صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / کاهش شدید سن اعتیاد/کشف ۱۵۱۰ کیلو مواد مخدر در استان مرکزی
کاهش شدید سن اعتیاد/کشف ۱۵۱۰ کیلو مواد مخدر در استان مرکزی

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی عنوان کرد:

کاهش شدید سن اعتیاد/کشف ۱۵۱۰ کیلو مواد مخدر در استان مرکزی

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با تاکید بر اینکه کاهش شدید سن اعتیاد زنگ خطر را برای جامعه جوان کشور و استان به صدا درآورده است، گفت: در سه ماهه نخست سال جاری 1510 کیلوگرم مواد مخدر با رشد 19 درصدی نسبت به سال گذشته در استان کشف شد.

اعتیاد

به گزارش کسب و کار نیوز، سرهنگ احمدرضا چگینی در نشست مطبوعاتی با اشاره به اینکه امروز مواد مخدر پس از تروریسم و جنایت، سومین عامل تهدیدکننده جهان است، عنوان کرد: چالش‌های زیست‌محیطی، تهدیدات هسته‌ای، فقر و مواد مخدر چهار بحران اساسی امروز جهان است و از جمعیت ۷ میلیارد نفری دنیا ۲۰۰ نفر درگیر اعتیاد و مواد مخدر هستند. 

وی با بیان اینکه افغانستان که ۹۳ درصد تریاک جهان را تولید می کند در مجاورت جمهوری اسلامی واقع شده است و تنها راه تسهیل‌ ترانزیت مواد مخدر از این کشور، ایران و سپس ترکیه است، افزود: مواد مخدر یکی از تهدیدات جهانی با سود سرشار حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد دلاری است که در قالب مافیا و جریان‌های سازمان‌یافته تولید و فروخته می شود و باید با تمام توان و تجهیزات در راستای برخورد با عناصر تهیه و توزیع آن اقدام کرد. 

چگینی بر لزوم یافتن علل و عوامل گرایش به سمت اعتیاد تاکید کرد و با بیان اینکه امروز به جای جرم‌محوری به دنبال مجرم‌محوری هستیم، افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری اعتیاد به عنوان اولین آسیب اجتماعی کشور مطرح شده و برای مبارزه همه‌جانبه با آن سیاست‌های ۱۱ ماده‌ای ابلاغ شده است. 

وی ایجاد گفتمان‌سازی ایجابی در مبارزه با مواد مخدر را یکی از راهکارهای موثر در پیشگیری و کنترل مواد مخدر و اعتیاد دانست و گفت: در جریان پیشگیری و مقابله باید از ظرفیت کلیه سازمان‌ها و سمن‌ها در کنار نیروی انتظامی و پلیس مبارزه با مواد مخدر استفاده کرد اما نکته مهم در این راستا کاهش تقاضا در اعتیاد است. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با اشاره به تولید ۱۸۵ تنی تریاک در سال ۲۰۰۱ در افغانستان که در حال حاضر به بیش از ۹ هزار تن افزایش یافته است گفت: بیش از ۳۶۰ لابراتوار به صورت شبانه‌روزی در این کشور مشغول تولید مواد مخدر هستند و موقعیت جغرافیایی حساس افغانستان نسبت به ایران ضرورت مبارزه را محسوس کرده است. در همین راستا اقداماتی همچون راه‌اندازی دفتر تخصصی مشاوره در پلیس، برگزاری بیش از ۱۰ نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد، برپایی نمایشگاه دائمی آسیب اجتماعی، برگزاری ۳۰ کارگاه شناخت انواع مواد مخدر، برپایی دوره تخصصی شناخت موادمخدر برای پرسنل با توجه به وجود بیش از ۷۰۰ نوع مواد مخدر و روانگردان در دنیا و پاکسازی نقاط آلوده با توجه به وجود بیش از ۹۰ نقطه آلوده شناسایی شده در استان مرکزی انجام گرفته است. 

وی با اشاره به ساماندهی معتادان با همکاری دیگر دستگاه‌ها عنوان کرد: ۳۱ مرکز ترک اعتیاد در استان مرکزی فعال است که تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در این راستا ساماندهی و بازپروری شده است.   

چگینی در خصوص کشفیات استان مرکزی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال جاری هزار و ۵۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف شده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته هزار و ۲۷۱ کیلوگرم بوده است،  اظهار کرد: در کشف ماهانه (تیرماه تا به امروز) رشد ۱۸ درصدی حاصل شده و در سه ماهه سال جاری ۱۹ درصد افزایش کشفیات رقم خورده است. در بحث دستگیری معتادان در ماه جاری تاکنون ۴۰ درصد و در سه ماهه نخست سال جاری ۴۴ درصد رشد ثبت شده است و در خصوص دستگیری متهمان و مرتبطین با حوزه مواد مخدر در تیرماه ۴۸ درصد افزایش و در سه ماهه نخست سال جاری ۱۶ درصد افزایش درصد گزارش شده است. این میزان رشد حاصل اقدامات برنامه‌ریزی شده است و بحث مقابله با تمام توان، تجهیزات و نیروهای متخصص انجام می‌شود،حتی در تمامی عملیات‌های برون‌استانی موفقیت کامل رقم خورده است. 

وی از کشف و انهدام ۲۹ باند توزیع مواد مخدر با رشد ۴٫۵ درصدی در سال گذشته خبر داد  که این میزان رشد همراه با کشف ۷ تن و ۴۳۴ کیلوگرم مواد مخدر بوده است و افزود: در سال جاری تاکنون حدود ۶ باند اصلی توزیع مواد مخدر در استان کشف شده و بیشترین ماده مخدر در این کشفیات تریاک بوده است. ایستگاه دلیجان نیز یکی از محورهای پرتردد قاچاقچیان است، همچنین ۹ لابراتور نیز در استان کشف و منهدم شده است. 

چگینی بیشترین ماده مخدر مصرفی در استان مرکزی را “تریاک” و سپس”گل” عنوان کرد و با اشاره به اینکه پیشگیری وظیفه ذاتی پلیس نیست، اما در این راستا در حوزه کاهش تقاضای مواد مخدر برنامه‌هایی انجام می‌شود، گفت: ۲۳ درصد اولین تجربه ها در حوزه مصرف مواد مخدر ناشی از کنجکاوی، ۱۸٫۴ درصد به منظور کسب لذت و ۱۳٫۲ درصد به دلیل تفریح صورت می‌گیرد و باید با توجه به مخاطبان جهت مقابله هدفگذاری صورت گیرد. 

وی دلیل گرایش بیشتر به مصرف مواد مخدر صنعتی نسبت به مواد مخدر سنتی را تغییر ذائقه و مدت زمان کمتر برای مصرف دانست و افزود: مواد مخدر صنعتی سودآوری بیشتری نسبت به مواد مخدر سنتی دارند. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با اشاره به کاهش شدید سن مصرف مواد مخدر در کشور و استان مرکزی گفت: این کاهش سن زنگ خطر را به صدا درآورده است و بیشترین تهدید را برای قشر نوجوان و جوان دارد به طوری که غالب دستگیرشدگان مرتبط با مواد مخدر بیش از ۲۵ سال سن دارند و تعداد انگشت‌شماری نیز کمتر از ۱۸ سال بوده‌اند که باید روند آموزش مناسب و فارغ از آموزش‌های برانگیزاننده را برای آنها دنبال کرد، از طرفی نباید از محاسن فضای مجازی در امر پیشگیری و آموزش غفلت کرد چراکه می‌توان از طریق این ظرفیت آموزش‌های اثربخشی را ارائه کرد و تبلیغات مثبتی را به انجام رساند و در مقابل تبلیغات منفی موجود ایستاد. 

وی با بیان اینکه ساماندهی معتادان وظیفه دستگاه‌های دیگر است و تنها پلیس در موارد تهاجر افراد وارد عمل می‌شود و معتاد متجاهر را به مرکز ترک اعتیاد معرفی می‌کند، طبق آمار حدود ۷۰ هزار معتاد در استان مرکزی وجود دارد که حدود ۱۰ درصد آنان بانوان هستند، تنها کمپ ترک اعتباد بانوان استان مرکزی ظرفیتی معادل ۲۰ تا ۳۰ نفر را دارد، اما نکته حائز اهمیت این است که موفقیت در بحث مبارزه با مواد مخدر زمانی حاصل می‌شود که بتوان کاهش تقاضا را رقم زد. 

چگینی با تاکید بر اینکه ایستگاه اول آموزش، خانواده و ایستگاه دوم آموزش و پرورش است که باید در حوزه رفتاری برنامه‌ریزی و اقدامات موثر داشته باشند، بیان کرد: در امر پیشگیری، مباحث فرهنگی بسیار کمک کننده است و بخشی از اعتیاد کنونی جامعه خاصه در بین زنان حاصل عدم اطلاعات کافی و تبلیغات نامناسب و ترغیب آنان به استفاده از مواد مخدر جهت لاغری یا سرخوشی است که باید در جهت مهارت‌افزایی و ارائه آموزش‌های کاربردی در این قشر اقدام کرد. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با اشاره به طرح‌های مطالعاتی انجام شده در این خصوص اظهار کرد: طرح های مطالعاتی بسیاری انجام شده است اما در حوزه عملیاتی اقدام شاخصی انجام نشده و اگر امروز موفقیتی در حوزه مبارزه با مواد مخدر حاصل شده است ناشی از هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط و مردم است.

وی بر لزوم بررسی علل بروز جرایم تاکید کرد و افزود: باید از مهندسی معکوس استفاده کرد و از پاسخ به سوال رسید و علل بروز جرم را بررسی کرد. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.