صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / بهمنِ «نقدینگی» خطرناک تر از چالش های ارزی است
بهمنِ «نقدینگی» خطرناک تر از چالش های ارزی است

رئیس اتاق تهران:

بهمنِ «نقدینگی» خطرناک تر از چالش های ارزی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: «نقدینگی» معضلی خطرناک تر از چالش های ارزی است؛ بهمنی که هر جا سقوط کند آنجا را نابود می کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، «مسعود خوانساری» امروز (سه شنبه) در چهلمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: هر روز دیر پرداختن به بحث حل مشکل نقدینگی جامعه، آفات زیادی را در اقتصاد کشور به وجود می آورد؛ از این رو از دولت می خواهیم که هر چه زودتر به این موضوع ورود پیدا کند.
رئیس اتاق تهران با انتقاد از کم توجهی به بخش خصوصی گفت: توجه به نظرات بخش خصوصی در گفتار وجود دارد اما در عمل کمتر دیده می شود؛ انتظار داریم در شرایط کنونی دولت بیش از گذشته به نظرات بخش خصوصی توجه کند.
وی ادامه داد: در فضای اقتصادی کنونی کشور، تصمیم گیری های سریع واجب است؛ هر تصمیمی که با تاخیر اتخاذ شود آفت هایی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.
خوانساری اظهار داشت: در چهار سال اخیر ۵۳ بار بحث تک نرخی کردن ارز و احتمال جهش ناگهانی قیمت ارز توسط اعضای اتاق بازرگانی مطرح شد اما مورد توجه قرار نگرفت.
وی با یادآوری برخی مشکلات در ارتباط با تامین ارز مورد نیاز برخی بخش ها گفت: کمیته سلامت اتاق تهران گزارشی تهیه و منتشر کرده است که تامین ارز مورد نیاز واردات دارو و مواد اولیه دارو با مشکلاتی مواجه است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در مورد تامین مواد اولیه کارخانه ها نیز گزارش هایی به اتاق تهران رسیده که واحدهای تولیدی در تامین ارز مورد نیاز خود با مشکلاتی مواجه است.
خوانساری اضافه کرد: برخی کالاهایی که پیش از این با ارز آزاد خریداری شده اکنون در گمرک است و ترخیص نمی شود که امیدواریم مسایل مرتبط با ترخیص این کالاها نیز هر چه سریعتر برطرف شود.
وی اظهار داشت: اتاق تهران در شهریورماه پارسال در نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت بروز فساد در واردات خودرو را گوشزد کرده بود اما در طول ۹ ماه، تصمیمی در آن مورد اتخاذ نشد؛ اگر در آن زمان به هشدارها توجه می شد این اتفاق ها (فساد در واردات خودرو) رخ نمی داد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بخش خصوصی با هرگونه ارز دونرخی مخالف است، گفت: هر گونه انحصار و دو نرخی بودن، نتیجه ای جز فساد و رانت به دنبال نخواهد داشت؛ بخش خصوصی واقعی به دنبال این قضایا (ارز چند نرخی) نیست.
وی همچنین در مورد تخصیص ارز به واردات کالا گفت: «ارز یارانه ای باید به کالاهای اساسی، دارو و کالاهایی که در بازار قابل پیگیری است تعلق گیرد».
رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین به نشست شب گذشته فعالان بخش خصوصی با سفیران خارجی پرداخت و گفت: در این نشست صحبت های خوبی توسط سفیران اتریش، چین و انگلیس و همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه مطرح شد.
خوانساری اظهار داشت: با توجه به حضور ۵۰ تن از سفیران، کارداران و رایزنان اقتصادی سایر کشور در نشست شب گذشته، بخش خصوصی نشان داد که می توان کمک و مکمل دولت باشد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه باید بخش خصوصی را در کنار خود بداند، گفت: تلاش داریم با کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، عمان و قطر ارتباطی ویژه در زمینه صادرات و همکاری های اقتصادی ایجاد کنیم.
اقتصام**۹۱۸۹** ۲۰۲۳

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: مذاکراتی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.