صفحه اصلی / استان ها / زنجان / افسردگی سالمندان با بیماری‌های جسمی همراه است
افسردگی سالمندان با بیماری‌های جسمی همراه است

کارشناس دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

افسردگی سالمندان با بیماری‌های جسمی همراه است

کارشناس سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان اظهار کرد: افسردگی در دوران سالمندی شایع است اما در بسیاری از مواقع نیز ممکن است تشخیص داده نشود.

سالمندان

شهره نصر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که برای درمان و پیشگیری از افسردگی دوران سالمندی کارهای زیادی می‌توان انجام داد، گفت: سالمندی تغییراتی را به زندگی سالمندان تحمیل می‌کند که می‌تواند به افسردگی در آنها بیانجامد.

وی ادامه داد: افسردگی در دوران سالمندی شایع است اما در بسیاری از مواقع نیز ممکن است تشخیص داده نشود. علامت اصلی افسردگی احساس غم مداوم و عدم علاقه به اموری است که فرد پیش از این به راحتی انجام می‌داده است. در صورتی که این علایم بیش از دو هفته طول بکشد و در عملکرد روزانه فرد اختلال ایجاد کند به آن بیماری افسردگی اساسی گفته می‌شود.

این مسئول با اشاره به این‌که افسردگی برای هر فردی ممکن است پیش بیاید و نشانه ضعف نیست، گفت: افسردگی سالمندان معمولا در همراهی با بیماری‌های جسمی آنها نظیر فشار خون، دیابت، دردهای مزمن و بیماری‌های قلبی بروز می‌کند. گاهی نیز نشانه‌های افسردگی سالمندان پس از تجربه‌های تلخ زندگی نظیر مرگ همسر و یا فرزند بروز و یا تشدید می‌شوند.

کارشناس سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان اظهار کرد: خطر ناشی از فوت خودکشی در سالمندان افسرده بیشتر از جوانان افسرده است. هم‌چنین بیماری افسردگی در سالمندان قابل درمان است. این بیماری را می‌توان به کمک دارو درمانی، درمان‌های روانشناختی و یا ترکیبی از این دو درمان می‌شود.

نصر با اشاره به این‌که برای بهبودی نیاز به درمان صحیح است، گفت: سالمندان نباید ارتباط اجتماعی خود را قطع کنند، باید سعی کنند ورزش و یا حتی پیاده‌روی ساده را در برنامه خود بگنجانند. هم‌چنین با توجه به این‌که مصرف مشروبات الکلی، موادمخدر و داروهای غیرمجاز، افسردگی را تشدید می‌کنند از مصرف آن بپرهیزند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.