفت: در روز بیان شده در ۲ نوبت برق منطقه قطع شده و همه مرغ های یک سالن تولیدی تلف شده بود.
استان زنجان ۱۹۸ واحد مرغداری دارد که به طور متوسط ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی می کند.
۸۰۶۸/۷۳۲۵

همچنین مطالعه کنید:

۷۰ هزار تن از تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، پرویز فروغی گفت: برآوردها حاکی از آن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.