صفحه اصلی / دسته بندی نشده / رتبه بندی خبرنگاران گلستانی
رتبه بندی خبرنگاران گلستانی

برای اولین بار درکشور اجراشد

رتبه بندی خبرنگاران گلستانی

استان گلستان باتوجه به دارا بودن 28 هفته نامه فعال و 4 دوهفته نامه ،14 ماهنامه و 2ماهنامه،23 فصل نامه و2فصلنامه ویک سالنامه دراستان فعال می باشند که از لحاظ کمی تقریبا اشباع شده است اما این نشریات از نظر کیفی نسبت به استان های مشابه در سطح پایین تر قرار دارند همچنین تاکنون برای 55 سرپرستی و نمایندگی پروانه فعالیت صادرشده است.اما با توجه به فعالیت این دسته از اصحاب رسانه در مطبوعات استان برای بهینه سازی عملکرد آنان اقداماتی مهم توسط واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ وارشاد استان صورت پذیرفته که از جمله رتبه بندی خبرنگاران،برگزاری انتخابات خانه مطبوعات، توزیع آگهی ها بصورت مستقیم توسط واحد مطبوعات، رفع بلاتکلیفی دکه های مطبوعاتی می توان اشاره کرد. توضیحات بیشتر در این رابطه را در گفتگوی ¬ اختصاصی مهندس ایرج رمضانی رئیس اداره رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با روزنامه کسب وکار می خوانید.

زهرااحمدی:

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اداره رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از رتبه بندی خبرنگاران استان خبرداد و گفت:رتبه بندی خبرنگاران گلستان برای اولین بار در کشوردراین استان اجرا شد که کمیسیون با بررسی وضعیت خبرنگاران و سوابق آنها اقدام به رتبه بندی خبرنگاران در ۴ رتبه “خبرنگار” ، “روزنامه نگار” ، “روزنامه نگار ارشد” و “روزنامه نگار خبره” کرده است.
مهندس ایرج رمضانی در بازدید از دفتر نشریه کسب وکار افزود:با همکاری اعضای کمیسیون رتبه بندی،دستور العمل اجرایی صدور کارت حرفه ای خبرنگار بومی پس از بررسی به تایید رسید.
وی اذعان کرد:طبق دستورالعمل؛این کمیسیون از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام الاختیار به عنوان رئیس کمیسیون،رئیس اداره رسانه،یک نماینده از خانه مطبوعات ،یک نماینده از سرپرستی نشریات سراسری، یک نماینده از مدیران مسئول، یک نماینده از خبرگزاری های فعال ، یک نفر از صاحب نظران و پیشکسوتان مطبوعاتی در استان تشکیل شده است.
وی اظهار کرد: اعتبار کارت صادر شده با عنوان “خبرنگار و روزنامه نگار” ۲ سال ، “روزنامه نگار ارشد” ۳ سال و “روزنامه نگار خبره” ۴ سال خواهد بود.
رئیس اداره رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت:در گام نخست با توجه به اسناد و مدارک موجود خبرنگارانی که در سامانه جامع رسانه های کشور ثبت نام و عضو خانه مطبوعات بودند و پرونده الکترونیک آنها در دسترس واحد رسانه فرهنگ وارشاد استان بود ساماندهی و رتبه بندی لازم انجام شد تا در صورت داشتن مدارک،گواهینامه های آموزشی و مدارک شرکت درجشنواره ها که درآن مقام آورده باشنددرسامانه بارگذاری وبررسی شد البته اطلاع رسانی های لازم با تمدید مهلت برای بارگذاری اسناد تا۲۰ خرداد ماه بوده واز نظرکمیسیون رتبه بندی آن قطعی که به زودی بااعتبار یکساله کارت خبرنگاری صادر وتحویل خبرنگاران خواهدشد .
به گفته مهندس رمضانی؛درگام دوم،نمایندگی نشریاتی هستند که خود آنها خبرنگاروسرپرست می باشند.
وی اذعان کرد:در گام سوم مدیران مسئول هستند البته دردرجه اول خود آنان دارای کارت مدیر مسئولی بوده اما آن مدیران مسئولی که خود آنها خبرنگار بوده و تمایل به داشتن کارت خبرنگاری نیز دارند مدارک آنان در کمیسیون مطرح و بررسی ودر صورت داشتن شرایط لازم به آنان کارت خبرنگاری نیز داده می شود.
وی بیان کرد:درگام آخرخبرنگاران واهالی مطبوعاتی که عضو خانه مطبوعات نیستند ودرسامانه جامع رسانه ها ثبت نام نکرده باشند بنابه به خواست خودآنها با ارائه مدارک وتشکیل پرونده با مراجعه به اداره فرهنگ وارشاد و بررسی درخواست آنان وبراساس امتیاز کسب شده رتبه بندی شده و کارت خبرنگاری صادرخواهد شد.
رئیس اداره رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در خصوص عملکرد هیئت مدیره جدید خانه مطبوعات گلستان گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد با همکاری خبرنگاران انتخابات خانه مطبوعات رادر اسفند ماه سال گذشته برگزارکردوهیئت مدیره خانه مطبوعات از میان خبرنگاران افرادی پر انرژی ،باانگیزه و جوان انتخاب شدند که توانستند تاکنون گامهای موثر وخوبی را برای اصحاب رسانه بردارند.
مهندس رمضانی افزود:البته این نافی این نیست که خانه مطبوعات بدون نقص باشد انتظارداریم ازپیشنهاد ونمایی که به آنان داده شده بتوانند به نحو احسن درپیشبرد اهداف خانه استفاده کنند.
قبل از اجرای قانون توزیع آگهی هاوجود رانت و ارتباطاتی در برخی از ادارات بوده تا آگهی به برخی از خبرنگاران خاص داده میشد
وی در مورد برنامه توزیع آگهی ها که از اردیبهشت ماه توسط اداره ارشاد اجراشد،بیان داشت:از نظر ما معیار قانون است،چیزی که قانون باشد،باید اجرا شود.ما در دوره های پیشین قصد اجرای آن را داشتیم که البته یکسری دلایل هایی عنوان شد واین امر به تاخیر افتاد اما با انتخابات هیات مدیره خانه مطبوعات جدید و با گذشت زمان ما تصمیم گرفتیم این قانون را به صورت آزمایشی در گلستان اجرا وفرآیند کاررا بررسی کنیم.
وی اظهار کرد:البته در طی این دوماه سپری شده از اجرای این برنامه خیلی از موارد برای ما مشخص شد اما برخی از مسائل در خصوص ارتباطات شکل گرفته شده بین یکسری ازخبرنگاران ویاآگهی بگیران با روابط عمومی ها ودستگاه های اجرایی که حتی مدیران آن سازمان ها ازآن بی خبربوده و توسط خبرنگاران به اطلاع مارسیده وشاید درحال حاضر سند ومدرکی موجود نباشد ولی اطمینان داریم وجود رانت و ارتباطاتی بوده و هست که برخی از روابط عمومی ها در طی اجرای قانون توزیع آگهی توسط این اداره تماس گرفتند تا آگهی آن اداره یا سازمان رابه برخی از خبرنگاران خاص داده شود و این اسرار دال براین دارد که چنین ارتباطاتی وجود داشته حالا این به چه شکلی بوده در دست رسیدگی است.
وی خاطرنشان کرد: از زمان اجرای طرح توزیع آگهی توسط واحد مطبوعات براساس نوبت به سرپرستی های دارای پروانه ،آگهی ها توزیع شده وحتی افردی با داشتن چند نمایندگی به نوبت آگهی دریافت کردند وما در حال حاضرازاین روش عملکرد راضی هستیم و با توجه به شنیده ها برخی از نماینده های نشریات هم تاکنون رضایت خودرا بیان داشتند.مطمئناً برخی با اجرای این طرح مخالف هستند که باید دلایل آنان بررسی شود.

رئیس اداره رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت:طبق قانون نامه ای که بنام اداره ارشاد زده شده باشد به دست خبرنگار داده شود خلاف قانون است وباید دستگاه مربوطه پاسخگوی عملکرد خود باشد.
مهندس رمضانی در خصوص مبالغ متفاوت آگهی های داده شده به نشریات افزود:طبیعتا این مورد در دوره‌های بعد بایدبررسی وبالانس شود و در طی یک دوره کوتاه مقدور نیست و باید مدتی ازاین طرح سپری تا نواقص آن مشخص وبرطرف شود وبرآن اساس توزیع آگهی صورت گیرد.
وی بیان کرد: طرح توزیع آگهی ها برای اولین بار درسطح استان اجراء شده ونیاز است نمایندگی ها قدری تحمل داشته تا نتیجه این روش مورد رسیدگی وچنانچه اشکالی در آن باشد با همفکری اصحاب رسانه نسبت به رفع آن اقدام لازم صورت می پذیرد.
وی در خصوص شرایط توزیع آگهی توسط واحد مطبوعات به رسانه ها گفت:نشریات باید تابع یکسری ضوابط تعیین شده بوده که شامل داشتن دفترمناسب بهمراه منشی ، رعایت قوانین و مقررات مربوطه و انعکاس خبرهای مربوط به استان ونیز توزیع روزنامه به تعداد اعلام شده در سامانه جامع رسانه های کشور است که مورد توجه قرار خواهد داشت.
وی افزود:طبق قانون هر فرد میتواند ۳ نمایندگی نشریه داشته باشد البته گلستان از استان های کم برخوردار بوده وهرفرد واجدشرایط تا ۵ نمایندگی راپوشش دهدالبته امکان تغییر این دستورالعمل و بخشنامه درآتی وجود دارد.
دکه های مطبوعاتی جزو بلاتکلیف ترین صنف هادراستان هستند که هیچ توجهی به آنان نمی شود
رئیس اداره رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت:ما هنوز نمیدانیم مسئولیت دکه های موجود درسطح شهر با کدام ارگان است.دکه های مطبوعاتی همانگونه که از نام آن مشخص می باشد مطبوعاتی هستند وباید در زمینه های مطبوعاتی فعالیت کنند اما بدلیل عدم صرفه اقتصادی درکنار آن دکه ها میتوانند درقالب فعالیت های فرهنگی نیزفعالیت کنند نه آنکه چیپس،پفک،دخانیات واسباب بازی و غیره فروخته شود.
مهندس رمضانی افزود:متاسفانه دردکه های مطبوعات سطح شهر همه نوع اقلامی وجود دارد اما با توجه به عدم داشتن دستورالعمل لازم دراین خصوص هیچ گونه ساماندهی حتی توسط شهرداری صورت نگرفته وباعث بلاتکلیفی این صنف شده است.
وی بیان کرد:در صورتی که دکه های مطبوعاتی صنفی هستند اما هیچ متولی ثابتی ندارند و هیچ ارگانی مسئولیت آنان را نمی پذیرد و در حال حاضر فعالیت دکه ها به صورت نسل در نسل واگذار شده ودارندگان دکه ها هیچ برگه یا کاغذی در دست ندارند که این دکه متعلق به چه شخصی می باشد وشهرداری دراین بین چه نقشی دارد در صورتیکه شهرداری و شورای شهر می توانند با تعامل با اداره ارشاد دکه های موجود را ساماندهی کرده که این اقدام باعث زیباسازی شهر نیزخواهد شدو قابل توجه است افرادی که دراین دکه ها فعالیت دارنداز هیچ گونه بیمه ای برخوردار نیستند و زمانی که با مانعی مواجه می شوند به منظور تعطیلی دکه به سراغ فرهنگ وارشاد می آیند البته این قشر جزو بلاتکلیف ترین صنف ها هستند که هیچ توجهی به آنان نمی شود .

رئیس اداره رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از برگزاری کلاس فن بیان وگفتگو در مرکز استان خبردادوگفت: اداره فرهنگ وارشاد هزینه‌ مربوط به آنرا به خانه مطبوعات پرداخت کرده است وتاکنون اجرای یک دوره از کلاس در گرگان انجام شده که با استقبال خوبی مواجه شده و دوره دوم آن به زودی در گنبد برای خبرنگاران شرق استان برگزار خواهد شد.
مهندس رمضانی از برگزاری دوره مقدماتی روزنامه نگاری توسط مرکز مطالعات معاونت مطبوعاتی خبرداد وافزود:این دوره درنیمه دوم سال جاری برگزار خواهد شد و درکنارآن ما سعی داریم آموزش هایی درمناطق مختلف استان نیزداشته باشیم.
وی بیان کرد: خبرنگاران وروزنامه نگاران ما نباید فقط اکتفا به برگزاری کلاس های آموزشی توسط فرهنگ و ارشاد داشته باشند و باید از وضعیت جامعه آگاهی کامل داشته و نیز سطح دانش روزنامه‌نگاری خود را به روز ارتقاء دهند.

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

برنامه‌هایمان در حوزه توسعه تجارت ادامه دارد/ تحقق کامل گمرک هوشمند در سال جدید

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمد رضوانی فر در پیامی ضمن آرزوی قبولی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.