صفحه اصلی / ورزشی / توپ و تور / وعده‌هایی که عملی نمی‌شوند/ بلاتکلیفی لیگ برتر بسکتبال
وعده‌هایی که عملی نمی‌شوند/ بلاتکلیفی لیگ برتر بسکتبال

وعده‌هایی که عملی نمی‌شوند/ بلاتکلیفی لیگ برتر بسکتبال

در حالی که بسکتبال ایران تا سه ماه دیگر باید فصل جدید لیگ برترش را آغاز کند فدراسیون هیچ اقدام خاصی انجام نداده است و وضعیت باشگاه‌ها نیز مشخص نیست.

دیدار تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و پالایش نفت آبادان

به‌ گزارش ‌ایسنا، فصل جدید بسکتبال ایران تا سه ماه دیگر باید کلید بخورد و تیم‌ها برای حضور در مسابقات آماده شوند، اما فدراسیون بسکتبال برنامه‌ریزی خاصی انجام نداده و وضعیت لیگ همانند گذشته است و به نظر می‌رسد مثل سال‌های قبل همه چیز در ‌دقیقه ۹۰ مشخص شود و دوباره لیگ با کیفیتی پایین شروع به کار کند. چند روز قبل فدراسیون اعلام کرد که قرار است هفدهم مرداد جلسه هم‌اندیشی برگزار کند جلسه‌ای که مشخص نیست با حضور کدام باشگاه‌ها و چه تیم‌هایی برگزار می‌شود. 

رامین طباطبایی، رییس فدراسیون بسکتبال دی ماه سال گذشته در جریان مجمع انتخاباتی وعده‌های اقتصادی زیادی داد. از جذب ‌اسپانسرهای بزرگ تا ایجاد بستر مناسب برای ورود باشگاه و تیم‌های خوب ورزشی به لیگ. فدراسیون او در وعده اول ناکام بزرگ نام گرفته تا جایی که بسکتبال تنها توانایی انجام هزینه‌های روزمره خودش را با کمک وزارت ورزش دارد و از نظر اقتصادی بهبود پیدا نکرده است، حالا وضعیت این روزها نشان می‌دهد برای وعده دوم نیز اقداماتی انجام نشده و حتی بی برنامگی‌ها باعث شده دوباره همه منتظر لیگی با کیفیت پایین باشند. در این مدت تنها چند جلسه برای آیین‌نامه‌ جدید مسابقات برگزار شد و به باشگاه‌ها اعلام شده تا بیست و هفتم تیر برای حضور در مسابقات اعلام آماده کنند و اتفاق دیگری نیفتاده است. فدراسیون جدید نیز مسیر مشحون را در پیش گرفته و سر جای خود نشسته و منتظر ورود تیم‌ها است. تا کنون هیچ مسوولی از فدراسیون با هیچ باشگاه بسکتبالی و باشگاه‌های دیگر جلسه‌ای برای فصل آینده نداشته و همانند گذشته اعلام کرده هرکس می‌خواهد، هفدهم مرداد در جلسه حاضر شود.  

هنوز مشخص نیست لیگ با چند تیم برگزار می‌شود، تیم‌ها تسویه حساب نکرده اند، وضعیت بازیکنان سهمیه ملی مشخص نشده و معلوم نیست آیا امسال هم بازیکنان آزاد خواهند بود یا نه. وضعیت بازیکنان خارجی هم مشخص نیست و از همه مهم‌تر امکانات شهرستان‌ها بررسی نشده است. با تمام این اتفاق‌ها مشخص نیست آیا فدراسیون که این روزها درگیر بازی‌های آسیایی و قهرمانی جوانان آسیا است می‌تواند برای لیگ برنامه‌ریزی کند یا نه.  لیگ ویترین بسکتبال کشور است و قطعا اهالی دنیای توپ و تور دوست ندارند مسابقات باشگاهی مثل سال‌های گذشته با کیفیت پایین برگزار شود اما شرایط امیدوار کننده نیست. 

صمد نیکخواه بهرامی، کاپیتان تیم‌ ‌ملی نیز در گفت‌وگویی تاکید داشت باید کیفیت لیگ بالا برود و تعداد تیم‌ها بیشتر شود. آیا فدراسیون در این مدت رایزنی با ‌اسپانسرها داشته تا وارد دنیای تیم داری شوند یا فقط در جایش نشسته و منتظر است؟ قطعا منتظر ماندن نتیجه‌ ندارد چون با شرایط کونی ‌اسپانسرها و علاقمندان به سرمایه‌گذاری با ورود به مجموعه آزادی در دو راهی والیبال و بسکتبال اولی را انتخاب می‌کنند و این وظیفه فدراسیون بسکتبال است که برای جذب حامیان برنامه‌ریزی کرده و با آنها وارد مذاکره شود؛ اتفاقی که در شش ماه گذشته نیفتاده و همتی هم از اهالی فدراسیون برای انجام این کار دیده نمی‌شود.

سال گذشته لیگ برتر بسکتبال با ۹ تیم برگزار شد که دو تیم از آنها نظامی بودند و نتوانستند در سطح لیگ برتر رقابت کنند. از تیم‌های سال قبل وضعیت شهرداری تبریز که مدافع عنوان قهرمانی است هنوز مشخص نشده‌است. مهران حاتمی سرمربی فصل گذشته این تیم اعلام کرده که حضورشان در لیگ برتر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از مهرام هم خبرهایی رسیده که تصمیم دارند به نشانه اعتراض به وضعیت نامناسب بسکتبال در فدراسیون جدید در لیگ برتر حاضر نشوند. پتروشیمی که فصل قبل ناکام بزرگ لیگ نام گرفت تغییراتی در سطح مدیریتی داشت اما دوباره شاپور یاوری به باشگاه برگشت اما شنیده شده که بودجه این تیم کاهش چشمگیری داشته‌است. نفت آبادان هم مثل سال‌های گذشته نیست. بعد از چند فصل سرمایه‌گذاری این تیم نتوانست طعم قهرمانی را بچشد و از درون این باشگاه نیز خبرهایی مبنی بر کاهش بودجه و احتمال عدم جذب بازیکن خارجی شنیده می‌شود. 

به جز شهرداری گرگان که دوباره در کادرفنی‌اش تغییرات داشته وضعیت باقی تیم‌ها نامشخص است. دانشگاه‌آزاد نیز که سال گذشته تیم خوبی داشت اما در کسب نتیجه دلخواه ناکام شد هنوز وضعیت مشخصی ندارد. هادی عامری سرپرست این تیم به ایسنا گفت: فدراسیون به باشگاه‌ها اعلام کرده که تا بیست و هفتم تیر برای حضور در لیگ اعلام آمادگی کنند و اگر نظری درباره آیین‌نامه دارند بگویند. به هر حال امسال وضعیت اقتصادی خوب نیست و شرایط تیم‌ها برای حضور در لیگ مناسب نیست. به نظرم فدراسیون باید خیلی زود برنامه‌ریزی کرده و با برگزاری جلسات وضعیت لیگ  را مشخص کند. اگر زمان بگذرد تیم‌ها خودشان را جمع نمی‌کنند و دوباره همه چیز لیگ به دقیقه ۹۰ می‌رسد. به هر حال جلسات لیگ نیز زمان‌بر است و باید خیلی زود شروع شوند.

فدراسیون بسکتبال در جذب اسپانسر ناکام بوده و در ارتباط گیری با باشگاه‌ها نیز موفق عمل نکرده‌است. زمانی که رامین طباطبایی با وعده‌های مختلفی که داشت به ریاست فدراسیون بسکتبال رسید این امیدواری در دنیای توپ‌ و تور ایجاد شد که علاقه‌مندان به ورزش به سمت بسکتبال هم بیایند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. وضعیت تیم‌های فصل قبل لیگ برتر مشخص نیست و حتی رئیس جدید  بسکتبال در راستای تشویق باشگاه‌ها مذاکره‌ای با مسوولانشان انجام نداده‌ است. شهرکرد و مشهد هم که گفته‌اند تمایل دارند تا وارد لیگ شوند اسپانسرهای خوبی ندارند و به نظر می‌رسد از همین ابتدا با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم کنند. 

باشگاه‌های زیادی مثل سایپا، پیکان، کاله و برخی دیگر که حتی سابقه حضور در بسکتبال را داشته‌اند در رشته‌های ورزشی مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند اما به سمت بسکتبال نمی‌آیند. دنیای توپ و تور امیدوار بود با تغییر مدیریت رایزنی‌ها با باشگاه‌ها بیشتر شود و رامین طباطبایی بتواند این باشگاه‌ها را برای ورود به بسکتبال ترغیب کند اما اتفاق‌هایی که در این شش ماه گذشته افتاده نشان می‌دهد که نه رئیس فدراسیون از ارتباط‌های چندان خوب و قوی برخوردار است و نه اطرافیانش. با این شرایط به نظر می‌رسد که امسال هم بسکتبال شاهد لیگی با کیفیت پایین خواهد بود. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تیم بسکتبال باویلچر مردان

حضور تیم بسکتبال باویلچر مردان در قهرمانی آسیا تایلند با ویلچرهای شکسته!

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, مهرداد آگین افزود: برای شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.