صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / وجود ۳۵۰۰ شیء تاریخی، فرهنگی و باستانی در موزه های اراک
وجود ۳۵۰۰ شیء تاریخی، فرهنگی و باستانی در موزه های اراک

وجود ۳۵۰۰ شیء تاریخی، فرهنگی و باستانی در موزه های اراک

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: در حال حاضر بیش از 3500 شیء تاریخی، فرهنگی و باستانی در سه موزه شهر اراک نگهداری می شود.

موزه

به گزارش کسب و کار نیوز، سیدمحمد حسینی در بازدید از سه موزه شهر اراک در جمع خبرنگاران افزود: درحال حاضر۳  موزه شامل مردم شناسی و باستان شناسی چهارفصل، موزه مردم شناسی مفاخر و مشاهیر استان و موزه صنایع دستی حسن پور در شهر اراک وجود دارند که قطع به یقین با توجه به داشته هایشان می توانند یکی از عناصر هویت بخش این شهر نوپا باشند.

وی افزود: هدف بازدید از این سه موزه بررسی مسائل، مشکلات، کمبودها و پیگیری جهت ارتقا سسیتم های حفاظتی در راستای پویایی و امنیت این موزه هاست. با توجه به اهمیت توسعه زیرساخت های گردشگری و جذب گردشگران به استان، برنامه ریزی جهت رونق بخش های مختلف صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی از راهکارهای توسعه زیربنایی شمرده می شود که در این بین نقش موزه ها بسیار حائز اهمیت است.

 او در ادامه گفت: در شهر اراک یکی از معضلات جاری، میانگین آمار بالای عدم حس تعلق شهروندان به شهر نوپایی است که داشته ها فراوانی دارد اما در دوره های مختلف زمانی، نسبت به برجسته سازی این داشته اهتمام ویژه ای نشده که این امر باعث ایجاد فاصله روحی شهروندان از شهر شده از این رو موزه ها به عنوان ریشه های معنوی یک جامعه می توانند نقش آفرینی مثبتی در پوشش این معضل داشته باشند. 

وی اظهار کرد: در این بین ارائه روش ها و راهکارهایی برای سوق نسل های جدید به سمت موزه ها یکی از اقداماتی است که میبایست در بازه های زمانی مختلف و برای دسته های مختلف کودکان، دانش آموزان و دانشجویان تدومین شود تا هویت بخشی در شهر نهادینه شود و شاهد بروز نعمات آن باشیم. یکی از نعمات حس تعلق شهروندان به شهر، مشارکت مطلوب و عمومی شهروندان در برنامه ها و اهداف دولت و نهاد های مدنی است که می توانند بستر ساز توسعه اجتماعی شوند.

حسینی در پایان گفت: در حال حاضر بیش از ۳۵۰۰ شی تاریخی، فرهنگی و باستانی در این سه موزه شهر اراک نگهداری می شوند که از این میان ۹۰۰ شئ در ویترین ها قرار دارند و باقی اشیا نیز در انبار نگهداری می شوند. این اشیا به صورت دوره ای در موزه ها تعویض می شوند تا هر نوبه بازدید برای شهروندان و گردشگران دارای جنبه های تفریحی، تحقیقی و علمی جدید باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.