چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
تنهایی پروین

تنهایی پروین

شاید عجیب به‌ نظر برسد اما در مشهد به جز پروین اعتصامی، خیابان، معبر و میدانی به نام شخصیت‌های زن نداریم.

پروین اعتصامی

به گزارش کسب و کار نیوز در خصوص عدم توجه به شخصیت‌های زنان در نام‌گذاری‌های خیابان‌ها، معابر، میدان‌ها و… در شهر اظهار می‌کند: منع قانونی برای نام‌گذاری خیابان‌ها، معابر و… به نام شخصیت‌های زن نداریم اما تصمیم‌گیرندگان ما برای نام‌گذاری‌ها نگاه مردانه داشته‌اند و این موضوع برای آن‌ها مساله نبوده و اهمیت نداشته است.

وی با اشاره به اینکه ما قطعا در نام‌گذاری‌ها به شخصیت‌های زنان توجه می‌کنیم، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه رویکرد من اینگونه نیست که اسامی خیابان‌ها و مکان‌های جاافتاده را تبدیل به اسم زنانه یا .. کنیم، منتظر هستیم خیابان جدیدی احداث شود که اسم یکی از شخصیت‌های زنان را برای آن پیشنهاد بدهیم. بی‌بی قدسیه علوی دو دوره نماینده مشهد بوده و یک روز رای اول مشهد را آورده، گوهرشاد که زن موثری بوده،  شخصیت‌های المپیادی، ادبی، فرهنگی، ورزشی و… هر کدام می‌توانند در نام‌گذاری‌ها نقش داشته باشند. همچنین خراسان مهد علم، فرهنگ و ادب است، چقدر خوب است که به‌نام اهالی ادب و فرهنگ نام‌گذاری‌های بیشتری داشته باشیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان می‌کند: در این یک سال که شورای پنجم روی کار آمده افتتاح خیابان جدید نداشته‌ایم. یک خیابان اخیرا روبروی استانداری می خواهد افتتاح شود که پیشنهاد شهرداری برای نام آن «شهیدان عامل» بود که تصویب شد. ما قبلش نمی‌دانستیم که این خیابان می‌خواهد افتتاح شود وقتی هم نام شهدا می‌آید دست و دل همه می‌لرزد از باب اینکه آنها به گردن ما حق دارند.

رمارم می‌افزاید: اگر قرار است خیابانی به نام زنان، شهدا فرهیختگان داشته باشیم بهتر است خیابان جدید باشد تا مردم با همان نام آشنا شوند. خیابان‌های قدیمی‌ای داریم که سال‌هاست  نامشان عوض شده اما هنوز به اسم قدیمی خوانده می‌شوند. در حال حاضر نام میدان ملک آباد، میدان فلسطین است، اما مردم چقدر آن را می‌شناسند، میدان تقی‌آباد نامش میدان شریعتی است اما چقدر مصطلح است، برای مردم سخت است که یک اسم جا افتاده را جایگزین کنند.

همین که نام پروین اعتصامی حفظ شده باید خدا را شکر کرد 
 
بتول گندمی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان می‌کند: بخشی از این موضوع به نگاه متفاوت مدیریت‌های شهری در گذشته برمی‌گردد. همین که نام پروین اعتصامی هم حفظ شده است باید خدا را شکر کنیم. 

وی ادامه می‌دهد: امیدوارهستیم بشود با یک نگاه منسجم و هماهنگ نه فقط یک جریان را  به این سمت سوق دهیم که تمام ذخایر و پشتوانه‌های تاریخی، فرهنگی ملی و مذهبی را با هم ببینیم. جنسیت نباید در این دیدن‌ها نقش خاصی را ایفا کند. ما مصمم هستیم  این کار صورت بگیرد اما مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد و نقدهای غیرمنصفانه‌ای مطرح می شود. امیدواریم بشود بخشی از این مقاوت‌ها را با گفت‌وگو کاهش داد و مسیری را که خواسته مردم است، باز کرد. 

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات ومنابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد بیان می‌کند: توجه کردن به شخصیت‌های زنان در نام‌گذاری‌ها باید از کمیسیون فرهنگی شورا خواسته شود. یکی از موضوعاتی که سال گذشته در صحن علنی مطرح کردیم و من هم آن را تاکید کردم نام‌گذاری یک خیابان، سالن، میدان و… به نام مریم میرزاخانی  بود. باید این خواسته را از کمیسیون فرهنگی شورا و کمیته نام‌گذاری شهرداری مطالبه کنیم. 

گندمی ادامه می‌دهد: در این خصوص تقریبا وضعیت تمام شهرها یکسان است البته ممکن است وضعیت ما کمی متفاوت تر باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.