صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / افزایش آلاینده ازن در تهران/ لزوم کاهش فعالیت گروه‌های حساس
افزایش آلاینده ازن در تهران/ لزوم کاهش فعالیت گروه‌های حساس

سرپرست گروه سلامت هوا وزارت بهداشت مطرح کرد

افزایش آلاینده ازن در تهران/ لزوم کاهش فعالیت گروه‌های حساس

سرپرست گروه "سلامت هوا" مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: افزایش آلاینده ازن در هوای تهران برای عموم مردم نگران کننده نیست و فقط گروه‌های حساس باید فعالیت خود را کاهش دهند.

گاز ازن

دکتر عباس شاهسونی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اخباری که درباره افزایش آلاینده ازن در هوای تهران منتشر شده،  توضیح داد و گفت: ازن آلاینده ثانویه است. آلاینده‌های اولیه مانند ذرات معلق همان طور که تولید می‌شوند، مستقیم وارد اتمسفر می‌شوند. برخی آلاینده‌ها نیز مانند ازن در اثر واکنش با آلاینده‌های دیگر وارد اتمسفر می‌شوند. بالاترین غلظت ازن نسبت به سایر فصول در بعد از ظهرهای تابستان وجود دارد؛ چون شدت آن رابطه مستقیمی با میزان شدت تابش نور خورشید دارد.

وی ادامه داد: ازن ناشی از احتراق است. این احتراق ممکن است در اجاق خانه یا به دلیل تردد وسایل نقلیه ایجاد شده باشد. این آلاینده بعد از ذرات معلق بیشترین تاثیر را در میان آلاینده‌ها دارد، اما از روز اول تیرماه سال جاری تا ۲۴ همین ماه، ۱۵ روز هوای سالم و قابل قبول و ۹ روز نا سالم برای گروه‌های حساس ثبت شده است. مسئول این ۹ روز هوای ناسالم نیز آلاینده ازن بوده است و باعث شد هوا برای گروه‌های حساس ناسالم باشد. شاخص کیفیت هوا در این ۹ روز،  ۱۰۱ تا ۱۵۰ گزارش شده بود.

سرپرست گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه این میزان آلودگی  فقط شامل گروه‌های حساس می‌شود، گفت: با توجه به این موضوع توصیه می‌شود سالمندان، کودکان و کسانی که بیماری مزمن تنفسی مانند آسم دارند از فعالیت طولانی مدت و سنگین در طول روز به خصوص از ساعت ۱۲ تا ۵ بعدازظهر  خودداری کنند؛ چراکه شدت تابش خورشید در این بازه زمانی بیشتر از ساعات دیگر است.

وی تاکید کرد: این آلاینده برای سایر افراد خطری ندارد، اما به دلیل شدت تابش خورشید، بهتر است تا حد امکان در این بازه زمانی کمتر در معرض نور آفتاب قرار گیرند.  

سرپرست گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در ادامه اضافه کرد: تنها مرجع قانونی برای اعلام وضعیت کیفیت هوا و توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند و سایر ارگان‌ها از نظر قانونی این مجوز را ندارند. با وجود اینکه گفته شده میزان ازن در هوای تهران رکورددار است، اما در حال حاضر نگرانی در این خصوص وجود ندارد.  

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.