چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / سه میلیون و ۲۱۰ هزار واحد روستایی صاحب سند شده اند
سه میلیون و ۲۱۰ هزار واحد روستایی صاحب سند شده اند

سه میلیون و ۲۱۰ هزار واحد روستایی صاحب سند شده اند

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تاکنون سه میلیون و 210 هزار واحد مسکن روستایی و 197 هزار واحد شهری در شهرهای زیر 25 هزار نفر کشور صاحب سند مالکیت شده اند.

محمدرضا شاملو بعدازظهر چهارشنبه در حاشیه سفر خود به استان قزوین به خبرنگاران افزود: صدور سند مالکیت روستایی را کاری مشترک بین این نهاد و ثبت و اسناد کشور دانست و با توجه به حضور مستمر بنیاد مسکن در روستاها، قانونگذار این وظیفه را بر عهده ما گذاشته است.
وی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد واحدهای مسکن روستایی کشور فاقد سند هستند، یادآور شد: امسال واگذاری ۱۲۰ هزار جلد سند روستایی و ۶۰ هزار جلد سند شهری در دستور کار این نهاد قرار دارد.
شاملو، کاهش پرونده در محاکم قضائی و ثبتی با تثبیت مالکیت افراد، استفاده از اسناد مالکیت در مراودات اقتصادی مانند دریافت تسهیلات و و ثیقه را از مزیت های سنددار شدن واحدهای مسکونی روستایی دانست.
وی همچنین گفت: طی ۱۲ سال گذشته در راستای توسعه روستاهای کشور ۱۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی این نهاد به مسکن روستایی تخصیص داده شده است.
این مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: مهاجرت از شهرها به روستاها خیلی خوب است اما عکس آن نگران کننده بوده تا جایی که به گسترش شهرها، حاشیه نشینی و توسعه بافت های ناکارآمد می انجامد.
وی تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور را ۳۹ هزار و ۴۶۵ واحد برشمرد و گفت: تاکنون برای ۳۷ هزار و ۹۰۰ واحد طرح هادی تهیه شده که این مساله یکی از اتفاقات خوب کشور در بعد از پیروزی انقلاب بوده است.
وی ادامه داد: تاکنون برای ۱۷ هزار و ۵۰۰ روستا عملیات اجرایی و بهسازی محیطی انجام شده و پنج هزار روستا نیز دارای طرح های نیمه تمام هستند که اگر بخواهیم این طرح ها را به همراه معابر اصلی روستاهایی که هیچ عملیاتی برروی آنها صورت نگرفته را در یک دوره ۱۰ ساله احیا کنیم سالانه به ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار با قیمت ثابت امروز نیازمندیم در حالی که مجموع اعتبارات ملی و استانی ما سالانه یک سوم این میزان است.
وی با اشاره به اتمام طرح هادی در هفت هزار روستای کشور، گفت: ما برای بازنگری این طرح ها هر سال به چهار هزار میلیارد ریال اعتیار نیازمندیم .
شاملو در ادامه به فعالیت های عمرانی، بهسازی و احیای بافت های باارزش روستایی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اطلاعات موجود ۳۰۰ روستا از این دست شناسایی و ۳۰۰ روستای دیگر نیز دارای هسته های باارزش می باشند.
وی اظهار داشت: در ماده ۹۹ قانون برنامه ششم توسعه برای ۳۰۰ روستای باارزش روستایی یا هدف گردشگری کشور، این نهاد به همراه میراث فرهنگی و گردشگری ملزم به تهیه طرح ویژه و اجرای آن شده اند که در سال جاری ۱۰۰ روستا از جمله اوان، یله گنبد، وربن و گازرخان در استان قزوین برای این منظور شناسایی شده است.
وی به کمک دولت در بخش واگذاری قیر رایگان اشاره کرد و افزود: سال گذشته پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به این نهاد واگذار شد و امسال نیز به همین میزان در بودجه دیده شده است.
شاملو میزان اعتبارات مصوب امسال در بخش عمرانی بنیاد مسکن را ۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد .
۸۰۵۴*۳۰۱۳

همچنین مطالعه کنید:

زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ارسلان مالکی با اشاره به اینکه تامین زمین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.