صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / سیاست‌های پولی برای تقویت روحیه کارآفرینی مناسب نیست
سیاست‌های پولی برای تقویت روحیه کارآفرینی مناسب نیست

رییس پارک علم وفناوری همدان :

سیاست‌های پولی برای تقویت روحیه کارآفرینی مناسب نیست

رییس پارک علم و فناوری همدان با اشاره به اهمیت به اقتصاد دانش بنیان به عنوان مبنای اقتصاد مقاومتی گفت: سیاست‌های پولی در کشور برای تقویت روحیه کارآفرینی و نوگرایی مناسب نیست و باید برای حل این مشکل کار کارشناسی شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایران اکونومیست، مجید کزازی در نشستی با اصحاب رسانه های محلی و کشوری اظهار داشت: زمان بازپرداخت اعتبارات اعطایی به شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور، اندک و سود این اعتبارات زیاد است در نتیجه نخبگان و نوآوران به سختی می توانند از این اعتبارات استفاده کنند.
وی با تاکید بر ضرورت حل این مشکل برای شکوفایی اقتصاد دانش بنیان افزود: باید از ضمانت های اعتباری و اعتبار شرکت ها برای اعطای وام استفاده شود اما در هر حال نیازمند کار کارشناسی دقیق در این زمینه هستیم.
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا درباره برنامه سند راهبردی پارک علم و فناوری همدان اظهار داشت: این برنامه را بر اساس سه محور تدوین کرده ایم که محور اول رشد کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان، محور دیگر فعال سازی و روزآمد سازی صنایع از طریق واحدهای تحقیق و توسعه در مراکز دانشگاهی و پارک و محور سوم توسعه تعاملات منطقه ای و بین المللی در سطح منطقه و کشور است.
وی با اشاره به توجه به چالش های منطقه ای در پذیرش طرح های علمی افزود: در حوزه کشاورزی و مسائل مربوط به آن یعنی بحران آب، فرسایش خاک، انرژی های تجدید پذیر و صنایع دستی فعالیت می کنیم، یک مرکز رشد تخصصی در مورد صنایع دستی در شهرستان لالجین تاسیس شده است و توسعه طرح های مرتبط با تجهیزات پزشکی و دارو نیز در دستور کار قرار دارد.
کزازی در مورد شرکت های دانش بنیان و فروش آنها در همدان و پارک علم و فناوری این استان نیز توضیح داد: ۵۴ شرکت دانش بنیان در استان و ۲۷ شرکت در پارک مستقر هستند، همچنین ۱۵۰ واحد فناور در مراکز مختلف و ۵ مرکز رشد در استان تاسیس شده اند، ۹۷۰ نفر در واحدهای فناور و هزار و ۲۰۰ نفر در شرکت های دانش بنیان کار می کنند، مجموع فروش شرکت ها در سال گذشته ۱۹۰ میلیارد تومان و نزدیک به دو میلیون دلار فروش ارزی بوده است.
رییس پارک علم و فناوری همدان در مورد اعتبارات تخصیص یافته به شرکت ها و واحدهای فناور مستقر در این مجموعه علمی و فناوری توضیح داد: اعتبارات ما از دو بخش داخلی و خارجی تامین می شود، اعتبارات داخلی را وزارت علوم با سود چهار درصد در اختیار ما قرار می دهد که به افراد نوآور در سطوح مختلف و بر اساس آیین نامه تعلق می گیرد و اعتبارات خارجی از بانک های عامل و در واقع صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق امید و کمی هم بانک ملی تامین می شود.
وی اظهار داشت: در سال ۹۶ حدود ۶۰۰ میلیون تومان از منابع داخلی و یک و نیم میلیارد تومان از منابع خارجی به شرکت ها و واحدهای فناوری تزریق شده است.
کزازی درباره تجاری سازی محصولات این شرکت ها گفت: ۶۰ درصد محصولات شرکت ها به مرحله تجاری سازی رسیده و این محصولات بیشتر در حوزه برق و الکترونیک، شیمی، عمران، مهندسی پزشکی، زیست فناوری و فناوری اطلاعات بوده است.
وی در پایان با تاکید بر ضرورت حل چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان گفت: دو چالش اصلی که نوآوران و فناوران با آن روبرو هستند سیاست های نامناسب پولی با روحیه کارآفرینی و دیگری قاچاق کالا است که کالاهای مشابه تولید داخل را بدون مالیات، گمرک و هر گونه نظارتی وارد بازار می کنند.

همچنین مطالعه کنید:

✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن)

✅گارگاه آموزشی آنلاین ✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن) ✅مدرس: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.