صفحه اصلی / استان ها / زنجان / میزان بهره‌برداری از ‌منابع غنی و متنوع معدنی در کشور محدود است
میزان بهره‌برداری از ‌منابع غنی و متنوع معدنی در کشور محدود است

یک مسئول:

میزان بهره‌برداری از ‌منابع غنی و متنوع معدنی در کشور محدود است

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: معادن اولین زنجیره تامین مواد اولیه همه صنایع است.

معدن

‌ایرج امینی در گفت‌‌وگو با ایسنا،‌ اظهار کرد: در حال حاضر طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری کشور اجرا می‌شود و هدف کلی از تهیه و اجرای طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری، تهیه آمار و اطلاعات مربوط به عملکرد این بخش و محاسبه سهم آن در تولید ناخالص داخلی کشور، مقدار و ارزش تولیدات، مقدار و ارزش فروش، مقدار و ارزش صادرات مستقیم، ارزش افزوده، ترکیب نیروی انسانی به تفکیک تولیدی، غیر تولیدی، مدرک تحصیلی و مقدار استخراج، ارزش سرمایه‌گذاری و پارمترهای زیست‌محیطی، بهداشت ایمنی و … است.

این مسئول ادامه داد: عملیات میدانی طرح آمارگیری معادن کشور از تاریخ نهم تیرماه امسال تا ۳۱ شهریور ماه به مدت ۸۵ روز همزمان با سراسر کشور در استان زنجان نیز انجام خواهد شد. در این طرح کارشناسان آمارگیر با مراجعه به معادن در حال بهره‌برداری اطلاعات تفصیلی مورد نظر را در قالب پرسش‌نامه، طرح و جمع‌آوری خواهند کرد.

وی افزود: این طرح به واسطه وابستگی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور به‌عنوان اولین بخش در زنجیره تامین سایر صنایع، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، ولی به‌رغم وجود منابع غنی و متنوع معدنی در کشور میزان بهره‌برداری از این منابع محدود است.

امینی خاطرنشان کرد: در صورتی که امکان توسعه اکتشاف بیشتر معادن فراهم شود منجر به رشد صنایع فرآوری شده با ارزش افزوده بالا خواهد شد که قادر است سهم بیشتری در تولید ناخالص داخلی کشور و همچنین صادرات غیرنفتی قابل توجهی را به خود اختصاص دهد که در نتیجه آن از بخشی از منابع ارزی کشور تامین خواهد شد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، یادآور شد: با توجه به تنوع محصولات معدنی استان و وجود ۱۱۲ معدن در حال بهره‌برداری و همکاری در پاسخگویی به کارشناسان آماری و دقت در تکمیل پرسشنامه‌ها، می‌تواند ظرفیت بالای استان در این بخش را نشان داده و بروز مزیت‌های استان منجر به اتخاذ تصمیمات درست برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توسعه بخش معدن، کاربردها و مزیت‌های بسیاری چه به صورت مستقیم‌(بالا بردن سهم معدن در تولید ناخالص ملی) و چه به صورت غیر مستقیم (اشتغالزایی، توسعه مناطق کمتر توسعه یافته، ممانعت از مهاجرت) به همراه دارد.

گفتنی است نتایج این طرح پس از جمع‌آوری اطلاعات از معادن کشور حداکثر تا پایان امسال در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.