صفحه اصلی / استان ها / قم / بافت شهری فاقد منطق و اصول، بستری برای بروز جرم و آسیب می‌شود
بافت شهری فاقد منطق و اصول، بستری برای بروز جرم و آسیب می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه قم:

بافت شهری فاقد منطق و اصول، بستری برای بروز جرم و آسیب می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه قم گفت: بافت شهری فاقد منطق و اصول و بی توجه به نیازها، بستری برای بروز جرم و آسیب می‌شود.

مصطفی سعادت طلب ‌

‌به گزارش کسب و کار نیوز‌، مصطفی سعادت طلب ‌روز دوشنبه در سومین نشست از سلسله نشست‌های عش آل محمد(ص) با موضوع امنیت در بافت شهری و کاهش جرم که با مشارکت جهاد دانشگاهی قم برگزار شد، عنوان کرد: در ابتدا باید جرم را تعریف کرد و ببنیم افزایش و یا کاهش جرم در چه زمانی مد نظر است، سپس می‌توان به ارتباط جرم و بافت شهری دست یافت.

عضو هیات علمی دانشگاه قم افزود: وضعیت شهرسازی از گذشته تاکنون تفاوت‌های چشمگیری کرده است، مثلا بافت‌های ارگانیکی در گذشته طراحی می‌شد که دیگر مورد توجه نیست.

وی خاطرنشان کرد: منظور از بافت‌های شهری بافتی است که در آن زندگی اجتماعی جریان دارد. در گذشته خانه‌ها ارگانیک و درون گرا و خودکفا و صرفه جو و مردم مدار و مطابق با فرهنگ و بوم ساخته می‌شد، در واقع بافت‌ها وابسته به مردم بودند و این وابستگی امنیت به همراه می‌آورد.

وی تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته بافت شهری تغییر کرد و از نظر ترافیک و شهرسازی بدترین مدل ها ساخته شد سازه هایی که فاقد ضوابط شهرسازی بودند و براساس مباحث اقتصادی طراحی شدند، تفکیک نادرست و ابعاد غلط و ساخت ناصحیح و تراکم بالا کمبود فضای سبز و شبکه های بی نظم معابر ما را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

وی گفت: بافت شهری فاقد منطق و اصول و بی توجه به نیازها، بستری برای بروز جرم و آسیب می‌شود و چنین فضایی جرم‌خیز خواهد بود.

سعادت طلب عنوان کرد: یکی از آسیب‌های جدی در ساخت و ساز امروزی آن است که منازل فاقد حیاط هستند و در مدیریت شهری این مساله به فراموشی سپرده شده است.

وی بیان کرد: جامعه هدف در ایجاد بافت شهری مناسب، مدیریت شهری است که در کمیسیون ماده ۵ به راحتی مجوز ساخت می دهد. مدیریت شهری باید در ارائه مجوزها دقت لازم را داشته باشد تا خانه هایی ایمن طراحی شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در یک بافت شهری همسایگان یکدیگر را نمیشناسند آمار جرم بالا میرود، چرا که نظارت اجتماعی کاهش می‌یابد. در بافت قدیمی، کوی و بزرن و محیط زندگی به خوبی شناخته شده و هسته مرکزی محله‌ها مشخص بود، حیات‌ها کانون اصلی خانه‌ها برای شناخت همسایگان به شمار می‌رفت و در خانه سازی عدالت و تناسب دیده می‌شد.

وی گفت: در خانه‌های قدیمی اندازه‌ها و اجرای یک مجموعه دارای وحدت بود و زیبایی نتیجه این وحدت به شمار می‌رفت اما امروزه در مناطق ویلایی نیز اقدام به آپارتمان سازی می‌کنند که معنایی ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه قم عنوان کرد: وقتی از طراحی واقعی در بافت شهری دور می‌شویم و منطقی را در نظر نمیگیریم آن منطقه جرم خیز می‌شود.

وی تصریح کرد: معماری نقش مهمی در زیبایی شهر دارد و باید اصول و منطق در آن رعایت شود تا به زیبایی دست یابیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی در قم منتظر وام ۲ میلیون تومانی هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,اکبر شوکت با اشاره به بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.