چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / استفاده‌ی عالمانه و دانش‌بنیان از آب و برق
استفاده‌ی عالمانه و دانش‌بنیان از آب و برق

امام جمعه‌ی شیراز تاکید کرد

استفاده‌ی عالمانه و دانش‌بنیان از آب و برق

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه‌ی شیراز با اشاره به تنگناهای موجود به واسطه‌ی کم‌آبی و تداوم خشکسالی، گذر از این شرایط را نیازمند استفاده‌ی عالمانه و دانش‌بنیان از آب و برق دانست.

امام جمعه شیراز

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله «لطف‌الله دژکام» در خطبه‌های نماز جمعه‌ی ۲۲ تیر شیراز، با اشاره به تابستان گرم امسال و مشکلاتی که به واسطه‌ی خشکسالی پیش آمده است، گفت: از عموم مردم و مسئولان استدعای خاضعانه دارم که فکر و برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف آب و برق داشته باشیم.

او با بیان اینکه گرما خود باعث افزایش مصرف است، یادآور شد که امکان دارد در این ایام مسرفانه مصرف کنیم و این موضوع هم گناه دارد و هم عوارضی به‌دنبال خواهد داشت که قطعی آب و برق خواهد بود.

دژکام گفت: مردم باید مدیریت مصرف را جدی بگیرند اما مدیران و مسئولان هم وظایفی دارند و آن هم برنامه‌ریزی‌های بلند مدت، میان‌مدت و کوتاه مدت است؛ اگرچه مسئولان می‌گویند برنامه دارند و باید امیدوار بود که این برنامه‌ها اثرگذار باشد.

او با تاکید بر اینکه بسیاری از مصارفی که در نظام صنعتی و کشاورزی و آشامیدنی تعریف شده مسرفانه است؛ گفت: این موضوع را مدیران و مسئولان و کارشناسان باید تبیین کنند؛ ما باید بعد از مصرف آب آشامیدنی فرصتی ایجاد کنیم تا آب به چرخه بازگشته و در مصارف صنعتی و غیر شرب استفاده شود.

دژکام با تصریح  اینکه سال‌ها می‌گویند آبفا می‌خواهد با اجرای طرح تصفیه‌ی فاضلاب زمینه‌ی استفاده از پساب را فراهم کند، خاطرنشان کرد: در این موضوع عقب هستیم، اگر نبودیم نمی‌گفتند که مجموعه‌ای آب شیرین و قابل شرب را برای صنعت استفاده می‌کند.

امام جمعه‌ی شیراز داشتن نگاهی عالمانه و دانش‌بنیان باید به مصرف آب از سوی مردم و مسئولان را خواستار شد و گفت: از مجموعه‌ی نظام مهندسی درخواست می‌کنم که در طراحی ساختمان‌ها ابتکاراتی انجام و از ضایع شدن آب شرب پس از مصارف خانگی جلوگیری شود تا این پساب قابل استفاده ضایع نشود؛ با استفاده از ابزارهای علمی این قضیه امکان‌پذیر است.

دژکام با بیان این‌که روش‌های علمی حفظ و صیانت آب را بکار نمی‌گیریم و دائم می‌گویند توصیه کنید؛ تصریح کرد: باید ابزار علمی این قضیه را مد نظر قرار دهیم و با استفاده از ظرفیت جوانان نخبه‌ی با فکر و دانشمند و روش‌های موجود به دنبال استفاده‌ی بهینه‌ از آب باشیم.

امام جمعه‌ی شیراز همچنین تصریح کرد: در فضای فعلی کشور و جهان باید رفتارهای مناسب را از خودمان نشان دهیم و یکی از انتظارات این است که مدیران سهل‌انگاری نداشته باشند.

نماینده‌ی ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه با مدیریت عالی استان صحبت‌هایی در این موضوع داشته است، گفت: مدیریت عالی استان اظهار لطف کردند که برای کم شدن فاصله‌ی مردم و مدیران و مسئولان پیگیری کنند.

امام جمعه‌ی شیراز گفت: اگر این موضوع محقق شود، می‌توانیم این شرایط دشوار را پشت سر بگذاریم زیرا از این سخت‌تر را هم گذرانده‌ایم؛ این نیازمند همراهی و همکاری مدیران داخل استان است؛ افراد باید از اعماق قلب خود تلاش کنند تا آنچه را در توان و اختیار دارند به قصد انجام امور مردم بکار بگیرند.

دژکام در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه‌ی شیراز به در پیش‌بودن ایام مبارک دهه‌ی کرامت اشاره و لزوم بهره‌گیری از این فضا را به نحو احسن مورد تاکید قرار داد.

او گفت: آستان مقدس حضرت احمدابن موسی(ع) تلاش‌هایی را برای بزرگداشت مناسب ایام دهه‌ی کرامت انجام داده‌اند؛ برنامه‌های مفصلی پیش‌بینی شده است؛ از عموم مردم درخواست می‌شود که برای این قضیه‌ی اهمیت قائل شوند.

دژکام با اشاره به اینکه روز جمعه‌ی آینده روز بزرگداشت حضرت احمدابن موسی شاهچراغ(ع) است، لزوم همراهی و تلاش همه افراد و دستگاه‌ها را برای برگزاری باشکوه برنامه‌های اثرگذار یادآور شد و گفت: برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که معلوم باشد اگر اینجا حرم سوم اهل بیت است ما هم که مجاوریم قدر آن را می‌دانیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.