صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / رییس انجمن سیمان: مشکل فعلی ناشی از نبود تقاضاست
رییس انجمن سیمان: مشکل فعلی ناشی از نبود تقاضاست

رییس انجمن سیمان: مشکل فعلی ناشی از نبود تقاضاست

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است که شرایط امروز این صنعت ناشی از رکود در صنعت احداث ساختمان و نبود تقاضاست که متولی آن دولت محسوب می شود.

‘ سید محمد اتابک ‘ در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: مشکل نبود زیر ساخت برای صادرات، هزینه سنگین حمل و نقل، نبود پروتکل های اقتصادی و اعمال تعرفه های اضافی به صادر کنندگان و مشکل جدی نقل و انتقال وجه ناشی از صادرات به عنوان دغدغه های فعالان این بخش است .
وی اضافه کرد: دولت فاکتورهای مزبور را می تواند با برنامه ریزی لازم به نفع تولید کشور هدایت کند و با اعطای وام های ارزی ضمن کمک به تجهیز و نوسازی واحد های تولیدی، امکان صادرات را فراهم سازد .
به گفته اتابک شرایط امروز برای شمار زیادی از واحد های تولیدی بگونه ای رقم خورده که قادر به حفظ ۵۰ درصد از تولید قبل از تحریم نیستند، اما کارخانه های تولید سیمان در دوره تحریم ضمن افزایش تولید، طرحهای توسعه را به مورد اجرا گذاردند .
اتابک تصریح کرد: تولید کنندگان سیمان با وجود تلاش های ارزنده برای تداوم فعالیت، در اعطای وام های ارزی جایگاهی ندارند و درعین حال، بهای تغییر پایه پولی کشور از تولید کنندگان طلب می شود.
رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان همچنین گفت: چنانچه صنعتگران مسئول اقتصاد کلان کشور هستند، پرداخت بهای پایه پولی کشور درست است و منطق دارد که تحمل زیان بکنیم، اما درصورتی که دولت شرایط اقتصاد کلان را برنامه ریزی می کند، آنگاه اخذ وام ارزی بعد از تغییر پایه پولی از تولید کنندگان به معنی تعطیلی کارخانه ها و معضلات اجتماعی بعدی آن است .
وی افزود: سال ۱۳۹۳ براساس میانجیگری وزارت صنعت بدلیل زمستان سرد و کمبود گاز، با وزارت نفت توافق شد که کارخانه های سیمان تعطیل شوند، تا گاز به مشترکین خانگی برسد، این توافق مورد تایید وزارتخانه های صنعت، معدن وتجارت، نفت و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان قرار گرفت، به موجب آن اختصاص ۲۹ میلیون دلار ناشی از این توافق به صنعت سیمان مورد پذیرش قرار گرفت .
اتابک خاطرنشان کرد : قرار بود برابر توافق وجه مربوطه نقدی پرداخت یا با تهاتر از طریق گاز مصرفی در مدت ۶ ماه در حساب کارخانه ها عمل شود و این موضوع در بیستم تیرماه ۱۳۹۴ به رییس سازمان برنامه وبودجه توسط وزیر نفت اعلام شد، اما تاکنون با گذشت بیش از سه سال نه تنها به توافق و نامه مربوطه عمل نشده، بلکه گاز کارخانه ها هم بدلیل بدهی قطع می شود .
وی گفت: کارخانه های سیمان از دولت انتظار دارند که نسبت به تهاتر طلب آنها با بدهی به شرکت گاز اقدام شود تا این موضوع مانع از لطمه زدن به اعتماد میان تولید کنندگان و دولت شود .
رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: چنانچه قرار است حمایتی از تولید صورت گیرد، دولت به تعهداتش عمل کند و ایجاد تقاضا نماید، تولید بیش از این از حاکمیت درخواستی ندارد.
به گزارش کسب و کار نیوز، پیش از این اعلام شده است ۷۱ کارخانه سیمان ظرفیت بیش از ۸۰ میلیون تن دارند، اما علاوه بر چالش مصرف داخلی، مشکل صادرات دارند.
اقتصام ** ۱۵۵۹** ۱۷۰۱

همچنین مطالعه کنید:

رسیدگی به ۲ هزار شکایت از خودروسازان در شورای رقابت

به گزارش کسب و کار نیوز ، سپهر توکلی دادجوی گفت: شورای رقابت هیچ وقت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.