صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / دولت جلوی ورود محصولات خارجی را بگیرد
دولت جلوی ورود محصولات خارجی را بگیرد

مدیر یک شرکت دانش بنیان:

دولت جلوی ورود محصولات خارجی را بگیرد

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان معتقد است مهم ترین کمک دولت به این شرکت ها جلوگیری از ورود محصولات مشابه خارجی است که موجب اقبال صنایع به محصولات داخلی می شود.

اسماعیل گنجه دانش آموخته مهندسی مواد از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و مدیرعامل شرکت آرتینه صنعت پرتوست که در مرکز رشد این دانشگاه به نام مرکز نوآوری نصیر همراه با ۶ شرکت دانش بنیان دیگر مستقر است.
این شرکت در زمینه تولید دستگاه های خشک کن حرارتی تابش مادون قرمز فعال بوده و این دستگاه ها را با تمام قطعات ایرانی برای اولین بار تولید کرده است.
وی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد حمایت از شرکت های دانش بنیان توضیح داد: ما بعد از حدود ۴ سال کار روی فناوری این محصول، وام ۸۰ میلیونی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری را برای تجاری سازی گرفتیم، این وام با اینکه کمک مفیدی بود معمولا با روند اعطای طولانی و دشوار همراه است.
گنجه افزود: ضمن اینکه ما برای تولید لامپ های مادون قرمز این دستگاه ها تقاضای ۳۰۰ میلیون وام داده بودیم که تنها با ۸۰ میلیون موافقت شد و حتی با تخصیص بودجه های شخصی نیز موفق به تولید آن لامپ ها نشدیم و از خارج وارد می کنیم.

***تولید دستگاه خشک کن حرارتی تابش مادون قرمز
مدیر عامل شرکت دانش بنیان آرتینه صنعت پرتو در توضیح دستگاه های ساخت این شرکت اظهار داشت: این دستگاه به دلیل نرخ گرمایش بسیار بالا برای خشک کردن رنگ خودرو قابل استفاده است و از مدت ها قبل در صنایع بالادستی غیر از خودروسازی مانند صنایع هوافضا یا برای کارهای عملیات حرارتی سطحی یا اتصالات استفاده می شود.
به گفته وی برای خشک کردن رنگ خودرو به صورت موضعی یا وقتی قطعاتی از خودرو بعد از رنگ یا در قسمتی از کارخانه آسیب می بیند با این سیستم می توان باکیفیت و سرعت بالا رنگ آن قسمت از خودرو را خشک کرد.
گنجه با اشاره به کیفیت بالاتر این سیستم در مقایسه با نمونه خارجی در مورد عملکرد آن توضیح داد: این سیستم از مجموعه ای لامپ های حرارتی مادون قرمز تشکیل شده که در واقع همان خورشید مصنوعی است، به دلیل طیف حرارتی که ایجاد می کند باعث جذب سریع می شود و از آنجا که این حرارت در سطح ماده تمرکز می یابد سطح ماده نسبت به مغز ماده سریع تر گرم شده و برای انجام عملیات روی سطح اجسام می توان از این روش کمک گرفت.
این دانش آموخته مهندسی مواد در مورد دستگاه مزبور توضیح داد: این محصول از ابتدا تا انتها داخلی است، تنها لامپ مادون قرمز را از خارج وارد می کنیم که در مقیاس آزمایشگاهی تولید کردیم ولی به دلیل کمبود نقدینگی و نبود سرمایه گذار نتوانستیم آن را تجاری سای کنیم.
وی در مورد کاربردهای دستگاه توضیح داد: این دستگاه اکنون با کاربردهای زیاد از جمله شکل گیری پنجره های دوجداره، شیشه های آب معدنی که به صورت تلق است، تزریق پلاستیک، لعاب کاری سرامیک، قالب گیری لاستیک خودرو و به طور کلی خشک کردن سریع پلاستیک یا قالب گیری پلیمر قابل استفاده است.

***شرکت های دانش بنیان برای تامین هزینه ها به زمینه های دیگر رو می آورند
گنجه در مورد استقبال صنایع داخلی از این محصولات گفت: صنایع داخلی هم با مشکلاتی روبرو هستند، ما در مجموع سالانه ۵ تا ۶ دستگاه بیشتر نمی فروشیم و بخشی از هزینه های شرکت را از خدمات دیگری مانند مشاوره تامین می کنیم
اگر دولت بخواهد به شرکت های دانش بنیان کمک کند به جای دادن وام یا هر کار دیگری باید جلوی ورود دستگاه های مشابه را بگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نمونه داخلی از نظر کیفیت نسبت به نمونه خارجی قابل مقایسه است گفت: همه دستگاه های موجود همین فناوری را دارند؛ فقط شاید بتوانیم بگوییم نمونه های خارجی از نظر ظاهر زیباتر هستند و یا ما هنوز از لامپ مادون قرمز خارجی استفاده می کنیم زیرا توان تولید داخلی را نداشتیم اما بقیه قطعات و اتصالات کاملا داخلی است و تاثیری هم بر کیفیت ندارد.
مرکز رشد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به نام مرکز نوآوری نصیر در محل دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه با تغییر کاربری بخش های متروکه دانشکده یادشده و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخیرا آغاز به کار کرده، این مرکز ۷ شرکت دانش بنیان وابسته به دانشگاه و ده ها استارتاپ را برای توسعه ایده ها به فناوری ها در خود جا داده است.
علمی**۹۱۵۷**۱۴۴۰

همچنین مطالعه کنید:

آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل

به گزارش کسب و کار نیوز ، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، صبح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.