صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ۳۱۰۰ نفر قربانی پیامک ‌ تقلبی
۳۱۰۰ نفر  قربانی   پیامک ‌ تقلبی

مقصر پيامك جعلي اینترنت رایگان 120 گيگي عيد فطر شناسايي شد

۳۱۰۰ نفر قربانی پیامک ‌ تقلبی

شایلی قرایی

همزمان با عید سعید فطر، پیامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه اپراتور اول به این مناسبت با استفاده از کد دستوری# ۱*۵*۶*۲*۱۰۰* به میزان ۱۲۰ گیگ حجم اینترنت رایگان اختصاص خواهد داد. مشترکانی که فریب این پیام جعلی را خوردند عضو یک سرویس حجمی با ارزش مالی بیش از ۲۰۰ هزار تومان شدند که این مبالغ در صورت‌حساب آنها لحاظ شد.به گزارش کسب و کار نیوز  همراه اول همان زمان در اطلاعیه‌ای جعلی بودن این پیغام را اعلام کرد، اما با توجه به شیوع این شایعه برخی از مشترکان کد را شماره‌گیری کرده بودند و خرید ناخواسته این سرویس باعث نارضایتی این مشترکان شده بود.
معاون سازمان تنظیم مقررات با هشدار درباره پیامک‌های تبلیغاتی با متن فریبنده، گفت: اپراتورهای تلفن همراه موظف هستند درباره ماهیت پیامک‌های جعلی به همه مشترکان اطلاع‌رسانی کنند. مجید حقی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به مشاهده ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با متن فریبنده از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی یا سرشماره‌های شخصی که کاربران را تشویق می‌کند، با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت کنند، گفت: برخی از کاربران با اعتماد به اینکه پیام‌ها، موارد درخواستی در پیامک را انجام می‌دهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر می‌شود. وی افزود: اپراتورها از سوی رگولاتوری موظف شده‌اند در این خصوص به مشترکان اطلاع‌رسانی کنند و همه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال کنند.
حقی با تاکید بر اینکه سازمان تنظیم مقررات با جدیت حقوق کاربران را از طریق مراجع حقوقی و قضایی مرتبط برای شناسایی عوامل اینگونه اقدامات پیگیری می‌کند از مردم درخواست کرد با بی‌توجهی به اینگونه پیام‌ها، اطلاعات مربوط به سرویس‌ها و خدمات ارزش‌افزوده را از سایت‌های اینترنتی رسمی اپراتورها دریافت کنند. معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری درباره خبر جعلی منتشرشده در عید فطر درباره فعال‌سازی سرویس بسته اینترنتی یک اپراتور از طریق کد دستوری تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده منشأ این پیامک شناسایی و موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری شد. وی افزود: این سرویس برای حدود ۵۰۰ هزار مشترک فعال شده بود که با پیگیری انجام‌شده، سرویس غیر فعال شده و بسته اینترنتی مشترکان به حالت قبل از این سرویس برگردانده شد و همچنین هزینه‌های دریافت‌شده از ۳ هزار و ۱۰۰ مشترک برای فعال‌سازی این سرویس، به آنها برگردانده شد.
در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز ضمن اعلام شناسایی بیش از ۳۱۰۰ نفر از متضرران پیامک دروغین اینترنت ۱۲۰ گیگابایتی، از برخورد جدی با کلاهبرداران خبر داد. اگرچه بارها درباره پیامک‌های تقلبی و دروغین خبرهایی منتشر شده و اعتراضاتی هم در پی داشته است؛ اما باز هم این پیامک‌ها موجبات کلاهبرداری و آزار و اذیت کاربران را فراهم می‌کنند. بر این اساس وزیر ارتباطات در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: با کلاهبرداری‌ها برخورد جدی می‌کنیم. همواره مردم از بنده در مواجهه حضوری یا در فضای مجازی خواسته‌اند که با پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی و فریبکاری‌ها و کلاهبرداری‌هایی که در این زمینه گاهی صورت می‌گیرد، مقابله جدی شود. پس از آنکه در عید فطر، عده‌ای با پیامک و طرح دروغ اینترنت ۱۲۰ گیگابایتی، تعدادی از مشترکان را فریب دادند و آنها اجبارا عضو یک سرویس حجمی یکی از اپراتورهای تلفن همراه شدند، اکنون عده‌ای دیگر، با سوءاستفاده از سرویس‌های ارزش‌افزوده اقدام به کلاهبرداری از مشترکان کرده‌اند.
آذری‌جهرمی همچنین اعلام کرد: برای بیش از ۳۱۰۰ قربانی نهایی، با دستور سازمان تنظیم مقررات، مبالغ عودت داده شد. در موارد اخیر، سازمان تنظیم مقررات توقیف فعالیت سرویس‌های ارزش‌افزوده متخلف را اعلام کرد. همچنین به اپراتورها ابلاغ شده ظرف یک هفته وجوه همه مشترکان این سرویس‌های ارزش‌افزوده را عودت دهند و با تکمیل مستندات این شرکت‌ها به مراجع مربوطه برای رسیدگی تخلفات معرفی شوند. وزارت ارتباطات با تاکید بر تسهیل مسیر تجارت مجاز و حمایت از آن، با مصادیق کلاهبرداری و سوءاستفاده‌های این‌چنینی با قاطعیت برخورد خواهد کرد.
اطلاع رسانی درباره ماهیت پیامک های جعلی
موسی نیازی، کارشناس فناوری اطلاعات
چگونگی پخش خبر اینترنت رایگان آن هم با این حجم باید از سوی خود کاربران مورد تردید قرار می‌گرفت، چراکه اپراتوری در شرایط امروز بعید است این حجم از اینترنت را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار بدهد، حال در هر شرایطی که می‌خواهد باشد. در دنیای امروز با توسعه اینترنت کاربران اشتیاق زیادی برای استفاده از آن دارند و به این دلیل که استفاده از آن روی موبایل ساده‌تر و در دسترس‌تر است، اینترنت موبایل بسیار فراگیر شده و به دنبال آن نیز افرادی سودجو در پی سوءاستفاده از مشترکان هستند. البته در این باره اصلا مدنظر اپراتورهای موبایل نبوده و نیستند، اما باید به لزوم توجه بیشتر آنها به این مهم تاکید داشت، چراکه اگر این پیام پخش شده اگر مربوط به اپراتور مربوطه نبوده باید بلافاصله اطلاع‌رسانی شود تا کاربران کمتری مورد سوءاستفاده قرار بگیرند. این بدین معناست که اپراتورهای تلفن همراه موظف هستند درباره ماهیت پیامک‌های جعلی مربوط به خدمات ارزش‌افزوده به همه مشترکان اطلاع‌رسانی کنند.
در این مدل از پیامک‌ها که شاکیان زیادی پیدا می‌کند و وعده اینترنت رایگان با مبالغ چند صد هزار تومانی جایگزین می‌شود، تلفن همراه کاربران قربانی به صورت رندوم مورد آزمایش قرار می‌گیرد. در موارد قبلی بررسی‌های انجام‌شده و با بررسی گوشی تلفن همراه یکی از شاکیان در آزمایشگاه، کارشناسان پلیس فتا بدافزاری را شناسایی کردند که بدون اطلاع کاربر و به صورت مخفی روی گوشی تلفن همراه هوشمند نصب شده است. این بدافزار پس از نصب روی گوشی کاربر به صورت خودکار شروع به ارسال پیامک با گوشی قربانی کرده و به تمام مخاطبان وی، پیامکی با مضمون دریافت اینترنت مجانی ارسال می‌کند و از مخاطبان می‌خواهد برای دریافت اینترنت به سایت یا کانالی ناشناس مراجعه کنند.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.