صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / تولید آلومینیوم با رشد ۱۱ درصدی از مرز ۹۱ هزار تن گذشت
تولید آلومینیوم  با رشد ۱۱ درصدی از مرز ۹۱ هزار تن گذشت

سه ماهه نخست امسال

تولید آلومینیوم با رشد ۱۱ درصدی از مرز ۹۱ هزار تن گذشت

اراک) و المهدی و هرمزال در استان هرمزگان به رقم 91 هزار و 379 هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 11 درصدی دارد.

گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، جداول آماری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نشان می دهد این واحدهای تولیدی در خرادماه ۳۰ هزار و ۴۳۲ تن آلومینیوم تولید کردند که در مقایسه با عملکرد در مدت مشابه پارسال رشد ۱۳ درصدی را ثبت کرد.
برابر این گزارش، در فصل بهار امسال میزان براده تولیدی به رقم ۴۲ تن رسید در حالی که عملکرد سال گذشته در این مدت ۲۵ تن بود؛ میزان آهک تولیدی نیز در این مدت به ۳۶ هزار و ۲۹۴ تن رسید که سال گذشته ۳۵ هزار و ۹۹۵ تن بود.

** هدف چشم انداز ۱۴۰۴
ایران برپایه سند چشم انداز ۱۴۰۴ تولید ۱٫۵ میلیون تن شمش آلومینیومی را هدف گذاری کرده که انتظار می رود حدود ۵۰ درصد این رقم در داخل کشور مورد نیاز باشد و بقیه باید رهسپار بازارهای صادراتی شود.
ایران اکنون سالانه میزان تولید شمش خود را در واحدهای شاخص این بخش (ایرالکو – المهدی و هرمزال) به سطح ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن رسانده درحالی که گفته می شود میزان مصرف سالیانه به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن می رسد.

** تولید شمش خالص آلومینیوم
میزان تولید شمش خالص آلومینیوم در سه ماهه نخست امسال از سوی واحدهای یاد شده به رقم ۸۴ هزار و ۲۳۵ تن رسید که رشد نزدیک به هشت درصدی را نسبت به سه ماهه مشابه پارسال(۷۸ هزار و ۲۶۴ تن) نشان می دهد.
آمار عملکرد تولید آلومینیوم در سال گذشته در سه واحد بزرگ(ایرالکو، المهدی و هرمزال) رقم ۳۰۵ هزار و ۵۰۱ تن را نشان می دهد.
ایران درصدد است اردیبهشت ماه سال آینده مرحله نخست تولید آلومینیوم جنوب با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن را راه اندازی کند.

** رشد تولید سه ماهه در اغلب سرفصل های آلومینیوم
آمار سه ماهه نخست امسال واقعیت رشد تولید در اغلب سرفصل های مربوط به آلومینیوم را نشان می دهد و در عین حال در زمینه پودر آلومینیوم افت اندکی ثبت شد.
میزان تولید ئی سی (یک نوع آلیاژ الومینیوم) در دوره سه ماهه امسال به ۲۶۳ تن رسید در حالی که دوره مشابه پارسال ۱۸۷ تن بود.
همچنین سه هزار و ۶۴۱ تن بیلت (شمش طویل الومینیوم) در دوره این گزارش تولید شد در حالی که سه ماهه ابتدایی پارسال تولیدش ۲ هزار و ۷۶ تن بود.
علاوه براین، آلیاژ تولیدی نیز در سه ماهه نخست امسال به رقم سه هزار و ۱۹۸ تن رسید که در مقایسه با ۲ هزار و ۵۳ تن عملکرد دوره مشابه پارسال اختلاف یکهزار و ۱۴۵ تنی را ثبت کرد.
میزان تولید پودر الومینا در دوره مورد بررسی به رقم ۶۱ هزار و ۸۲۵ تن رسید و در مقایسه با سه ماهه نخست ۹۶ که ۶۱ هزار و ۹۲۲ تن بود، افت ۱۶۷ تنی دارد.
هیدرات آلومینیوم تولیدی نیز در سه ماهه بهار امسال به میزان ۱۰۵ هزار و ۱۰۳ تن رسید که در دوره مشابه سال گذشته ۱۰۳ هزار و ۹۸۳ تن تولید شده بود.
بوکسیت تولیدی هم در مدت مورد بررسی این گزارش به رقم ۲۱۵ هزار و ۷۷۴ تن رسید درحالی که رقم تولیدی در سه ماهه نخست پارسال ۱۹۶ هزار و ۲۹۱ تن بود.

** وجود انرژی گاز مزیت تولید آلومینیوم
بررسی کشورهای تولیدکننده آلومینیوم در منطقه از جمله بحرین و امارات نشان می دهد آنها با استفاده از منابع ارزان انرژی در این بخش فعال شده اند.
اطلاعات موجود نشان می دهد از سال های ۸۱- ۱۳۸۰ تاکنون بسیاری از تولیدکنندگان آلومینیوم در خاورمیانه که به نوعی رقیب ایران به حساب می آیند علاوه بر کشورهای عربستان، عمان و قطر به همراه ترکیه رشد جهشی در یک دوره ۱۵ ساله داشتند و چهار برابر میزان تولید اولیه آلومینیوم تولید می کنند.
اکنون مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) که در منطقه ویژه اقتصادی لامرد فارس واقع شده، انرژی مورد نیاز خود را از یک نیروگاه گازی تامین خواهد کرد.
مجتمع آلومینیوم جنوب با مشارکت ۱٫۲ میلیارد دلاری شرکت مهندسی و ساخت خارجی صنعت فلزات غیرآهنی چین در حال ساخت است.
سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مالکیت ۴۹ درصدی سهام شرکت الومینیوم جنوب را دارد و بقیه متعلق به شرکت سرمایه گذاری غدیر ایران است.
اقتصام ** ۱۵۵۹ ** ۲۰۲۳

همچنین مطالعه کنید:

بلاتکلیفی ۲۰۰۰ خودروی برقی وارداتی/ گره برقی‌سازی ناوگان به دست شهردار باز می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن کریمی‌ ‌‌سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.