چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / سمنان / سرمایه‌گذاری ۶ میلیاردی بخش خصوصی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان سمنان
سرمایه‌گذاری ۶ میلیاردی بخش خصوصی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان سمنان

سرمایه‌گذاری ۶ میلیاردی بخش خصوصی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان سمنان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان میزان سرمایه ‌گذاری بخش خصوصی در احداث اقامتگاه ‌های بوم ‌ گردی در روستاهای استان سمنان را بالغ بر 6 میلیارد تومان عنوان کرد.

بومگردی

محمد جهانشاهی در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری در احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان سمنان بین ۳۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان متغییر بوده است، افزود: به طور متوسط حداقل میزان سرمایه‌گذاری در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان سمنان ۳۰ میلیون تومان و حداکثر میزان سرمایه‌گذاری انجام شده نیز بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۲ اقامتگاه بوم‌گردی در روستاهای مختلف استان سمنان با مجوز در حال فعالیت و ارائه خدمات به گردشگران هستند، علاوه بر این تعداد اقامتگاه بوم‌گردی فعال در استان سمنان، ۶۵ مرکز نیز برای دریافت مجوز تأسیس اقامتگاه بوم‌گردی در روستاهای استان سمنان در نوبت هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اضافه کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اقامتگاه‌هایی هستند که در محیط‌های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه تأسیس شده و ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی و توجه به تنوع اقلیم، زمینه حضور و اقامت طبیعت‌گردان و گردشگران را با کیفیتی قابل قبول فراهم می‌کنند.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: این اقامتگاه‌ها همچنین به عنوان یکی از الگوهای توسعه پایدار طبیعت‌گردی، سبب ارتقا و توانمندسازی جوامع محلی و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران بومی می‌شود و با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، در مناطق بومی، از یک طرف به رشد اقتصادی و بهبود معیشتی جامعه بومی کمک کرده و از طرف دیگر از رشد بی‌رویه مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای اولین بار در سمینار بین‌المللی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سال ۱۹۹۴ در خلیج ماهو در جزایر ویرجین آمریکا مطرح شد و اولین دستور العمل بین‌المللی اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز نتیجه کنفرانس بین المللی کارستاریکا در سال ۱۹۹۵ و پنج سال تحقیق و بازبینی بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اظهار کرد: طبق تعریف ارائه شده در این کنفرانس و نتایج حاصل از این تحقیقات اقامتگاه بوم‌گردی، باید دارای خصوصیات خاصی باشد.

 وی با برشمردن این خصوصیات ادامه داد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی نباید آسیبی به محیط زیست اطراف، اعم از طبیعی و فرهنگی وارد کند و یا کمترین تأثیر ممکن را هنگام ساخت و ساز بر روی محیط طبیعی اطرافش بگذراند و همچنین بومگردی‌ها باید مناسب و هماهنگ با بافت فیزیکی و فرهنگی آن منطقه بوده و با توجه به شکل، ظاهر، رنگ و معماری محلی ساخته شده باشند.

جهانشاهی افزود: بر طبق ضوابط تعیین شده، اقامتگاه‌های بوم گردی باید از روش‌های پایدار برای به دست آوردن آب مصرفی و کاهش مصرف آن استفاده و سیستم کارآمد دفع زباله و فاضلاب داشته باشند، همچنین از منابع انرژی جایگزین با رعایت اصول پایداری بهره‌مند باشند و در راستای همکاری با انجمن های محلی تلاش کنند، ضمن اینکه این اقامتگاه‌های بوم گردی باید با شرکت در برنامه‌های تحقیقاتی به توسعه پایدار منطقه کمک کنند.

وی یادآور شد: هدف از تدوین این ضوابط، ساماندهی اقامتگاه‌های بوم گردی، حفظ و پاسداشت فرهنگ سنتی و بومی، افزایش محصولات گردشگری و ایجاد نوع جدیدی از مقاصد و جاذبه های گردشگری است. 
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.