صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / اقتصاد عشایری استان مرکزی در دست انداز بحران آب

اقتصاد عشایری استان مرکزی در دست انداز بحران آب

رئیس سازمان امور عشایری استان مرکزی کمبود آب را اصلی ترین مشکل عشایر استان مرکزی دانست.

عشایر

علی اکبر منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به جمعیت پنج هزار نفری عشایر استان مرکزی در قالب ۸۰۰ خانوار، براساس آخرین آمار سرشماری، اظهار کرد: هر چادر عشایری استان مرکزی به یک مجموعه توانمند و پویا در زنجیره تولید تبدیل شده، اما محدودیت منابع آبی در کمین این زنجیره قرار گرفته است.

وی با اشاره به آبرسانی سیار به وسیله تانکر در ۲۰ کانون عشایری استان مرکزی در ساوه و زرندیه اظهار کرد: با ساخت ۶ تانکر توسط سازمان عشایری استان با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۹۵ میلیون تومان و استقرار آن در نقاط عشایری که با بحران آبی بیشتری مواجه هستند عملیات آبرسانی به صورت سیار توسط دو کامیون حامل تانکر به صورت روزانه انجام می‌شود.

وی با اشاره به انتقال ۱۳۰۰ تانکر ۱۲ هزار لیتری آب به نقاط عشایری استان در سال گذشته گفت: امسال به دلیل گرمای شدید هوا این میزان به دلیل افزایش سرانه مصرف شرب و نیز نیاز آبی دام‌ها افزایش پیدا کرده است.

منصوری با تاکید بر اینکه از مجموع ۹۰ درصد جمعیت عشایری ساوه و زرندیه ۶۰ درصد آن ساکن زرندیه و ۳۰ درصد ساکن ساوه هستند و ۱۰ درصد مابقی نیز در راوه، دلیجان و خمین زیست موقت دارند، تصریح کرد: به منظور تامین آب کانون های عشایری استان که بیشترین آنها در شهرستان زرندیه هستند، مجتمع آبرسانی بیدلو این شهرستان با هزینه بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی راه‌اندازی و روستاهای بیدلو، قشلاق سردار، قشلاق سبزعلی، قشلاق بشیر و   یوسف‌علی از آن بهره‌مند خواهند شد.

وی در ادامه به حمایت دولت از طرح‌های اشتغالزایی عشایر اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به عشایر پرداخت شده است که ۱۰ میلیارد ریال آن از محل صندوق توسعه ملی و نیز ۱۰ میلیارد دیگر از محل ماده ۱۰ و ۱۲ خشکسالی و با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله به عشایر استان پرداخت شده است .

رئیس سازمان عشایری استان مرکزی تصریح کرد: تسهیلات اشتغالزایی از سوی صندوق توسعه ملی برای تکمیل و تقویت زنجیره تولید گوشت که در اولویت طرح‌های اشتغالزایی عشایر استان است به حدود ۸۰ خانوار عشایری استان پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: به دلیل فقیر شدن مراتع استان امکان چرای دام در طبیعت وجود ندارد، از این رو مبلغ ۱۰ میلیارد ریال از محل ماده ۱۰ و ۱۲ خشکسالی به منظور تامین نهاده‌های دامی به منظور خرید و تهیه علوفه پرداخت شده است.

منصوری در ادامه گفت: هم اکنون ۲۰ درصد نیاز استان مرکزی به تامین گوشت دام سبک توسط عشایر تامین می‌شود و عشایر در تولیدات لبنی و دام سنگین نیز نقش بسزایی در تامین نیاز استان مرکزی دارند.

۱۹ کانون عشایری در ساوه، ۲۱ کانون در زرندیه، یک کانون در راوه دلیجان و یک کانون در قره‌کهریز خمین وجود دارد که این کانون ها در شهرستان زرندیه در مناطق قطعه چهار و قطعه سه و قطعه خرقان و در شهرستان ساوه در مناطق ییلاقی گزل‌دره، شریف آباد، رزن همدان و قشلاقی انجیلاوند، کوهپنگ، حاجی آباد و طرازناهید قرار دارند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.