صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / دولت باید خدمان زیربنایی را در برنامه بازآفرینی شهری تأمین‌کند

دولت باید خدمان زیربنایی را در برنامه بازآفرینی شهری تأمین‌کند

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: دولت باید خدمان زیربنایی و روبنایی را در برنامه بازآفرینی شهری تأمین کند و بخش خصوصی نیز وظیفه ورود و عملیاتی کردن این برنامه را دارد.

 به گزار ش ایسنا، هوشنگ عشایری ۲۷ تیرماه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: لازم است وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و شهرداری ها نسبت به تبیین برنامه بازآفرینی شهری اقدام کنند.

عشایری خاطرنشان کرد: دولت در لایحه قانون برنامه ششم پیشنهاداتی داد و از سوی مجلس اصلاحات خوبی انجام گرفت که در نهایت در ماده ۵۹، ۶۱ و ۶۲ تکالیفی را برای کنشگران مداخله در حوزه شهری تدوین کردند که مقرر شد دولت سالانه به ۲۷۰ محله ورود پیدا کند.

وی در ادامه بیان کرد: مبتنی بر تکالیف تعیین شده در سال ۹۶ نسبت به تهیه برنامه ملی بازآفرینی شهری اقداماتی صورت گرفت که سه تغییر رویکرد در این برنامه شکل گرفت.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری بیان کرد: اولین و اصلی‌ترین تغییر رویکرد جدی در این برنامه تبدیل پروژه‌محوری به محله‌محوری بوده که به این معناست که در محله‌محوری اقداماتی صورت خواهد گرفت که در راستای خواسته‌های مردم باشد و خواسته مردم به عنوان یک مطالبه جدی به مفهوم تبیین برنامه از پایین به بالا خواهد بود.

عشایری تصریح کرد: در تمام شهرهای کشور  که حضور داشته‌ایم، این موضوع به وضوح دیده شده که رویکرد بالا به پایین موجب ایجاد یک فاجعه شده و این اشتباه از رویکرد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته از ریزترین موارد تا بزرگترین آن‌ها نسبت به شهرداری حتی در حوزه‌های مختلف مطالبه‌گری داشته‌ایم اما در این برنامه و رویکرد از لحاظ ساختاری، شهردار مطالبه‌گر و پرسشگر خواهد بود.

 عشایری گفت: برنامه بازآفرینی شهری مبنتی بر یک برنامه اقدام مشترک تدوین شده است و سالیانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان به این هدف، منابع تخصیص داد می‌شودکه ۱۰ هزارمیلیارد تومان توسط بخش خصوصی، هفت هزارمیلیارد تومان توسط شهرداری‌ها و هشت هزار میلیارد تومان توسط دولت تامین خواهد شد.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: سال گذشته ۸۲ هزار میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز برای بازآفرینی شهری در قالب احیای بافت‌های فرسوده و بازسازی سکونت‌گاه های غیررسمی و حاشیه شهرها از اعتبارات شهرداری‌ها اختصاص یافت.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری در ادامه تصریح کرد: در سال ۹۶ اعتبار بودجه شهرداری‌ها، ۵۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است که این میزان اعتبار برای ۵۴۳ شهری که جزء جامعه هدف این برنامه بوده، اختصاص داده شد.

وی در ادامه بیان کرد: مبلغی حدود هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از کل اعبتار تخصیص داده شده در بافت‌های فرسوده هزینه شد و چهارهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در بافت‌های ناکارآمد شهری توسط وزارت راه و شهرسازی و باقی دستگاه‌های دولتی در حال استفاده است.

عشایری با توجه به پراکندگی عملکرد ۱۰ دستگاه در حوزه خدمات شهری، تصریح کرد: با حدود چهارهزار میلیارد تومان کسری در این برنامه مواجه شدیم و دلیل آن پراکندگی عملکرد در هر محله بود، لذا  اگر دولت، یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای خدمات زیربنایی و دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای خدمات مسکن در نظر بگیرد، کسری برنامه توجیه شده و بخش خصوصی می‌تواند ورود پیدا کند.

وی از تخصیص ۳۵۰ میلیارد ریال تخفیف از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان دولتی اعم از آب، برق، فاضلاب و گاز برای ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد در بافت های فرسوده خبر داد.

عشایری در ادامه گفت: برای سال جاری دولت ۱۵ هزار میلیارد ریال برای بازآفرینی شهری تخصیص داده و طی درخواست ستاد بازآفرینی شهری  در سال جاری، قیر یارانه‌ای برای ترمیم و بازسازی معابر در بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: بر اساس ماده ۲۱ آیین نامه اجرایی ستاد بازآفرینی شهری، تسهیلات ۱۸درصدی برای ساخت این مناطق در ۲ سال نخست با ۵۰ درصد بهره به منظور ترغیب بخش خصوصی و مشارکت در ساخت بافت‌های فرسوده، در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی در پایان گفت: لازم است مدیران دولتی ستاد بازآفرینی استانی و شهرستانی را از اراضی در اختیار را که به علت نبود اعتبار و طرح بازمانده‌اند، مطلع و در اختیار توسعه گران قرار دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

جزییات واگذاری زمین در روستاهای تهران به مردم/ ۴۶ درصد واحد‌های روستایی مقاوم نیستند

به گزارش کسب و کار نیوز ، مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران به گزارش خبرنگار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.